ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Основно училище /ОУ/ "Никола Йонков Вапцаров" - Ботевград
Адрес Ботевград 2140, ул. "Стара планина" № 2
Партиден номер в РОП 2515
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02515-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на учебници и учебни помагала за учебната 2014/2015г. за безвъзмездно ползване от учениците от 1-ви до 7-ми клас на ОУ Никола Йонков Вапцаров” – гр.Ботевград.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 674 от 20.03.2014 г. на директора на ОУ „Никола Йонков Вапцаров“, гр. Ботевград за откриване на процедура за възлагане на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите на решението, изборът на процедура се аргументира с това, че съгласно § 1, ал. 3 от ДР на Закона за народната просвета (ЗНП), министърът на образованието и науката одобрява със заповед учебниците за системата на народната просвета, след установяване на съответствието им с държавните образователни изисквания по чл. 16, т.3, 7 и 9 от същия. Твърди се, че учебниците и учебните помагала представляват обект на авторско право, по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 3 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАСПС). Във връзка с това се посочва, че възлагането на обществената поръчка на други лица би довело до нарушаване на авторски права, придобити по силата на закон или административен акт. 
В подкрепа на мотивите възложителят посочва Заповед № РД 09-122 от 29.01.2014 г. и допълваща я Заповед № РД 09-296 от 27.02.2014 г. на министъра на образованието и науката, с които е утвърден списък на одобрените учебници и учебни помагала, които ще се ползват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 г. Пояснява, че списъкът съдържа наименованието на учебника, името на автора, издателят и годината на изданието.
В допълнение към горното се посочва, че с писмо с изх.№ 9105/06.03.2014 г. на министъра на образованието и науката са дадени изрични указания относно осигуряването на учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване. Отбелязва се, че съгласно указанията е проведено заседание на Педагогическия съвет на училището, на което е взето решение с Протокол № 6/12.03.2014 г. за избор на учебници и учебни помагала за учебната 2014/2015 г.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства. Не е приложена и покана за участие в процедурата.
От поле V.2) на решението за откриване на процедурата е видно, че тя се изпраща до “Просвета – София” АД, „Анубис-Булвест“ ООД, „Бит и техника“ ООД, „Пиърсън Едюкейшън-Лонгман“, представлявано от „С.А.Н ПРО“ ООД, „Педагог 6 – Делев, Луизова и сие“, СД „Експрес Пъблишинг“, представлявано от „Юнивърс“ ЕООД.
При преглед на Интернет страницата на МОН се установява, че цитираните в мотивите заповеди № РД 09-122 от 29.01.2014 г. и № 09-296 от 27.02.2014 г. на министъра на образованието и науката са публични и свободно достъпни. На страницата е публикувана и Заповед № РД 09-320 от 04.03.2014 г. В списъците, утвърдени с нея, фигурират лицата, поканени за участие в настоящата процедура.
 
Изводи
Учебниците и учебните помагала представляват обект на авторско право по смисъла на чл. 3, от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). В съдържанието на авторското право като основно имуществено право се включва изключителното право на автора да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица (чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП). Относно учебниците, използването е “възпроизвеждането” и “разпространението сред неограничен брой лица на оригинала или екземпляри от произведението” (чл. 18, ал. 2, т. 1 и 2 от ЗАПСП). Съгласно § 1, ал. 3 от ДР на Закона за народната просвета (ЗНП), министърът на образованието и науката утвърждава списък на одобрените учебници, които ще се ползват в системата на народната просвета, но не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас. Този списък съдържа наименованието на учебника, името на автора, издателя и годината на изданието (чл. 6, ал. 2 от Наредба № 5/15.05.2003 г. на Министерството на образованието и науката (МОН). Съгласно чл. 12, ал. 1, т. 3 от същата наредба, при кандидатстване в процедурата за одобряване на учебника задължително се представя копие или извлечение от издателски или друг договор, удостоверяващ правото на възпроизвеждане и разпространение. Това означава, че притежаването на визираните права се изследва в рамките на процедурата за одобряване на учебници, при която съответният учебник се включва в списъка, утвърден от министъра на образованието и науката. Изложеното дава основание за извод, че доставката на учебници и учебни помагала принципно може да се реализира на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай обаче не са представени документи, от които да става ясно кои са избраните от конкретното училище учебници и учебни помагала, поради което не може да се извърши фактическа проверка дали избраните от педагогическия съвет учебници и помагала фигурират в утвърдените от министъра на образованието и науката списъци и дали поканените лица притежават права да разпространяват тези учебници и помагала, за които са поканени.
Предвид изложеното, в разглеждания случай не може да се изрази становище за законосъобразност. Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП би било обосновано само ако възложителят разполага с доказателства, че педагогическият съвет на училището е избрал учебници и помагала, одобрени за ползване през учебната 2014/2015 година и че поканените лица са техни издатели.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.