След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 75 от 20.03.2014 г. на директора на ОУ „Христо Ботев“, гр. Велинград за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите на решението изборът на процедура се аргументира със следните обстоятелства, а именно на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, както и чл. 5, ал.4 от Постановление 104 на Министерския съвет (МС) от 10.05.2003 г. за приемане на Наредба за учебниците и учебните помагала, със Заповед № РД 09-68 от 16.01.2014 г. министърът на образованието и науката е определил график за дейностите за осигуряване на учебниците и учебните помагала за безвъзмезно ползване от децата от подготвителната група и учениците от I – VII клас в държавните, общинските и частните училища за учебната 2014/2015 г. В допълнение се отбелязва, че със Заповед № РД 09-122 от 29.01.2014 г. и допълваща я Заповед № РД 09-296 от 27.02.2014 г. на министъра на образованието и науката е утвърден списък на одобрените учебници, които ще се ползват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 г.
Посочва се, че от МОН са дадени изрични указания за осигуряване на учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване. С оглед на тяхното изпълнение се твърди, че е проведено заседание на педагогическия съвет на ОУ „Христо Ботев“, гр. Велинград и с протокол № 7 от 12.03.2014 г. е направен избор на учебници и учебни помагала за учебната 2014/2015 г.
Във връзка с гореизложеното се прави извод, че възлагането на обществената поръчка на друго лице (лица) би довело до нарушаване на авторски и други права на интелектуална собственост или на изключителни права, придобити по сила на закон или административен акт. Посочва се, че поради обстоятелството, че учебниците вече са утвърдени, както и са оповестени издателствата с необходимите авторски права, най-целесъобразно е да бъде проведена процедура на договаряне без обявление, в която да бъдат поканени за всички лица с авторски права.
В края на мотивите е отбелязано, че доставката на необходимите учебници и учебни помагала надхвърля сумата от 20 000 лв., без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства. Не е приложена и покана за участие в процедурата.
От поле V.2) на решението за откриване на процедурата е видно, че покана се изпраща до “Просвета – София” АД, „АзБуки – Просвета“ ЕООД, „Анубис-Булвест“ ООД, „Архимед 2“ ЕООД, „Пиърсън Едюкейшън-Лонгман“, представлявано от „С.А.Н ПРО“ ООД, „Бит и техника“ ООД, „Педагог 6 – Делев, Луизова и сие“, ЕТ „Даниела Убенова – Биланска“.
При преглед на Интернет страницата на МОН се установява, че цитираните в мотивите заповеди № РД 09-122 от 29.01.2014 г. и РД 09-296 от 27.02.2014 г. на министъра на образованието и науката са публични и свободно достъпни. Чрез същата Интернет страница е достъпна и Заповед РД 09-320 от 04.03.2014 г., с която е утвърден списък на одобрените учебни помагала. В списъците, утвърдени с тях, лицата, поканени за участие в настоящата процедура, фигурират като издатели на одобрени учебници и учебни помагала.
Изводи
Учебниците и учебните помагала представляват обект на авторско право по смисъла на чл. 3 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). В съдържанието на авторското право като основно имуществено право се включва изключителното право на автора да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица (чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП). Относно учебниците, използването е “възпроизвеждането” и “разпространението сред неограничен брой лица на оригинала или екземпляри от произведението” (чл. 18, ал. 2, т. 1 и 2 от ЗАПСП). Съгласно § 1, ал. 3 от ДР на Закона за народната просвета (ЗНП), министърът на образованието и науката утвърждава списък на одобрените учебници, които ще се ползват в системата на народната просвета, но не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас. Този списък съдържа наименованието на учебника, името на автора, издателя и годината на изданието (чл. 6, ал. 2 от Наредба № 5/15.05.2003 г. на Министерството на образованието и науката (МОН). Съгласно чл. 12, ал. 1, т. 3 от същата наредба, при кандидатстване в процедурата за одобряване на учебника задължително се представя копие или извлечение от издателски или друг договор, удостоверяващ правото на възпроизвеждане и разпространение. Това означава, че притежаването на визираните права се изследва в рамките на процедурата за одобряване на учебници, при която съответният учебник се включва в списъка, утвърден от министъра на образованието и науката. Изложеното дава основание за извод, че доставката на учебници и учебни помагала принципно може да се реализира на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай не са представени документи, от които да става ясно кои са избраните от конкретното училище учебници и учебни помагала, поради което не може да се извърши фактическа проверка дали избраните от Педагогическия съвет учебници и помагала фигурират в утвърдените от министъра на образованието и науката списъци и дали поканените са конкретните лица, които притежават права да ги разпространяват.
Предвид изложеното, в случая не може да се изрази становище за законосъобразност. Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП би било обосновано само ако възложителят разполага с доказателства, че педагогическият съвет на училището е избрал учебници и помагала, одобрени за ползване през учебната 2014/2015 година и че поканените лица са техни издатели. |