ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Враца
Адрес Враца 3000, ул. Стефанаки Савов 6
Партиден номер в РОП 814
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00814-2014-0006
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Изготвяне на технически проект и упражняване на авторски надзор по време на строителството на обект: „Преустройство и промяна предназначението на сградата на бившето училище Митрополит Константин, гр. Враца, в център за работа с младежи в риск”, в рамките на проект BG06-105 „За подобряване на благосъстоянието на децата и младежите в риск – изграждане на устойчив модел за интеграция и социално включване в община Враца”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 584 от 05.03.2014 г. на кмета на oбщина Враца за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите на решението за откриване изборът на процедура е аргументиран с необходимостта от изготвяне на технически проект, както и упражняване на авторски надзор по време на строителство.  Твърди се, че „Архитектурно студио Маринови“ ЕООД е изработило и дарило на община Враца идеен проект за обект „Преустройство и промяна предназначението на сградата на бившето училище Митрополит Константин, в център (от резидентен тип) за работа с младежи в риск, в у.п.и. IV-295, кв.55, ЦГЧ, гр. Враца“, съдържащ съответните части: Архитектура, Строителни конструкции, Електрическа, ОВК, Водоснабдяване и канализация. Пояснява се, че този проект община Враца е получила за кандидатстване за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по Програма BG06 „Деца и младежи в риск“, компонент 1 „Грижа за младежи в риск“, финансирана от ЕФМ.
Във връзка с гореизложеното възложителят твърди,  че за да се направи оценка за съответствие с изискванията на чл. 169, ал. 1-3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и да се изпълни строежът, задължително следва да се възложи изработване на инвестиционен проект във фаза Технически проект, съгласно чл. 139, ал. 2 от ЗУТ.
На следващо място се позовава на изискванията на чл. 162, ал. 2 от ЗУТ и посочва, че за законосъобразното осъществяване на строително-монтажните работи на обекта е задължително да се определят условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителство, чрез договор между възложителя и проектанта. В допълнение цитира чл. 3, ал. 1, т. 8 от Закона за авторското право  и сродните му права (ЗАСПС), съгласно който обекти на авторско право са одобрени архитектурни проекти, одобрени проекти по устройствено планиране, карти, схеми, планове и други, отнасящи се до архитектурата, териториалното устройство, географията, топографията. С оглед на това възложителят посочва, че в конкретния случай носител на неотчуждаеми, гарантирани и защитени от ЗАСПС авторски права върху цитирания по-горе идеен проект принадлежат единствино и само на „Архитектурно студио Маринови“ ЕООД. Предвид посоченото заключава, че възлагането на настоящата поръчка на други лица би довело до нарушаване на авторските права на проектата, което налага да бъде проведено договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Прогнозната стойност на настоящата поръчка е в размер на 39 116 лв., без ДДС.  
В подкрепа на изложените мотиви са представени като доказателство титулни старници от дареният на община Враца инвестиционен проект. При прегледа им се установи, че проектант за горепосочения обект е „Архитектурно студио Маринови“ ЕООД, със съответните физически лица – проектанти на отделните части по проекта. Проектът е във фаза „идеен“ и е от дата м. април 2013 г. Като възложител върху страниците на проекта е посочена община Враца.
В поле V.2) на решението за откриване на настоящата процедура, както и от приложената покана за участие е видно, че лицето, до което е адресирана е „Архитектурно студио Маринови“ ЕООД. В поканата е посочен и срок за изпълнение на поръчката до 25 календарни дни от подписването на договора.
 
Изводи
От прегледа на мотивите и предоставените доказателства става ясно, че е налице идеен проект, изготвен от „Архитектурно студио Маринови“ ЕООД през 2013 г. Същият е придобит от възложителя (община Враца) чрез дарение.
Правомерността на процедурите на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП зависи от законосъобразното възникване на правата, които служат като основание да се игнорира общият ред. Още повече, че с тях произтичат бъдещи ползи за автора на проекта, както е в конкретния случай.
Изложената в решението фактическа обстановка показва, че авторските права, с които се аргументира възлагането на настоящата поръчка не са придобити след прилагане на законодателството в областта на обществените поръчки (проектът е придобит чрез дарение). Същевременно, процесът на проектиране не е взет предвид в неговата цялост, а именно отделни взаимосвързани фази, част от цялостната услуга по инвестиционно проектирането, а е дарен единствено идейният проект. В резултат на това, ползването на дарението обвързва възложителя със сключването на допълнителен договор, който предвид наличието на авторски права, както и чл. 162, ал. 2 от ЗУТ, следва да е с проектанта. За да се приеме за законосъобразен такъв подход следва да се представи цялостната фактическа обстановка, от която да е видно как се е стигнало до дарението, да се обясни защо върху титулните страници на дарения проект като възложител е посочена общината, какъв е анализът на ползите и разходите, т.е. как дарението се отразява на цялостния разходен процес, за да се изключи конкуренцията.  
Принципното становище на АОП в такива случаи е, че авторските права не следва да се ползват като основание за договаряне, тъй като не може да се гарантира, че изпълнителят е избран в условията на състезание и при отчитане на целия комплекс от разходи, които следва да направи възложителят, за да реализира услугата.
Предвид гореизложеното законосъобразността на процедурата не може да се потвърди.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.