ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Трън
Адрес Трън 2460, пл. Вл. Тричков 1
Партиден номер в РОП 147
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00147-2014-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Упражняване на авторски надзор по проект: „Подобряване условията на живот в община Трън чрез усъвършенстване на пътната инфраструктура и достъпа до услуги”. Дейностите по осъществяване на авторския надзор са по проект: „Подобряване условията на живот в община Трън чрез усъвършенстване на пътната инфраструктура и достъпа до услуги” в това число и настоящата обществена поръчка се финансира по Мярка 321 «Основни услуги за населението и икономиката в селските райони» от «Програма за развитие на селските райони 2007-2013г.», подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР)”, Договор за отпускане на финансова помощ с рег. №: 14/321/01351 от 27.11.2012г. сключен между Община Трън и Държавен фонд „Земеделие”;
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-05-71 от 27.02.2014 г. на кмета на община Трън за откриване на процедурата, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите на решението се посочва, че възлагането на обществената поръчка на друго лице, различно от лицето изготвило работните проекти за СМР по проект: „Подобряване условията на живот в община Трън чрез усъвършенстване на пътната инфраструктура и достъпа до услуги” - (съгласно, Договор за преработка и актуализация на проект № 35/11.05.2012г. сключен с „Инфраконструкт” ООД по реда на ЗОП) би довело до нарушаване на неговите авторски права върху изработените проекти съгласно чл. 3, ал. 1, т. 8 във връзка с чл. 2 от Закона за авторското право и сродните му права. Твърди се, че съгласно чл. 162, ал. 2 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) авторския надзор цели осъществяването на контрол върху строителя с оглед точно следване на одобрения работен проект и се осъществява именно от авторите на този проект.
В подкрепа на изложените мотиви, възложителят прилага следните доказателства:
1. Договор № 35 от 11.05.2012 г. сключен между община Трън  и “Инфраконструкт” ООД  с предмет: “Преработка, актуализация и изработка на нови инвестиционни проекти за следните обекти: “Рехабилитация на път PER3158 /II-63, Трън-Стрезимировци/- Бераинци от км. 0+000 до км. 1+046,64“; “Рехабилитация на път PER3185/II-63, Трън-Стрезимировци /-Туроковци от км. 0+000 до км. 0+848,07“; “Рехабилитация на път PER3159/II-63, Трън-Стрезимировци/-Забел от км. 0+000 до км. 1+700“; Трън-Стрезимировци/-Зелиниград от км. 0+000 до км. 2+300; “Рехабилитация на път PER3164/II-63, Трън-Стрезимировци/-Милославци от км. 0+000 до км. 1+900“; Трън-Стрезимировци/-Главановци-Рано луг от км. 0+000 до км. 3+000“ “Рехабилитация на път PER3171/III-637, Трън-Вукан/-Бусинци от км. 0+000 до км. 2+291,22“.; “Рехабилитация на път PER3186/III-637, Трън-Вукан/-Студен извор от км. 0+000 до км. 1+077,98.  Стойността на договора е 19 800 лева без ДДС.
2. Покана до “Инфраконструкт” ООД, гр. Перник за участие в процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.
Съгласно поле V.2) на решението и приложената покана, същата е изпратена до “Инфраконструкт” ООД, гр. Перник. Видно от т. 3 на поканата за участие, прогнозната стойност на услугата по осъществяване на авторски надзор е в размер  33 000 лв. без ДДС.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка, става ясно, че са налице два договора за проектиране на обектите, предмет на настоящото договаряне. Въз основа на тях и в съответствие с разпоредбата на чл. 162 от ЗУТ, възниква необходимост от извършване на авторски надзор. Същият следва да се изпълнява от автора на проекта. В този смисъл, възложителят е длъжен да сключи договор именно с проектанта, което изисква прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП. За целта е необходимо договорът да бъде обвързан с условието функцията по надзор да бъде извършена от същите физически лица, изготвили проекта.
От друга страна, правомерното възлагане по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП изисква авторските права да са възникнали законосъобразно. Като основание за сключване на представеният като доказателство Договор № 35 от 11.05.2012 г., е посочен предходен договор № 33/11.08.2010 г. с предмет изготвяне на технически инвестиционни проекти за следните обекти: “Рехабилитация на път PER3151/II-63, Брезник-Мракетинци/-Парамун от км. 0+000 до км. 2+100“; “Рехабилитация на път PER3152/II-63, Брезник-Трън/-Мракетинци  от км. 0+000 до км. 0+700“; “Рехабилитация на път PER3158/II-63, Бераинци-/II-63-Трън-Стрезимировци/-Турковци от км. 0+000 до км. 2+000“; “Рехабилитация на път PER3159/II-63, Трън-Стрезимировци/-Забел от км. 0+000 до км. 1+700“; “Рехабилитация на път PER3164/II-63, Трън-Стрезимировци/-Милославци от км. 0+000 до км. 1+900“; “Рехабилитация на път PER3165/II-63, Трън-Стрезимировци/-Главановци-Рано луг от км. 0+000 до км. 3+000“; “Рехабилитация на път PER3171 Бусинци/III-637, Трън-Вукан/-Студен извор от км. 0+000 до км. 3+300“. За договор № 33/11.08.2010 г. не става ясно по какъв ред е възложен и дали е спазено действащото в този момент законодателство за възлагане на обществени поръчки (същият не е представен в АОП). Освен това не е ясно защо изработването на нови инвестиционни пректи се възлага на основание на предходен договор. Не са представени аргументи, от които да е видно, какви са били мотивите за такъв подход, предвид което не може да се приеме за доказано, че той е правомерен.
Предвид изложеното, не може да се изрази становище за законосъобразност на избрания вид процедура, доколкото не са представени доказателства, аргументиращи основанието, на което се позовава възложителят.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.