ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Габрово
Адрес Габрово 5300, пл. Възраждане 3
Партиден номер в РОП 38
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00038-2014-0006
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Изготвяне на инвестиционен проект (фаза: работен проект, както и на технически паспорт за обект: Ремонт, модернизация, внедряване на енергоспестяващи мерки и изграждане на достъпна среда в сграда на Дом на културата "Емануил Манолов“, вкл. благоустрояване на прилежащи площи, гр. Габрово“, в рамките на проект №BG161PO001-5.3.02-0028 "Техническа помощ за подготовка на Община Габрово за следващия програмен период 2014 – 2020", финансиран по Оперативна програма “Регионално развитие” 2007-2013, съгласно договор за безвъзмездна помощ № ВG161PO001/5-02/2012/028 от 18.10.2013 г.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № 13 от 25.02.2014 г. на кмета на община Габрово за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП, покана за участие в договарянето и доказателства за избора на правно основание.
Възложителят мотивира провеждането на процедурата с това, че възлагането на настоящата поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторските права, придобити по силата на Закона за авторските права и сродните му права. Твърди се, че автор на сградата на Дом на културата "Емануил Манолов“ гр. Габрово е арх. Карл Кандулков, като се уточнява, че сградата е проектирана в периода 1956-1960 г. и е изпълнена в периода 1960-1962 г. Възложителят се позовава на чл. 32 от ЗАПСП, според който авторското право преминава върху неговите наследници, т.е. върху неговия син арх. Орлин Кандулков. Сочат се мотиви за наличието на неотчуждими, гарантирани и защитени от ЗАПСП авторски права на арх. Орлин Кандулков, поради което по отношение на работния проект, е необходимо вменяване на проектанта на задължението да извърши предвижданата услуга. Твърди се, че посочените обстоятелства налагат избора на този вид процедура, тъй като възлагането й на друго лице би довело до нарушаване авторските права на изпълнителя на инвестиционния проект.
Изложените мотиви не дават яснота относно обстоятелството дали при осъществяване на процедурата, т. е. дали при изготвяне на инвестиционния проект ще се използват проектите на арх. Карл Кандулков или не.
В поле V.2) на решението е посочено, че поканата за участие в договарянето се изпраща на арх. Орлин Кандулков.
В подкрепа на изложените мотиви е приложено копие от обяснителна записка за обект Културен дом на ЦСПС гр. Габрово, касаеща техническия проект и сметната документация на архитектурно строителните работи. Записката е подписаната от арх. К. Кандулков като проектант.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка и представените доказателства е видно, че за прилагане разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП възложителят се позовава на авторските права на арх. Кандулков възникнали през периода 1960–1962 г. /понастоящем починал/. Не са представени аргументи и доказателства, от които да е видно, че частта, свързана с изготвяне на технически паспорт е свързана със закрилян обект, по смисъла на ЗАПСП. Предвид факта, че се възлага проектиране, касаещо внедряване на енергоспестяващи мерки, не е изяснена в достатъчна степен връзката между изготвения през 1960 г. проект и настоящия такъв. От предмета на поръчката може да се заключи, че по същество следва да се извърши ново проектиране, засягащо съществуваща сграда. В този план не е доказано по безспорен начин, че коментираната дейност не може да се възложи чрез конкурентна процедура, респ. не става ясно, кои именно права на поканения архитект се засягат, така че договарянето да се явява единствения възможен способ за постигане на търсения резултат.   
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.