ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Карлово
Адрес Карлово 4300, ул. Петко Събев 1
Партиден номер в РОП 72
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00072-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: "Непредвидени допълнителни строително-монтажни работи на център за настаняване от семеен тип - гр. Карлово УПИ IV - социални дейности, кв.165 по плана гр. Карлово”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 3 от 06.02.2014 г. на Заместник-кмет на община Карлово за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура възложителят посочва, че поради възникнали непредвидени обстоятелства се налага извършването на допълнителни видове строително-монтажни работи (СМР) към сключен с „Ирел строй енд преджект“ ООД договор № 116/31.05.2013г. с предмет: „Изпълнение на строително-монтажни работи на център за настаняване от семеен тип - гр. Карлово УПИ IV - социални дейности, кв.165 по плана гр. Карлово“. Уточнено е също, че договорът е на стойност 536 448,52лв. без ДДС и е финансиран от Оперативна програма „Регионално развитие“. Възложителят пояснява, че в хода на изпълнение на предвидените в КСС строителни работи, се констатира необходимостта от извършване на допълнителни СМР, без които е невъзможно завършването на обекта, както и изпълзването му по предназначение. Възникналата необходимост според възложителя е в следствие от несъответствие между възложеното с договора за строителство и видовете дейности, които са  съществено необходими по отношение на цялостната реализация на обекта на строителството и въвеждането му в експлоатация. Възложителят счита, че допълнителните видове СМР не могат да бъдат разделени технически от предмета на основния договор, защото същите представляват видове работа, които са пряко обвързани с работа в стоящата се сграда. В мотивите си възложителя също изказва становището, че съвместяването и едновременната работа на различни изпълнители в обекта крие големи рискове, както към безопасността на работниците и качеството на изпълнението, така и към спазването на сроковете за изпълнение на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от Оперативна програма „Регионално развитие“. В подкрепа на мотивите си възложителят е приложил като доказателствен материал становища от „Зенна“ ЕООД, извършваща авторски надзор на обекта, „Акра Консулт“ ЕООД, извършваща строителен контрол на обекта и констативен протокол от проведена работна среща на възложителя, строителя, консултанта и авторския надзор на обекта. В заключение възложителят твърди, че от представените становища и констативен протокол се извежда извода, че за цялостното приключване на строежа, привеждането му в съответствие с изискванията на чл. 169 от ЗУТ и готовността му за въвеждане в експлоатация е необходимо да се извършат допълнителни видове СМР, подробно описани в цитираните документи. Възложителят е определил стойността на непредвидените дейности на 30 000лв., поради което прави и констатацията, че същата не надвишава 50% от стойността на основния договор.
Направена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) потвърди, че през 2013 г. е проведена открита процедура по ЗОП, с предмет: “ Изпълнение на строително-монтажни работи на център за настаняване от семеен тип - гр. Карлово УПИ IV - социални дейности, кв.165 по плана гр. Карлово“ по ОП „Регионално Развитие” 2007-2013 г. От обявлението за възложена поръчка, публикувано в РОП под уникален номер 00072-2013-0009 е видно, че обществената поръчка е възложена на „Ирел строй енд преджект“ ООД.  
В подкрепа на изложените мотиви са представени:
1. Копие на договор № BG161РО001/1.1-12/2011/013-S-4 от 31.05.13г. между „Ирел строй енд преджект“ ООД и община Карлово на стойност 536 448,52 лв. без ДДС;
2. Копие на становище с вх. № на общ. Карлово 91-00-24/13.12.2014г. от „Зенна“ ЕООД;
3. Копие на становище с вх. № на общ. Карлово 91-00-24/20.12.2014г. от „Арка Консулт“ ЕООД;
4. Копие на констативен протокол с вх. № на община Карлово 91-00-24/27.12.2013г.;
5. Оферта на „Ирел Строй едн Проджект“ ЕООД от февруари 2014г. за стойността на непредвидените дейности;
6. Решение № 3/06.02.2014 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление, придружено от покана за участие в процедурата с № 92-00-24/06.02.14г.
Видно от  поле V.2) и поканата за участие в процедурата за участие в нея е поканен „Ирел Строй едн Проджект“ ЕООД, гр. София.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка е видно, че е налице предходен договор за строителство. Доказано е, че той е действащ - сключен е на 31.05.2013 г. и е със срок на действие 150 календарни дни.
За доказана се приема и необходимостта от възлагане на допълнителни СМР, която според приложените становища и констативен протокол, е установена в хода на изпълнение на договора между община Карлово и „Ирел Строй едн Проджект“ ЕООД, гр. София.
Безспорно е, че при избора на нов изпълнител за тяхното реализиране следва да се синхронизира работата на различни екипи и би могло да доведе до забавяне на изпълнението, повишаване на риска за безопасността на работниците и снижаване на качеството на изработеното. По тази причина може да се счита, че разделянето на допълнителното от основното строителство е свързано със сериозни затруднения за възложителя.
Предвид характера на дейностите – изграждане на сградна канализация, площадково ВиК, евакуационно осветление, мълниезащита и др. може да се приеме, че тяхното възлагане е съществено необходимо за цялостното изпълнение на обектите, достигане на готовност за въвеждане в експлоатация и за реализация на основния договор.
Обявената от възложителя прогнозната стойност на настоящото възлагане е 30 000 лв., с ДДС, което е основание да се счита за спазено условието стойността на допълнителното строителство да не надвишава с 50 на сто стойността на основния договор (536 448,52 лв., без ДДС/643 738,22 с ДДС).
По отношение изискването на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП необходимостта от допълнително строителство да е възникнала в резултат на непредвидени обстоятелства, считаме, че несъответствието между възложеното с договора за строителство и видовете дейности, съществено необходими за реализация на обекта и въвеждането му в експлоатация не може да се приеме за непредвидено обстоятелство. Следвайки заложеното в § 1, т. 14б от ДР на ЗОП определение за непредвидени обстоятелства, същите са налични при възникване на обстоятелства, включително от извънреден характер, появили се след сключване на договора, независимо от волята на страните, които не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението на договора. В разглеждания случай не са представени аргументи, съответно доказателства, от които да е видно, че допълнителните работи не са могли да бъдат предвидени при сключване на договора, по начин изключващ отговорността на възложителя.
Предвид изложеното, заключението за законосъобразност е, че не са представени достатъчни мотиви, респ. доказателства, подкрепящи правомерното позоваване на изследваното правно основание.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.