ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Белово
Адрес Белово 4470, ул. Орфей 4
Партиден номер в РОП 112
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00112-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Упражняване на авторски надзор съгласно чл.162, ал. 2 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), при извършване на строителни и монтажни работи по проект: Създаване на Център за временни изложения с туристическа цел на открито за представяне на природните и туристически дадености на Община Белово в гр. Белово в пешеходна алея между квартали 51 и 55 в гр. Белово.“ , финансиран по договор № 36/3/3130304/03.10.2013 година. между община Белово и ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция по Мярка 313 по Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., подкрепена от Европейския Земеделски Фонд за Развитие на Селските Райони.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РОП 19 от 13.01.2014 г. на кмета на община Белово за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че на основание чл. 162, ал. 2 и ал. 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определя чрез договор между възложителя и проектанта. Уточнява се, че авторският надзор по всички части е задължителен за всички строежи от първа до пета категория включително, а предписанията на проектанта, свързани с авторското му право за точното спазване на изработения от него инвестиционен проект се вписват в заповедната книга на строежа и са задължителни за останалите участници в строителството. Твърди се, че съгласно чл. 3, ал. 1, т. 8 във връзка с чл. 2 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) проектите са обект на авторско право и това право възниква за автора му със създаването на съответния проект. Допълва се, че на основание чл. 14, ал. 7 от ЗОП община Белово е възложила на “СЕЛКО7” ЕООД изготвянето на технически инвестиционен проект на обект “Създаване на Център за временни изложения с туристическа цел на открито за представяне на природните и туристически дадености на община Белово в гр. Белово в пешеходна алея между квартали 51 и 55 в гр. Белово” с договор № АРД – 164/10.12.2012 г. Отбелязва се, че възлагането на услугата с договор АРД – 164/10.12.2012 г е било с цел кандидатстване с проект по Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г. Допълва се, че в конкретния случай, възлагането на обществената поръчка на друго лице, различно от лицето изготвило работните проекти, би довело до нарушаване на авторските права на изпълнителя на проекта. Посочва се, че за да не бъдат нарушени те, възложителят следва да покани за участие в процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, “СЕЛКО7” ЕООД, гр. София, представлявано от Светослав Петров Ризов и членовете на екипа, участвали в изготвянето на работния проект “Създаване на Център за временни изложения с туристическа цел на открито за представяне на природните и туристически дадености на община Белово в гр. Белово в пешеходна алея между квартали 51 и 55 в гр. Белово”. Пояснява се, че предвид изложената фактическа и правна обстановка, е осъществена хипотезата на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и респективно най-целесъобразно и законосъобразно се явява възлагането на поръчката, чрез договаряне без обявление със същия изпълнител, осъществил проектирането.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура се посочва, че покана за участие е изпратена до “СЕЛКО7” ЕООД, гр. София, представлявано от Светослав Петров Ризов – управител на фирмата.
Поканата за участие не е изпратена до АОП.
 
Изводи
Съгласно чл. 162, ал. 2 от ЗУТ, условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определят чрез договор между възложителя и проектанта. В този смисъл, възложителят е задължен да сключи договор с проектанта, който може да е физическо или юридическо лице, което изисква прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че е сключен договор № АРД – 164/10.12.2012 г. на основание чл. 14, ал. 7 от ЗОП със “СЕЛКО7” ЕООД. Цитираната разпоредба се отнася за процедури по чл. 3, ал. 2 от ЗОП. В случай, че става въпрос за възлагане на обществена поръчка в областта на отбраната и сигурността, възложителят следва да проведе процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 119в от ЗОП.
Посоченият договор не е приложен като доказателство за избора на процедура на договаряне без обявление. Не са представени и други доказателства, по силата на които са придобити авторските права от поканеното лице.
Възложителят не е спазил чл. 20б от ЗОП, съгласно който е длъжен да изпрати в АОП утвърдена покана  и доказателства, свързани с избора на процедура.
Предвид изложеното изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.