ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Сливен
Адрес Сливен 8800, бул. Цар Освободител 1
Партиден номер в РОП 118
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00118-2013-0046
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Преработка по чл. 154 от ЗУТ на Инвестиционен проект: „Експониране на късно-антична и средновековна крепост „Туида“, гр. Сливен и благоустройство на околното й пространство”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № РД 15-2724 от 21.12.2013 г. на кмета на община Сливен за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че преработката по чл. 154 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) се налага поради следните обстоятелства: част от подобектите не са одобрени от Министерство на културата и НИПКН; липсва финансиране за всички подобекти в инвестиционното предложение; възложителят изисква допълнително окабеляване до откритата сцена в средата на крепостта; налични са незаконни строежи, съответно невъзможност да се изпълни инвестиционния проект в частта му път за достъп от ОТ 2881 до ОТ 1273; в одобрения инвестиционен проект няма проектно решение за подпорните стени при имоти II-6073, IX-8392, отново в зоната на пътя за достъп. Твърди се, че преработката на горецитирания проект попада в хипотезата на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и трябва да бъде възложена чрез процедура на договаряне без обявление, за да не се допусне нарушаване на авторски права или други права на интелектуална собственост.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:
- Доклад от 21.12.2013 г. от заместник-кмета и ръководител проект, относно откриване на настоящата процедура;
- Становище от консултанта „Стройконсулт ГН99“ ЕООД, изх. № 271/29.11.2013 г., относно необходимостта от временно спиране на строителството.
Видно от поле V.2) на решението и от приложената покана за участие в договарянето, същата е адресирана до „ЕКСА арт“ ЕООД.
 
Изводи
Видно от изложените мотиви и представените доказателства, възлагането на настоящата обществена поръчка чрез процедура на договаряне без обявление се налага поради възникнала необходимост от извършване на преработка на инвестиционен проект.
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 8 във връзка с чл. 2 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) одобрените архитектурни проекти, одобрените проекти по устройствено планиране, картите, схемите, плановете и други, отнасящи се до архитектурата, териториалното устройство, географията и топографията са обект на авторско право и това право възниква за автора му със създаването на съответния проект, план, карта или схема.
В решението за откриване на процедурата, възложителят се позовава на правното основание на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, като е мотивирал наличието на авторски права при изработката на инвестиционен проект. Не са предоставени обаче аргументи и доказателства за наличие на такива права по смисъла на ЗАПСП. При това положение не може да се установи дали единствено лицето, поканено в настоящето договаряне, има право и възможност да отрази възлаганите промени.
Правомерното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП зависи от законосъобразното възникване на правата, които служат като основание да се игнорира общият ред. В тази връзка, необходимо условие за законосъбразност на настоящата процедура е проектът да е придобит в съответствие с действащите към момента на придобиване правила за разходване на публични средства.
Възложителят трябва да е в състояние да докаже, че възлаганите дейности засягат елементи от вече изготвения проект, а не са по същество ново проектиране.
Не е представен анализ на обстоятелствата, налагащи преработка на проекта, от които да са видни причините, поради които при първоначалното възлагане същите не са могили да бъдат съобразени.
Предвид съществените непълноти в представените аргументи и подкрепящите ги документи, не може да се изрази становище за законосъобразност на процедурата.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.