ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Благоевград
Адрес Благоевград 2700, пл. Георги Измирлиев
Партиден номер в РОП 109
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00109-2013-0020
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: "Възлагане на допълнителни строително-монтажни работи с цел изпълнение на проект "Ремонт и обрудване на СБАЛО "Св. Мина" гр. Благоевград" Финансирането в размер на 420 000 лева без ДДС е осигурено от бюджета на община Благоевград, с решения на Общински съвет - Благоевград, както следва: решение №384 по протокол №15 от 22.11.2013 г., решение №121 по протокол №4 от 27.01.2012 г. и решение №249 по протокол №11 от 16.09.2011 г.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени норъчки е получено Решение № РП-21 от 12.12.2013 г. на кмета на община Благоевград, за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП.
Възложителят мотивира избраното правно основание със следното:
Твърди, че с Решение № РП-7/05.09.2013 г. е открил обществена поръчка с предмет: „Избор на изпълнител за извършване на СМР и доставка на медицинска апаратура за СБАЛО „Св. Мина“ Благоевград. Посочва, че за изпълнител на поръчката е определено „Обединение „Благоевград 2013“ ДЗЗД, с което има сключен договор за строителство №BG161PO001/1.1-11/2011/003-S-01/06.06.2013 г. Допълва, че договорът е с приложена КСС за видовете СМР с единични цени и анализи към тях и е на стойност 1 513 441.82 лв. Посочва, че пръчката е била възложена в изпълнение на одобрен проект по оперативна програма „Регионално развитие“ № BG161PO001/1.1-11/2011/003. Твърди, че според данните в заповедната книга изпълнението на договора е стартирало на 20.06.2013 г., като е било спряно с акт № 10 за спиране от 27.11.2013 г. до 11.12.2013 г.
Относно необходимостта от конкретното възлагане възложителят посочва, че след сключване на договора за строителство, независимо от волята на страните, са възникнали непредвидени обстоятелства, които не са могли да бъдат предвидени и правят изпълнението му невъзможно при договорените условия, а именно:
1. Под асфалтовата настилка са намерени бетонови плочи с дебелина от 30 см. до 65 см., с обща площ 544 кв. м., за демонтирането на които е необходима допълнителна механизация, работна ръка и средства.
2. По част „ВиК” е констатирано, че в УПИ, в който е изградена сградата на болницата, са разположени канализация за пречистване и отвеждане на отпадните води до съседните имоти и водопровод, който захранва съседните имоти. Това налага демонтиране на съществуващия колектор и изграждане на допълнителни ВиК. Уточнява, че част от съществуващата подземна ВиК и електро комуникация служи за обслужване на района на болницата и на съседните имоти, като за подземната комуникация няма подземен кадастър.
3. В част „Електро”, след започване на строителството и във връзка с изграждане на дебаркадер, който ще обслужва болницата, се налага промяна в електрозахранването на обекта с цел обезпечаване на функционирането на болницата /второто електрозахранване на болницата се е осигурявало от трафопостове, разположени в съседни имоти, собственост на трето лице, чиято връзка е прекъсната след изграждане на дебаркадера/. Допълнително, след разбиване на стени в сутерена, който е част от сградата, която се реконструира, са установени съществуващи ВиК и електро инсталации, които са силно амортизирани и се налага тяхната подмяна.
4. По време на строителството проектантът по част „ОВК” е дал предписания, отразени в заповедната книга, че е необходимо отоплението на болницата да се осигури чрез монтаж на котел, а не на когенератор, което води до промени в части „Архитектура”, „Конструктивна”, „Електро” и „ОВК”.
5. С цел монтаж на лъчезащитната апаратура е необходима промяна в части „Архитектура”, „Конструктивна”, „Електро” „ОВК” и „Лъчезащита”. Възложителят твърди, че в тази връзка е възложил на „РИ-СОФ” ООД, носител на авторските права, да актуализира изготвените работни проекти. Уточнява, че със Заповед №148/06.11.2013 г. на главния архитект на общината, на основание чл. 154 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) е допълнено издаденото разрешение за строеж №275/04.08.2011 г. и е влязло в сила на 26.11.2013 г. Подчертава, че актуализацията на проектите налага извършване на допълнителни и нови видове СМР в обекта.
Възложителят твърди, че допълнителното строителство не може технически да се раздели от предмета на основания договор без значителни затруднения за община Благоевград. Пояснява, че допълнителните строителни дейности са съществено необходими за изпълнението на договора за строителство, тъй като те обезпечават изграждането на част „Конструктивна“, „Електро“, „ВиК“ и „ОВК“ - инсталации и елементи, които са непрекъсваеми по своя характер. Всяко забавяне, според възложителя, свързано с изпълнението на строителството и евентуално предхождащо възлагане ще създаде съществени затруднения за общината и риск от неизпълнение на одобрения проект, чиито краен срок за изпълнение е 10.03.2014 г.
В края на мотивите си възложителят посочва, че общата стойност на допълнителното възлагане не надвишава 50 % от стойността на сключения договор за строителство. Според информацията в поле V.3) на решението за откриване на процедурата, допълнително възлаганите СМР са на стойност 420 000.00 лв.
В поле V.2) на решението е посочено, че поканеното за участие в договарянето лице е „Обединение „Благоевград 2013“. Покана за участие не е приложена.
Доказателства в подкрепа на мотивите също не са изпратени. Представените документи касаят провеждането на процедурата и от тях не може да се извлече информация, потвърждаваща мотивите на възложителя.
При направена справка в Регистъра по обществените поръчки се установи, че под уникален номер 00109-2012-0006 е вписана информация за проведена „открита“ процедура, която е била обявена в Официален вестник на Европейския съюз. Поръчката е с предмет: „Избор на изпълнител за извършване на строително-ремонтни работи и доставка на медицинска апаратура за СБАЛО „Свети Мина” – Благоевград”, с две обособени позиции – едната за СМР, а другата за доставка на медицинско оборудване. От обявлението за възложена поръчка е видно, че за изпълнител на СМР е избран „Обединение „Благоевград 2013“, с което е сключен договор № BG 161PO001/1.1-11/2011/003-S-01/06.06.2013. Договорът е на стойност 1 513 441.82 лв. Според Приложение Б, т. 4) на Обявлението за поръчка, изпълнението на СМР следва да продължи 11 месеца. Решението на възложителя за възлагане на поръчката е от 14.05.2013 г.
 
Изводи
От изложеното в мотивите и направените справки става ясно, че между община Благоевград и „Обединение „Благоевград 2013“ има сключен договор за извършване на СМР. Дали той е действащ към момента на разглежданото откриване, не може да се установи. Според наличната в РОП информация договорът е подписан на 06.06.2013 г., като срокът му за изпълнение при откриването на процедурата за възлагането му е бил определен на 11 месеца. Доказателства относно договора обаче не са представени, с оглед на което остава неясно кога трябва да приключи реализацията му.
Според изложените мотиви при изпълнението на договора между община Благоевград и „Обединение „Благоевград 2013“ се установява, че обхватът на предвидените и възложени СМР трябва да бъде разширен, за да може да се постигне желаното и качествено изпълнение на проекта „Ремонт и оборудване на СБАЛО „Св. Мина“ гр. Благоевград“. Условиe за законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП е допълнително възлаганите дейности по СМР на същия изпълнител да са вследствие на непредвидени обстоятелства. Съгласно § 1, т. 14б от Допълнителните разпоредби на ЗОП (ДРЗОП) непредвидени са обстоятелствата, възникнали след сключването на договора, независимо от волята на страните, които не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението при договорените условия. В случая възложителят е посочил множество обстоятелства, от които произтича извършването на допълнителни СМР. Той обаче не е представил доказателства за нито едно от тях. Не е изложил и достатъчно данни, от които да може да се направи заключение, че визираните обстоятелства са непредвидени по смисъла на легалната дефиниция в ЗОП. В този смисъл остава неясно защо нуждите не са могли да бъдат установени и възложени на по-ранен етап – в основната поръчка.
Избраното правно основание изисква възложителят да докаже, че допълнителното строителство не може технически и икономически да се раздели от предмета на основния договор или въпреки, че дейностите могат да се разделят, да са съществено необходими за изпълнението на поръчката. В случая в мотивите се съдържат такива твърдения. Те обаче не са подкрепени с аргументи. Изпълнението на изискването може само да се предполага, доколкото с възлагането се цели изпълнението на цялостен проект и строителните действия касаят един и същи строителен обект.
Прогнозната стойност на разглежданата поръчка е 420 000.00 лв., а основният договор за строителство е на стойност 1 513 441.82 лв. С оглед на това приемаме за изпълнено условието на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП допълнителното строителство да не е повече от 50 на сто от стойността на основния договор за строителство.
Предвид изложеното, изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен. Прилагането на избраното правно основание е обосновано само, ако възложителят може да докаже, че договорът между страните е действащ и че допълнителното строителство се възлага по причини, възникнали след сключването на договора, които са последица от настъпването на непредвидени обстоятелства по смисъла на § 1, т. 14б ДРЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.