ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Пловдив
Адрес Пловдив 4000, пл. Ст. Стамболов 1
Партиден номер в РОП 267
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00267-2013-0120
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Предмет на процедурата : "Упражняване на авторски надзор по време на строителство на обект „Цар-Симеонова градина“ съгласно разрешение за строеж №2/10.01.2013г.“. Съгласно изменения на ЗУТ от 2012 г. възложителят в строителството е длъжен да сключи договор за авторски надзор с проектантите по всички части. По всички части Община Пловдив е сключила договор с дружество „Орак студио“ ЕООД, следователно авторския надзор ще се осъществи от същото това дружество. Авторския надзор е необходим с цел изпълнение на Наредба № 3 за съставяне на актове по време на строителството, за правилно и точно изпълнение на проектните дейности. Авторският надзор ще се осъществява на обекта, при присъствие на строителния надзор, строителя и възложителя.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 13РОП113 от 12.12.2013 г. на кмета на община Пловдив за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана за участие и доказателства за избора на този вид процедура.
В решението за откриване, изборът на процедура се мотивира с наличие на авторски права, поради което възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
Пояснява се, че  под „използване” по смисъла на чл. 18, ал. 1 и ал. 2 от Закона за авторското право и сродните му права, се разбира действие като реализирането на инвестиционния проект чрез изграждане или изработване на обекта, за който е предназначен. Посочва се, че упражняването на авторски надзор по част „Конструктивна” е задължителен за всички строежи от първа до пета категория включително. Отбелязва се, че на основание чл. 162, ал. 2 и 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), предписанията на проектанта, свързани с авторското му право, за точно спазване на изработения от него инвестиционен проект се вписват в заповедната книга и са задължителни за останалите участници в строителството.
Видно от поле V.2) на решението, поканата за участие в процедурата е изпратена на „Орак студио“ ЕООД, предвид това, че дружеството притежава авторски права съгласно договор от № 13ДГ33 от 08.01.2013г., сключен между него и Община Пловдив.
В приложената покана е записано, че общата стойност на услугата не трябва да надвишава 133 200 без ДДС.
Приложени са следните доказателства:
1. Договор за инвестиционен проект № 13ДГ33/08.01.2013 г., сключен между Община Пловдив и „Орак студио“ ЕООД, гр.  за „Реконструкция и обновяване на „Цар-Симеоновата градина“, в размер на 99 900 (деветдесет и девет хиляди и деветстотин) лева без ДДС;
2. Удостоверение за пълна проектантска правоспособност на арх. Петко Иванов Прокопиевс рег. № 01164;
3. Общи документи;
Видно от представените доказателства, налице е договор за изготвяне на технически и работен инвестиционен проект за „Реконструкция и обновяване на „Цар-Симеоновата градина“. Той е на стойност 99 900 (деветдесет и девет хиляди и деветстотин) лева без ДДС и със срок на изпълнение седем календарни дни. Изпълнител по договора е лицето, поканено да осъществи авторския надзор – „Орак студио” ЕООД, гр. Пловдив.
След направена проверка в РОП се установи наличието на проведенa процедура на договаряне без обявление на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Изработване на технически инвестиционен проект за обект: „Реконструкция и обновяване на „Цар-Симеоновата градина” находяща се в УПИ Парк, кв.130 по плана на Централна градска част Пловдив.
Становището за осъществен предварителен контрол по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП на АОП е, че изборът на процедурата не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни. Информация за поръчката е публикувана в РОП под уникален номер 00267-2012-0080.
 
Изводи
Съгласно чл. 162, ал. 2 от ЗУТ, условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определят чрез договор между възложителя и проектанта. В този смисъл, възложителят е задължен да възложи авторския надзор на проектанта.
От друга страна, правомерното възлагане по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП изисква авторските права да са възникнали законосъобразно. В конкретния случай, възложителят се позовава на авторските права на проектанта - „Орак студио” ЕООД, възникнали по силата на договор за проектиране, сключен на основание на проведена процедура на договаряне по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП, като становището за осъществен предварителен контрол по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП на АОП е, че изборът на процедурата не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни.
Без да е потвърдена по безусловен начин законосъобразността на процедурата, въз основа на която са възникнали правата, не може да се изрази становище за правомерността на настоящата такава.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.