ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Челопеч
Адрес с. Челопеч 2087, пл. Освобождение 1
Партиден номер в РОП 631
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00631-2013-0009
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Допълнителни строително-монтажни работи в парк за отдих и рекреационни дейности в м. „Средна долчина” община Челопеч.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:

а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;

б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;

в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;

г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;

д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;

е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.

 

Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 18 от 11.12.2013 г. на кмета на община Челопеч за откриване на процедура на договаряне.
В мотивите за избор на процедура се отбелязва, че възложителят изпълнява обществена поръчка с предмет: “Извършване на СМР в парк за отдих и рекреационни дейости в м. “Средна долчина”, община Челопеч”. Посочва се, че след стартиране на строителните работи се е наложило да бъдат направени промени в планираните дейности. Допълва се, че в процеса на извършване на строителството са установени пропуски в първоначалния проект и липса на съществени елементи, предполагащи успешното му изпълнение, които е невъзможно да бъдат възложени за изпълнение на друга фирма, чрез нова процедура. В заключение се изразява мнение, че са налице законовите условия за провеждането на избраната процедура, съгласно чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, а именно: 1. възникналите обстоятелства не са могли да бъдат предвидени в основния договор и изискват възлагането на допълнително строителство; 2. необходимите допълнителни строителни работи не могат да бъдат разделени от основния договор, поради технологични етапи на строителството и тяхната стойност не е повече от 50 на сто от стойността на основния договор.
В подкрепа на изложените мотиви не са приложени доказателства.
Направена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) потвърди изнесената от възложителя информация относно проведена от община Челопеч открита процедура. Информацията за нея е публикувана в РОП под уникален № 00631-2013-0002. За изпълнител е избран консорциум “ТО-ДИ Строй 2013”, с който е сключен договор № 70/15.08.2013 г.,  с предмет: “Извършване на строително-монтажни работи в парк за отдих и рекреационни дейности в м. Средна долчина, община Челопеч” на стойност 866 665.64 лв. без ДДС. От поле  ІІ.3) на обявлението за същата поръчка, става ясно, че срокът на нейното изпълнение е 10 месеца.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на разглежданото договаряне,  за участие в процедурата е поканен консорциум “ТО-ДИ Строй 2013”, гр. София.


Изводи

От изложената фактическа обстановка и извършената проверка е видно, че е налице действащ предходен договор за строителство с посочения предмет, сключен между възложителя и поканеното в договарянето лице.
Относно останалите изисквания за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП обаче наличната информация е недостатъчна. Представените аргументи са кратки и формални и не изясняват конкретните фактически обстоятелства, които налагат провеждането на избрания вид процедура. Наред с горното, непредставянето на относимите към случая доказателства не дава възможност да се установи дали са налице кумулативно изискванитев ЗОП предпоставки за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
Предвид изложеното, изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен. Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП би било обосновано, ако възложителят разполага с аргументи и доказателства, от които е видно, че са изпълнени всички изисквания към избраното правно основание.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.