ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Териториално поделение държавно горско стопанство /ТПДГС/ - Преслав към Държавно предприятие - Североизточно държавно предприятие /ДПСИДП/ - Шумен
Адрес Преслав 9850, ул Симеон Велики 10
Партиден номер в РОП 2711
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02711-2013-0130
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: "Извършване на допълнителни услуги по Договор № 63/01.06.2011г. за инвентаризация на горите и земите от горския фонд и изработване на лесоустройствен и ловоустройствен проект за държавните гори на ТП "ДГС Преслав" гр.Велики Преслав. Поръчката има връзка с порцедури публикуване с уникални номера в Регистъра по обществени поръчки в сайта на АОП, Решение № 01347-2011-0001, Обявление № 01347-2011-0001
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са постъпили Решение № 62 от 03.12.2013 г. на директора на ТП „ДГС Преслав“ за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, покана за участие, адресирана до „Кавеко инженеринг” ООД и доказателства.
В мотивите на решението се посочва, че е налице договор № 63/01.06.2011г. за инвентаризация на горите и земите от горския фонд и изработване на лесоустройствен и ловоустройствен проект, сключен между  ТП „ДГС Преслав“ - гр. Велики Преслав и „Кавеко Инженеринг” ООД. Отбелязва се, че в процеса на неговото изпълнение е възникнала необходимост от извършване на допълнителни работи, а именно извършване на инвентаризация на нови гори и горски територии в размер на 421.4 ха, които не са включени в ТИЗ и съответното картиране на нови месторастения и местообитания, както и категоризиране на новите терени по степен на трудност (сформирането на 19 стопански класа, вместо на предложените в ТИЗ 10 класа). Твърди се, че без тяхното изпълнение, предметът на основната поръчка не може да бъде осъществен качествено и съобразно договореното.
Уточнява се, че допълнителните дейности се налагат поради възникването на непредвидени обстоятелства по смисъла на §1, т.14б от ДР на ЗОП, доколкото се касае за обстоятелства, възникнали след сключване на договора и такива, които не са могли да бъдат предвидени преди това. Възложителят отбелязва, че при изготвяне на ТИЗ, се е ръководил от площите по предходното лесоустройство. Акцентира на факта, че от датата на неговото изготвяне до датата на сключване на договора е установено, че площта на горските територии е нараснала с 421.4 ха, за което обстоятелство възложителят не е имал информация при възлагане на поръчката. По нататък се заявява, че допълнителните дейности не могат да се разделят технически, и икономически от предмета на основния договор, доколкото те съставляват част от неговото изпълнение. Отбелязва се, че стойността на допълнителните дейности е незначителна в сравнение със стойността на основната поръчка.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени следните документи:
-      писмо от „Кавеко инженеринг“ ООД, видно от което изпълнителят на договор № 63 от 01.06.2013 г. уведомява възложителя, че в процеса на изпълнение на последния са установени разлики между заложените площи и стопански класове в заданието на обществената поръчка и реално  констатираните на терена. Твърди се, че за пълното и точно изготвяне на горскостопански план (ГСП) на държавните гори на ТП „ДГС Преслав“ е необходимо да бъде извършена допълнителна инвентаризация, която не е включена в общата стойност на договора;
-      протокол от 26.09.2013 г. от проведена среща между Регионално управление на горите (РУГ) гр. Шумен, СИДП ДП Шумен ТП „ДГС Преслав“ гр. Велики Преслав и „Кавеко инженеринг“ ООД. От документа става ясно, че в резултат на настъпили промени в периода на предишното лесоустройство и инвентаризация са констатирани изменения в площите на горските територии, попадащи в териториалния обхват на дейност на ТП „ДГС Преслав“. Същите се изразяват в увеличаване на площите на горските територии с 421,4 ха, които не са предвидени като площ за устройване в предвидената процедура; необходимост от сформиране на 19 стопански класа, вместо предвидените 10 такива. Посочено е, че стойността на допълнителните дейности възлиза на 22 310 лв.
При направена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се установи, че възложителят е провел „открита“ по вид процедура с обект „услуга“ и предмет: ,,Инвентаризация на горите и земите от горския фонд и изработване на лесоустройствен и ловоустройствен проект на ДГС „Преслав““, информация за която е публикувана в регистъра под уникален номер 01347-2011-0001.Тя е открита с Решение № 50 от 15.03.2011 г. и е приключила със сключване на договор № 63/01.06.2011 г. с „Кавеко инженеринг“ ООД. Срокът на изпълнение на договора е 18 месеца, а стойността 152 500 BGN без ДДС.
Видно от РОП на 13.09.2013 г. е публикувана информация за изпълнение на договора.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка е налице предходен договор с обект услуга. Съгласно публикуваната в РОП информация на 13.09.2013 г. е публикувана информация за изпълнение на договора. Предвид датата на откриване на настоящата процедура липсват данни за наличие на действащ предходен договор, който да е в процес на изпълнение и който да не може да бъде завършен без посочените допълнителни дейности (§1, ал. 14б от ДР на ЗОП). Това от своя страна изключва хипотезата допълнителната инвентаризация да е съществено необходима за успешното финализиране на основния договор.
Предвид изложеното, и поради факта, че липсва кумулативно изпълнение на условията регламентирани в чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП не може да се изрази становище за законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.