ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Териториално поделение държавно горско стопанство /ТПДГС/ - Шумен към Държавно предприятие - Североизточно държавно предприятие /ДПСИДП/ - Шумен
Адрес Шумен 9700, ул. "Любен Каравелов" № 28 А
Партиден номер в РОП 2711
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02711-2013-0129
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Възлагане на допълнителна услуга за инвентаризацията на горски терториии, изработването на горскостопански карти, планове за ловностопанските дейности и за дейностите по опазване от пожари в горски тертитории извън площите посочени в обществената поръчка с уникален номер № 01198-2011-0003, открита с Решение №11 от 14.03.2011г. и попадащи в териториалния обхват на ТП Държавно горско стопанство „Шумен"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:

а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;

б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;

в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;

г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;

д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;

е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.

 

Фактическа обстановка и доказателства

В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 40 от 28.11.2013 г. на директора на ТП ДГС – Шумен, за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура е посочено, че с оглед на непредвидени обстоятелства, свързани с необходимост за инвентаризация на допълнителни площи, сътвляващ ГТ по смисъла на Закона за горите (ЗГ), е необходимо възлагането на допълнителна услуга или строителство на същия изпълнител, която допълнителна услуга не може технически или икономически да бъде разделена от предмета на основния договор и освен това е съществено необходима за изпълнението на поръчката. Твърди се, че общата стойност на услугата не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка
В поле V.2) на решението е записано, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедура на договаряне без обявление „КАВЕКО инженеринг” ООД, гр. София.
В поле V.3) на решението се посочва, че настоящата процедура е свързана с друга, открита с решение №: 11/14.03.2011 г. Отбелязва се, че информация за свързаната процедура е вписана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален номер 01198-2011-0003. Уточнено е, че допълнителната услуга е на обща стойност 23 926 лв. без ДДС.
В подкрепа на изложените на мотиви е представен протокол от 28.11.2013 г. от проведена тристранна среща между Регионално управление по горите гр. Шумен, СИДП ДП Шумен ТП ДГС „Шумен” и „КАВЕКО инженеринг” ООД. Видно от него, на посочената среща е установено, че в резултат на настъпили промени в периода от предишното лесоустройство  и инвентаризация са констатирани изменения в площите на горските територии, попадащи в териториалния обхват на дейност на ТП-ДГС Шумен. В документа са изброени допълнителните дейности, непредвидени в проведената открита процедура, без които не може да бъде завършен горскостопанския план, както следва:
- да се извърши допълнително инвентаризация на нови гори и горски територии в размер на 1304 ха., които не са включени в ТИЗ;
- след извършената инвентаризацията е необходимо сформирането на общо 19 стопански класа, вместо предложените в ТИЗ 15;
- да се категоризират новите терени по степен на трудност.

При проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се потвърди, че има проведена открита процедура по ЗОП, информация за която фигурира в РОП с уникален номер 01198-2011-0003. Процедурата е открита с решение № 11 от 14.03.2011 г. и е приключила със сключен Договор № 80/01.06.2011 г. между ТП ДГС Шумен и „КАВЕКО инженеринг” ООД на стойност 154 500 лв. без ДДС. Посочената обществена поръчка е с предмет: ,,Инвентаризация на горите и земите от горския фонд и изработване на лесоустройствен и ловоустройствен проект за държавните гори на Държавно горско стопанство Шумен”. 

В поле ІІ.3) на обявлението за открита процедура е посочено, че срокът за изпълнение на договора е 18 месеца.
Видно от поле V.2) на решението поканата е изпратена до „КАВЕКО инженеринг” ООД, гр. София.

  Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка, приложения протокол и  извършената справка в РОП, налице е предходен договор, сключен след проведена открита процедура по ЗОП. Предвид датата на сключване (01.06.2011 г.) и срока за изпълнение, определен в обявлението за откриване (18 месеца), същият би следвало да е приключил към момента на откриване на разглежданото възлагане. Доколкото преди откриването на договарянето в РОП не е вписана информация за изпълнението му, може да се допусне, че реализацията не е приключила. Това обстоятелство обаче не е удостоверено с надлежни доказателства, поради което не може да се приеме за безспорно.
По отношение на изискването допълнителното възлагане да се дължи на непредвидени обстоятелства по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП, от наличната информация не може да се направи категоричен извод. Мотивите в решението за откриване са кратки и формални и в тях не се изясняват фактическите обстоятелства, довели до провеждане на договарянето. От представения като доказателство протокол от 28.11.2013 г. става ясно, че „в резултат на настъпили промени в периода от предишното лесоустройство и инвентаризация са констатирани изменения в площите на горските територии“ и че те се изразяват в увеличаване на площите на горските територии, непредвидени като площ за устройване в предходната процедура, както и необходимост от сформирането на нови стопански класове, непредвидени в ТИЗ. От текста обаче не става ясно кога е било предишното лесоустройство и инветаризация, поради което без отговор остава въпросът дали визираните дейности са могли да бъдат предвидени в предмета на предходното възлагане. За да бъдат приети за „непредвидени“, посочените обстоятелства следва да са възникнали след сключването на договора и независимо от волята на страните, каквато информация в случая не е предоставена. Липсват и аргументи и доказателства по отношение невъзможността допълнителната услуга да се раздели технически или икономически от предмета на първия договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, да е съществено необходима за изпълнението му.
С оглед стойността на договора по основната поръчка (154 500 лв. без ДДС) и прогнозната стойност на настоящата (23 926 лв. без ДДС), се приема за спазено условието обявената от възложителя обща стойност на допълнителните услуги да не надвишава 50 % от стойността по основния договор.
Предвид коментираните по-горе неизяснени аспекти, изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като представените доказателства за наличието на условия, допускащи провеждането на договаряне без обявление с избраното правно основание са недостатъчни.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.