След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 763 от 28.11.2013 г. на кмета на община Радомир, с което се открива процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите на решението възложителят твърди, че ако настоящата поръчка бъде възложена на друго лице, това би довело до нарушаване на авторско право.
В мотивите към решението се посочва, че проектната документация на инвестиционен проект за обект: "Изграждане на канализационна мрежа и пречиствателна станция за отпадъчни води и реконструкция на водопроводна мрежа на село Дрен, Община Радомир", е разработена от фирма “АКВА ТОП” ООД, гр. София, по силата на договор №78/13.06.2011г. , сключен по реда на Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП–отм.). Необходимостта от възлагане на настоящата поръчка се аргументира с настъпили промени в действащата нормативна уредба, касаещи инвестиционния процес, а именно: Наредба №РД-02-20-8/17.05.2013 г. за проектиране, изграждане и експлоатация на канализационни системи от 17 май 2013 г., както и промени, свързани с демографските характеристики на населеното място, в което се реализира инвестиционния проект (село Дрен). Предвид горните обстоятелства, се заявява, че е наложително привеждането на проектната документация в готовност за възлагане на строителство във връзка с кандидатстване за финансиране по ПУДООС. Твърди се, че е необходима актуализация и доразработване на проектната документация, (в част канализационна мрежа и пречиствателна станция за отпадъчни води), с цел реализация на инвестиционния проект, като се подчертава необходимостта от спешно определяне на изпълнител, който да приведе проектната документация в пълно съответствие със съществуващата нормативна уредба. Уточнява се, че такава актуализация не е била предмет на горепосочения договор.
Във връзка с изложените факти, се отбелязва, че съгласно чл. 3, ал. 1, т. 8 от ЗАПСП, обект на авторското право са одобрени архитектурни проекти, одобрени проекти по устройствено планиране, карти, схеми, планове и други, отнасящи се до архитектурата, териториалното устройство и т.н., поради което съгласно чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП, авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица освен в случаите, за които този закон разпорежда друго. По-нататък се цитира и алинея 2, т. 8 от същата разпоредба относно действията по преработката и синхронизацията.
С оглед на изложеното, се счита, че в конкретния случай приложение намира процедурата на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, тъй като възлагането на предмета на поръчката на друго лице, би довело до нарушаване на авторските права на проектанта.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи: :
1. Заповед № 757 от 25.11.2013 г. на кмета на община Радомир.
2. Покана за участие в процедура “договаряне без обявление“ с приложени образци и изисквания на възложителя.
3. Заповед № 311 от 25.05.2011 г. на временно изпълняващия длъжността кмет на община Радомир.
4. 3 броя покани, адресирани до “БАУЕР КОНСУЛТ“ ЕООД, “АКВА ТОП“ ООД и “ГЕОМЕТЪР-НГ“ ООД във връзка с възлагане на обшествената поръчка за прокетиране чрез събиране на три оферти.
5. Приложение № 1 – Техническо задание за проектиране.
6. Договор № 78/13.06.2011г. с горепосочения предмет, сключен между община Радомир и "АКВА ТОП” ООД, на стойност от 49 250 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата и приложената покана за участие, същата е адресирана до “АКВА ТОП“ ООД – изпълнител по договора за проектиране.
В поканата и в поле V.3) на решението е посочено, че прогнозната стойност на настящата поръчка е в размер на 19 750 лв. без ДДС.
Изводи
Измененията в нормативната уредба, настъпили след изготвяне на инвестиционенния прокет и преди стартиране на строителството, са основателен аргумент за пристъпване към актуализация и доработка на проекта, така че да се спази действащото законодателство в областта на проектирането и строителството. Не са представени обаче данни по същество, от които да е видно, кои именно изисквания са се променили, какви части от проекта засягат или какви нови условия въвеждат и как те кореспондират с нуждата от промяна в проекта.
По отношение влиянието на демографските характеристики също не са посочени данни, от които да е видно каква промяна е настъпила в периода от изготвяне на съществуващия проект през 2011 г. до настоящият момент, така че да се направи заключение за необходимост от промяна на проекта.
Предвид изложеното може да се обоснове заключение, че представените аргументи, кореспондират със заявената необходимост от актуализация на проекта, респ. дават основание да се пристъпи към провеждане на процедура на договаряне с избраното правно основание. Същите обаче не са подкрепени от никакви доказателства, въз основа на които да се проследи основателността им. Въз основа на изложеното, изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като предоставените мотиви и/или доказателства са недостатъчни. |