ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Пловдив
Адрес Пловдив 4000, пл. Ст. Стамболов 1
Партиден номер в РОП 267
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00267-2013-0116
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Извършване на допълнителни, непредвидени в основния инвестиционен проект строително-монтажни работи във връзка с изпълнение на договор с рег. № BG161PO001/1.1-11/2011/002 , за изпълнението на дейностите по проект „Изграждане на модерен лъчетерапевтичен комплекс” в „Комплексен онкологичен център - Пловдив” ЕООД, гр. Пловдив, финансиран по ОПРР , Приоритетна ос 1: „Устойчиво и интегрирано градско развитие, Операция 1.1: „Социална инфраструктура”, Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG161 PO001/1.1-11/2011 “Подкрепа за реконструкция/обновяване и оборудване на общински лечебни заведения в градските агломерации”, които се осъществяват с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007-2013 г.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № 13РОП108 от 28.11.2013 г. на кмета на община Пловдив за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП, доказателства за избора й и покана за участие в нея.
Възложителят мотивира избора на процедура с това, че предметът й е свързан с възложена обществена поръчка за „Извършване на строително-монтажни работи (СМР), във връзка с изпълнение на договор с рег. № BG161PO001/1.1-11/2011/002”. Отбелязва, че с нея се цели реализация на дейностите по проект „Изграждане на модерен лъчетерапевтичен комплекс” в „Комплексен онкологичен център - Пловдив” ЕООД, гр. Пловдив“. Твърди, че предходният договор е възложен на база одобрени от възложителя инвестиционни проекти и количествена сметка след проведена открита процедура, открита с Решение №12РОП68/16.11.2012 г. Посочва, че поради непредвидени обстоятелства, във връзка с преработка на инвестиционните проекти за изграждане на модерен лъчетерапевтичен комплекс в „КОЦ-Пловдив“ ЕООД, е необходимо възлагането на допълнително строителство на същия изпълнител.
Според възложителя предметът на настоящото договаряне не може да се раздели технически от основния договор. Той уточнява, че стойността на предстоящото строителство не надхвърля петдесет на сто от основната поръчка.
Възложителят посочва следните причини, които са наложили преработката на инвестиционния проект по време на строителството:
- Изборът на мултимодален ускорител, производство на „ВАРИАН МЕДИКЪЛ СИСТЕМС” САЩ, който следва да се достави и инсталира в строящия се „Лъчетерапевтичен комплекс - КОЦ Пловдив”;
- Ново решение за включване канализацията на комплекса в площадковата канализационна мрежа, поради съществуващ общоградски проблем - подприщване на каналните води по бул. „Александър Стамболийски”;
- Актуализиране на основния проект на комплекса по специалности „Архитектура”, „Строителни конструкции”, „ОВК”, „Ел. инсталации”, „ВиК”, „Геодезия”, „ПБЗ” и „Пожарна безопасност” съобразно инвестиционен проект на „ВАРИНАК БЪЛГАРИЯ” ЕООД, възложен от инвеститора и третиращ архитектурна планировка на бункера за линеен ускорител, лъчезащита на бункера, съобразена със спецификата на VARIAN, както и „ОВК”, „Ел.” и „ВиК” инсталации, обслужващи апарата VARIAN;
- Актуализирани технологични проекти и лъчезащита за телегаматерапия, рентгенов симулатор и компютърно-томографски симулатор (СТ) по заданието към основния проект от 2010 год.;
- Изменени нормативни изисквания в периода 2010 г. - 2013 г.
Възложителят уточнява, че проектите са разработени във връзка с промяна на инвестиционните му намерения, а именно определяне на конкретен апарат за линеен ускорител, който следва да бъде монтиран в проектирания бункер. Допълва, че апаратурата на VARIAN е със специфични изисквания, различаващи се от тези на друг световен производител, по които е разработен бункера в основния проект, с оглед на което промените засягат:
1. Вътрешните параметри, дебелината и армировката на стенните и подови конструкции с изцяло нова разстановка на закладни части и шлицове;
2. Отпадане на машинното помещение в процедурната зала и поява на „инсталационно помещение" извън бункера;
3. Промяна в параметрите и функциналната обособеност на командното помещение;
4. Ново решение на входа към лабиринта и промяна типа на входната врата и параметрите на светлия отвор;
5. Отпадане на постройката за воден охладител на покрива и промяна в инсталационните отвори, преминаващи в дебелината на таванската конструкция;
6. Ново решение на „ОВК“, „Ел.“ и „ВиК“ инсталациите, които обслужват апаратурата на линейния ускорител.
Възложителят сочи, че съгласно чл. 154 ал. 2 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), промените представляват съществени отклонения от одобрения проект, подлежат на допълнително одобряване от главен архитект на община Пловдив и изискват вписване на забележка към издаденото разрешение за строеж в съответствие с чл. 154 ал. 5 от ЗУТ. Пояснява, че комплексният доклад е съставен от лицензирана фирма - консултант, несвързана с проектанта, съгласно чл. 142, ал. 6 т. 2 ЗУТ.
Според поле V.2) на решението за откриване и изпратената покана, лицето, поканено за участие в договарянето, е „ГБС-Пловдив“ АД. Посочената в поканата, прогнозната стойност на поръчката съгласно актуализирания инвестиционен проект е 1 086 000,00 лв. без ДДС.
Към мотивите са изпратени множество документи, част от които нямат отношение към доказване на обстоятелствата, необхидими за прилагане на избраното правно основание. В много от относимите документи липсват дати, което затруднява хронологичното изясняване на събията. При разглеждане по същество от тях се установи следното:
1. От обяснителната записка за преработката на техническия инвестиционен проект на проектанта по част „Архитектура” от 2013 г. става ясно, че основният проект, по който е възложена поръчката за изпълнение на дейностите по СМР е предаден на 31.05.2010 г. въз основа на договор, сключен на 24.03.2010 г. между „МДОЗС-Пловдив“ ЕООД и ДЗЗД „Консорциум за медицински инженеринг“, като по този проект е издадено Разрешение за строеж от 2011 г. Конкретният апарат, предназначен за монтиране в проектирания през 2010 г. бункер, е определен преди започване на строителството през май 2013 г. Той е с изисквания, различаващи се от проекта, които касаят: а) дебелината на армировката; б) необходимост от „инсталационно помещение“ извън бункера; в) функционална обособеност на командното помещение; г) промяна на входа на лабиринта, типа врата и параметрите на светлия отвор; д) промяна в инсталационните отвори, преминаващи в дебелината на таванската конструкция; е) различно решение на ОВК, Ел и ВиК инсталациите, които обслужват апаратурата на линейния ускорител. В документа е посочено, че тази част от инвестиционния проект е извършена от „ВАРИАН БЪЛГАРИЯ” ЕООД по поръчка на възложителя. Уточнено е, че проектът на ВАРИАНК е предаден през юли 2013 г.
2. Представено е писмо от 25.03.2010 г. на управителя на „МДОЗС-Пловдив“ ЕООД до управителя на ДЗЗД „Консорциум за медицински инженеринг”, от което е видно, че ден след сключването на договора, е изискано проектите за лъчезащитен бункер и линейнен мултимодален ускорител с мощност до 23 MeV да бъдат съобразени с технологичните изисквания за разполагане на апаратура на утвърден световен производител на цифрови линейни ускорители за лечение на онкоболни.
3. Представено е и Разрешение за строеж № 386 от 23.12.2010 г. от главния архитект на община Пловдив. То е издадено въз основа на инвестиционния проект от 2010 г. и е влязло в сила на 18.01.2011 г.
4. Изпратен е договор № 13ДГ178/19.02.2013 г., сключен на 11.02.2013 г. между община Пловдив и „ГБС-Пловдив“ АД. Предметът на договора е за извършване на СМР в изпълнение на дейностите по проект „Изграждане на модерен лъчетерапевтичен комплекс“ в „КОЦ-Пловдив“ ЕООД. В чл. 1, ал. 3 от него е записано, че договорът следва да бъде изпълнен в съответствие с пълното описание на предмета на поръчката и техническата спецификация от документацията за участие, инвестиционните проекти, количествено-стойностната сметка, техническото предложение от офертата на изпълнителя, предложената цена и реалистичен и изпълним от гледна точка на техническите процеси в строителствата подробен линеен график за изпълнението на СМР, придружен от диаграма на работната ръка и диаграма на необходимата механизация на изпълнителя. Съгласно чл. 2, ал. 2 от договора срокът за изпълнение на СМР е 263 календарни дни, от датата на подписване на протокол за определяне на строителна линия и ниво за откриване на строителаната площадка. В чл. 4, ал. 1 от договора е записано, че възнаграждението за реализиране му е 3 100 826.90 лв. без ДДС. В ал. 2 от същата разпоредба е направена уговорката, че възложителят заплаща на изпълнителя стойността на действително извършените СМР по единични цени от количествено стойностната сметка на изпълнителя. Според ал. 4 от същата клауза цената е окончателна, валидна и неподлежаща на промяна до пълното изпълнение на договора, освен в случаите предвидени в чл. 43, ал. 2 от ЗОП. В чл. 32 на същия документ е посочено, че община Пловдив е длъжна при подписване на договора да предостави на изпълнителя пълен комплект проектна документация на обекта, по която е издадено разрешението за строеж. В документа не са предвидени клаузи за промяна на договорените условия след избиране на апаратурата, която следва да бъде монтирана в помещенията, обект на техническия проект.
5. Според изпратената технологична карта за обслужване на пациентите в отделение „Лъчелечение“ някои от очакваните резултати чрез използването линеен ускорител за лъчелечение са да бъдат постигнати високо качество при лъчелечението на тумори, висок туморен контрол и намаляване на страничните ефекти от лъчетерапията
При справка в Регистъра за обществени поръчки (РОП) по партиди 00267 на община Пловдив и 00045 на „КОЦ-Пловдив“ ЕООД се установи:
1. С Решение № 546 от 30.12.2009 г. на управителя на „МДОЗС–Пловдив“ ЕООД е открита процедура за избор на изпълнител за проектиране на лъчетерапевтичен комплекс за нуждите на „МДОЗС-Пловдив“ ЕООД. В обявлението за малката обществена поръчка, поле II.1.3) „Кратко описание на поръчката“ е посочено, че се изисква изготвяне на технически и работни проекти, количествено стойностна сметка и лъчезащитен проект на лъчетерапевтичен комплекс, включващ лъчезащитен бункер за кобалтов облъчвател и за мултимодален линеен ускорител до 23 мева, помещения за компютър томограф със стимулатор и прилежащи помещения към тях. Предметът на поръчката включва и извършването на всички необходими дейности по съгласуване на проектната документация с компетентните органи и получаване на разрешение за строеж на обекта и авторски надзор. Поръчката е с уникален номер в РОП 00045-2009-0021. Според информацията в РОП, за изпълнител е избран „Консорциум медицински инженеринг”, а договорът е сключен на 24.03.2010 г. В РОП не се съдържа информация, че той е изпълнен.
2. С решение № 12РОП58 от 29.09.2012 г. кметът на община Пловдив открива „открита“ процедура за избор на изпълнител за доставка на високоспециализирано диагностично и лечебно оборуднаве за „КОЦ Пловдив“ ЕООД по четири обособени позиции. Специализираното медицинско оборудване се възлага по обособени позиции, както следва: обособена позиция № 1 система за виртуална симулация с компютърен томограф за лъчепланиране, № 2 дозиметрична апаратура за радиационен контрол, № 3 мултимодален линеен ускорител за фотонна и електронна терапия и № 4 система за лъчепланиране на терапия. Процедурата е с уникален номер в РОП 00267-2012-0059 и със статус „отменена“. Има изпратена информация за обжалване на процедурата, като в поле III.3) е записано, че решението на възложителя, което е отменено/обявено за нищожно е решението за откриване.
3. Процедурата за избор на изпълнител за извършване на СМР за реализиране на поетите ангажименти по проекта „Изграждане на модерен лъчетерапевтичен комплекс в „КОЦ Пловдив“ ЕООД е открита с Решение № 12РОП68 от 16.11.2012 г. на кмета на община Пловдив. Според информацията за сключен договор, изпълнител на поръчката е „ГБС – Пловдив“ ЕООД при цена от 3 100 826.9 лв. за изпълнение дейностите по договора. Уникалният номер на поръчката в РОП е 00267-2012-0069. В РОП няма информация за изпълнен договор.
4. Решение № 13РОП15 от 12.02.2013 г. кметът на общината открива отново „открита“ процедура за закупуване на специализираното медицинско оборудване със същите обособени позиции. Информацията е публикувана в РОП под уникален номер 00267-2013-0018. Според обявлението за възложена поръчка, изпълнението е възложено частично - само за обособени позиции № 3 и 4 – доставка на мултимодален линеен ускорител за фотонна и електронна терапия и система за лъчепланиране на терапия. Избраният изпълнител и за двете позиции е „Варинак България“ ЕООД. Двата договора са сключени на 30.05.2013 г.
По партида 00045 не се откри информация за възлагане на преработката на инвестиционния проект от 2010 г.
 
Изводи
Видно от описаната фактическа обстановка, в случая е налице предходен договор за строителство, възложен в изпълнение на дейности по проект: „Изграждане на модерен лъчетерапевтичен комплекс“ в „Комплексен онкологичен център – Пловдив“. Той е сключен между община Пловдив и поканеното в договарянето лице. Подписан е на 11.02.2013 г., като договореният срок за изпълнение е 263 календарни дни, от датата на подписване на протокол за определяне на строителна линия и ниво за откриване на строителната площадка. Визираните документи за започване на строителството не се съдържат в преписката. Не са изпратени и документи, от които да е видно, че в хода на изпълнение строителните дейности са спирани. В този смисъл наличната информация е недостатъчна, за да се установи кога е започнало изпълнението и дали е завършило към момента на откриване на разглежданото договаряне.
Условиe за законосъобразно прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП е възлагането на допълнителното строителство да произтича от настъпили непредвидени обстоятелства. Според § 1, т. 14б от ДР на ЗОП такива са обстоятелствата, възникнали след сключването на договора, независимо от волята на страните, които не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението при договорените условия. В конкретния случай, възлагането на допълнителното строителство е в резултат на преработка на инвестиционните проекти за изграждане на лъчетерапевтичния комплекс в „КОЦ – Пловдив“ ЕООД. Според изложеното, необходимостта от преработка на проекта се налага поради няколко групи причини: избор на конкретен апарат, който да се монтира в комплекса, промени в нормативната уредба и общоградски проблем, изразяващ се в подприщване на каналните води по бул. „Ал. Стамболийски“.
В случая, първоначалният проект е изготвен и предаден на възложителя на 31.05.2010 г. По него е издадено Разрешение за строеж № 386 от 23.12.2010 г. от главния архитект на община Пловдив, което е влязло в сила на 18.01.2011 г. В представените документи не се съдържа информация относно направени последващи промени, което дава основание да се приеме, че договорът за строителство, възложен на 11.02.2013 г., също е съобразен с посочения проект. Практически и двата договора – за проектиране (от 24.03.2010 г.) и за строителство (от 11.02.2013 г.), предхождат доставката на линейния мултимодален ускорител, чието възлагане е стартирано на 12.02.2013 г. С оглед на това може да се приеме, че при сключването им възложителят не е имал информация за технологичните изисквания на конкретната апаратура. От друга страна, безспорно е, че той e знаел, че инвестиционният проект за лъчезащитен бункер и линеен мултимодален ускорител с мощност до 23 MeV е съобразен с технологичните изисквания за разполагане на апаратура на утвърден световен производител на цифрови линейни ускорители за лечение на онкоболни, което e видно от приложеното писмо от 25.03.2010 г. до проектанта. В допълнение, закупуването на апаратура при спазване изискванията на ЗОП означава, че доставчикът се избира в условията на конкуренция и може да всеки, който участва в процедурата и отговаря на поставените изисквания. В този смисъл, доколкото изборът на апарат може да е свързан със специфични изисквания към помещението/бункера, то остава неясно защо посочените обстоятелства не са взети предвид при възлагането на строителството.
Относно втората причина - настъпили промени в нормативната уредба в периода 2010 г. – 2013 г. следва да се отбележи, че такива обстоятелства се приемат за непредвидени, когато законодателните промени са настъпили след първоначалното възлагане и правят невъзможно изпълнението при договорените условия. В случая не са изложени данни и не са представени доказателства, от които да се установи какви са законодателните промени, кога са били приети и как точно се отразяват на възложените договори, поради което не може да се приеме, че визираните от възложителя законодателни промени отговарят на легалната дефиниция в § 1, т. 14б от ДР на ЗОП.
За третата група причини - решение за включване на канализацията на Лъчетерапевтичния комплекс в площадковата канализационна мрежа, също не са представени достатъчно данни и доказателства. От наличната информация не може да се установи чие е визираното „ново решение“, кога е било взето и можело ли предвидените в него промени да бъдат отразени в първоначалния проект от 2010 г. В тази връзка за тях също не може да се приеме, че е изпълнено изискването на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП.
В мотивите е записано, че е необходимо възлагане на допълнително строителство на същия изпълнител, защото то не може технически да се раздели от предмета на основния договор. Доколкото с възлагането се цели изпълнението на цялостен проект и строителните действия касаят един и същи обект, то затруднения при реализирането на допълнителното строителство от лице, различно от избраното могат да се предполагат, въпреки, че аргументи в тази посока да не са изложени.
Прогнозната стойност на разглежданата поръчка е 1 086 000.00 лв., а основният договор за строителство е на стойност 3 100 826.9 лв. При това положение условието на избраното правно основание за това общата стойност на договарянето, с което се възлага допълнителното строителство да не е повече от 50 на сто от стойността на основния договор за строителство е изпълнено.
Предвид изложеното, представените мотиви и доказателства не са достатъчни, за да се приеме, че в случая основателно се прилага чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП. Изборът на процедура би бил законосъобразен, ако възложителят разполага с доказателства, че обстоятелствата, които налагат възлагането на допълнително строителство отговарят на дефиницията в §1, т. 14б ДРЗОП и че договорът между община Пловдив и поканеното лице не е приключил. За да бъде налице непредвидимост на условията довели до преработката на инвестиционния проект възложителят трябва да може да докаже, че в първоначалния проект липсват съществени елементи, предполагащи успешното му изпълнение, които възложителят не е имал възможност да да предвиди. Важно е да се има предвид и това, че ако тези елементи са били пропуснати умишлено, основанието за договаряне става неприложимо.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.