ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Дупница
Адрес Дупница 2600, пл. Свобода 1
Партиден номер в РОП 418
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00418-2013-0037
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Извършване на допълнителни видове строително-монтажни работи /СМР/ с предмет “Въвеждане на енергоспестяващи мерки в Общински драматичен театър "Невена Коканова”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:

а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;

б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;

в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;

г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;

д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;

е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.

 

Фактическа обстановка и доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 2070 от 28.11.2013 г. на кмета на община Дупница за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.

В мотивите за избор на процедура се посочва, че през месец юли 2013 г. община Дупница е провела процедура по ЗОП за избор на изпълнител на обществена поръчка с предмет: “Въвеждане на енергоспестяващи мерки в община Дупница” по три обособени позиции, финансирана от “Национален доверителен Екофонд ”. Пояснява се, че поръчката е открита с Решение № 885 от 12.06.2013 г. на кмета на община Дупница. Посочва се, че уникалният номер на процедурата в РОП е № 00418-2013-0009. Пояснява се, че с Решение на възложителя са обявени изпълнителите на поръчката по обособени позиции и са сключени договори с тях, за което е изпратена информация до АОП. Отбелязва се, че реалното изпълнение на обществената поръчка започна с подписване на Протокол Образец № 2 за откриване на строителните площадки на обектите, включени в поръчката. В мотивите се посочва, че договорът предвижда извършване на разнообразни СМР дейности за три сгради, едната от които е Общински драматичен театър “Невена Коканова”. Твърди се, че видовете работи са подробно описани в Количествено-стойностната сметка (КСС), неразделна част от договора. Отбелязва се, че поръчката предвижда да се извършат вътрешни и външни ремонтни строително-монтажни работи на съществуващата сграда чрез въвеждане на енергоспестяващи мерки. Твърди се, че като “непредвидено обстоятелство”, в съответствие с дефиницията на понятието съгласно Допълнителни разпоредби към ЗОП (§ 1, т. 14б), се приемат обстоятелствата, свързани с възникване на допълнителни СМР, които не са могли да бъдат и не са предвидени с първоначалния договор и са възникнали след сключването му, независимо от волята на страните, които не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението при договорените условия. Посочва се, че това обуславя необходимостта от възлагане на допълнително строителство на същия изпълнител, тъй като то не може да бъде технически разделено от предмета на основния договор и е съществено необходимо за цялостното изпълнение на обекта. Твърди се, че в процеса на изпълнение на строителството след проведена открита процедура по ЗОП с предмет: “Въвеждане на енергоспестяващи мерки в община Дупница” по три обособени позиции, финансирана от “Национален доверителен Екофонд” се е появила необходимост от изпълнение на допълнителни видове СМР на обект Общински драматичен театър “Невена Коканова”, без изпълнението на които, не може да се реализират целите на договора. Посочва се, че допълнителните СМР, непопадащи в обхвата на количествено-стойностната сметка по основния договор, могат да се групират в следните категории за обект “Сграда на Общински драматичен театър “Невена Коканова””:

1. доставка и полагане на топлоизолационна система по фасадите със 7 см. EPS с <0,036W/mK, лепило, анкери, полимерна мрежа, шпакловъчна маса, грунд и готова за полагане тънкослойна мазилка с ниска склонност към замърсяване, цвят бяло, описани в обобщена таблица на количествата СМР и предварителната строителна стойност на същите, приложение към настоящото становище;

2. изравнителна циментова замазка до 10 см., описани в обобщена таблица на количествата СМР и предварителната строителна стойност на същите, приложение към настоящото становище;

3. доставка и полагане на топлоизолационна система по покрива 10 см. в два слоя по 5 см. EPS с <0,035W/mK лепило, анкери, полимерна мрежа и шпакловъчна маса, описани в обобщена таблица на количествата СМР и предварителната строителна стойност на същите, приложение към настоящото становище;

4. доставка и монтаж на арматурна мрежа ф 5 20/20 см., циментопясъчна замазка 6 см., описани в Обобщена таблица на количествата СМР и предварителната строителна стойност на същите, приложение към настоящото становище;

5. битумен грунд по бетонови повърхности, описани в обобщена таблица на количествата СМР и предварителната строителна стойност на същите, приложение към настоящото становище;

6. хидроизолация 2 пласта хоризонтална битумна мембрана – АРР на газопламенно залепване, описани в обобщена таблица на количествата СМР и предварителната строителна стойност на същите, приложение към настоящото становище.

Уточнява се, че общата стойност на допълнителните видове и количества СМР не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка. (предварителна КСС на стойност 17 330.02 лв. без ДДС, което е значително по-ниска стойност от половината от стойността на основната поръчка). Пояснява се, че в АОП е изпратена информация за сключен договор със “Строймакс” ООД на стойност 172 414.00 лв. без ДДС. В заключение се посочва, че настоящите мотиви са съобразени с Методическите указания на АОП, както и с практиката на Агенцията по осъществяване на предварителен контрол на основание чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП.

В поле V.2) на Решението за откриване на процедура се посочва, че покана за участие е изпратена до “Строймакс” ООД.

В поле V.3) на Решението се посочва, че настоящата процедура е свързана с открита процедура за обществена поръчка, открита с Решение №: 885 от 12.06.2013 г. Информация за тази поръчка е вписана в РОП под уникален №: 00418-2013-0009.

Възложителят е представил заключителен технически доклад от 30.09.2013 г. по проект „Нови възможности за подкрепа чрез създаване на социално предприятие в община Дупница за справяне с местни проблеми, произтичащи от бедността и социалната изолация“. При преглед на документа се установи, че той няма отношение към предмета на поръчката.

Проверка в РОП доказа, че през месец юни 2013 г. община Дупница обявява открита процедура с предмет “Въвеждане на енергоспестяващи мерки в община Дупница по три обособени позиции”. Втората обособена позиция е “Въвеждане на енергоспестяващи мерки в Общински драматичен театър “Невена Коканова””. Видно от публикуваната информация за сключен договор на 14.08.2013 г. за обособена позиция № 2 е сключен договор № VIII-9/14.08.2013 г. със Строймакс ООД. Стойността на договора е 165 295.88 лв. без ДДС. Информация за откритата процедура е вписана в РОП под уникален номер 00418-2013-0009.


Изводи

От изложените факти и направената проверка се установи, че е сключен договор за строителство по въвеждане на енергоспестяващи мерки в община Дупница за обекта, посочен от възложителя. В Агенцията по обществени поръчки не е представено копие на сключения договор. Не е налице и доказателство, че договорът е все още действащ. Видно от посочения в обявлението за откриване на обществена поръчка срок за изпълнение на поръчката е 40 дни. В информацията за сключен договор публикувана в РОП е посочено, че договорът е сключен на 14.08.2013 г. Предвид изложеното може да се допусне, че изпълнението на договора е приключило преди датата на откриване на настоящата процедура. Доказателства, че договорът не е приключил не са представени в АОП.
Възложителят не е представил доказателства, че допълнителните строително-монтажни работи не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението на договора.
Видно от изложените мотиви общата стойност на допълнителните строително-монтажни работи не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка.
Възложителят не е приложил покана за участие и не става ясно дали такава е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
Предвид изложеното, считаме че изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като не са представени доказателства, а изложените мотиви са недостатъчни.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.