ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Кирково
Адрес с. Кирково 6884, ул. Дружба 1
Партиден номер в РОП 308
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00308-2013-0011
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Избор на консултант за осъществяване на авторски надзор по проект: „Реконструкция и рехабилитация на съществуващи общински пътища в община Кирково” по договор № 09/321/01204 от 27.11.2012 г. между община Кирково и Държавен фонд "Земеделие" за безвъзмездна финансова помощ по Мярка 321 "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Поръчката ще се реализира чрез три обособени позиции: Обособена позиция 1: "Осъществяване на авторски надзор по проект: „Рехабилитация на общински път KRZ1105/ KRZ1104 / Китна-Каялоба-Горски извор от км. 0+000 до км. 7+415 с. Китна- с. Горски Извор“; Обособена позиция 2: „Осъществяване на авторски надзор по проект: "Рехабилитация на общински път KRZ1107/ІІІ-867 , Фотиново-Кирково/-Завоя-Дружинци-Долно Къпиново-Горно Къпиново от км. 0+000 до 0+750 и от. км. 2+550 до км. 6+700 с дължина 4 900 м. от разклон с.Кирково-с.Завоя–с.Дружинци до разклон за с. Чакаларово-Община Кирково“ ; Обособена позиция 3: "Осъществяване на авторски надзор по проект: „Рехабилитация на общински път KRZ1107/ІІІ-867 Фотиново-Кирково/-Завоя-Дружинци-Долно Къпиново-Горно Къпиново от км. 0+000 до км. 7+300 от разклона за с. Чакаларово до с. Горно Къпиново“.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 10 от 20.11.2013 г. на кмета на Община Кирково за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че предвид разпоредбите на чл. 162, ал. 2 и ал. 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 8 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), авторският надзор се осъществява от проектанта, като неговите предписания, свързани с авторското му право, за точно изпълнение на инвестиционния проект, са задължителни за останалите участници в строителството. В тази връзка се твърди, че възлагането на обществена поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторското право на проектанта, което обстоятелство налага провеждане на настоящото договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП. Отбелязва се, че „Екоинженеринг“ ЕООД, гр. Кърджали е изготвил инвестиционите проекти във фаза работен проект за обект: „Рехабилитация на МП Китна - Горски Извор от км. 0+000 до км. 7-415“, а автор на инвестиционните проекти във фаза работен проект за обекти: „Рехабилитация на общински път от разклон Кирково - с. Завоя-с. Дружинци - с.Чакаларово от км. 0+000 до км. 6+700“ и „Рехабилитация на общински път от разклон с. Чакаларово - с. Долно Къпиново - с. Горно Къпиново от км. 0+000 до км. 7+300“ е инж. Златко Костадинов Латунов.
Твърди се, че настоящата поръчка за избор на консултант за осъществяване на авторски надзор по проект: „Реконструкция и рехабилитация на съществуващи общински пътища в община Кирково” е по договор № 09/321/01204 от 27.11.2012 г. между община Кирково и Държавен фонд „Земеделие“ за безвъзмездна финансова помощ по Мярка 321 “Основни услуги за населението и икономиката в селските райони” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., като поръчката ще се реализира чрез три обособени позиции.
В подкрепа на изложените мотиви са представени следните доказателства:
- Приемо-предавателен протокол от 23.07.2008г. между Община Кирково и „Екоинженеринг“ ЕООД, гр. Кърджали за извършена работа по работен проект „Рехабилитация на МП Китна - Горски Извор от км. 0+000 до км. 7-400“;
- Технически проект част: “Пътна“ от „Екоинженеринг“ ЕООД;
- Удостоверение за пълна проектантска способност на инж. Мария Илиева Христова;
- Декларация от Мария Илиева Христова в качеството си на проектант и член на екипа за изпълнение на обществената поръчка по съответната обособена позиция;
- Приемо-предавателен протокол от 24.09.2008г. между Община Кирково и инж. Златко Костадинов Латунов за извършена работа по работен проект „Рехабилитация на общински път от разклон с. Чакаларово - с. Долно Къпиново - с. Горно Къпиново от км. 0+000 до км. 7+300“ и „Рехабилитация на общински път от разклон Кирково - с. Завоя-с. Дружинци - с.Чакаларово от км. 0+000 до км. 6+700“;
- Проектна документация за обект: „Рехабилитация на общински път Кирково - с. Завоя-с. Дружинци - с.Чакаларово“;
- Проектна документация за обект: „Рехабилитация на общински път с. Чакаларово - с. Долно Къпиново - с. Горно Къпиново“;
- Удостоверение за пълна проектантска способност на инж. Златко Костадинов Латунов;
- Декларации от Златко Костадинов Латунов в качеството му на проектант и член на екипа за изпълнение на обществената поръчка по съответните обособени позиции.
Видно от поле V.2) на решението и от приложените покани, за участие в процедурата е поканено дружеството „Екоинженеринг” ЕООД, гр. Кърджали и инж. Златко Костадинов Латинов.
 
Изводи
Съгласно чл. 162, ал. 2 и 3 от ЗУТ, условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определят чрез договор между възложителя и проектанта, като предписанията на проектанта, свързани с авторското му право, за точното спазване на изработения от него проект, са задължителни за останалите участници в строителството. В този смисъл, възложителят е задължен да възложи авторския надзор на проектанта. Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП следва да е ограничено само до случаите, когато поради наличието на определени права (авторски или други права на интелектуална собственост, респ. изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт) възлагането на договора на друго лице, различно от лицето, което ги притежава, ще доведе до тяхното нарушаване.
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП зависи от начина, по който са възникнали правата, които служат като основание да се игнорира общият ред за възлагане. В този смисъл, от значение е дали предходните договори, въз основа на които възникват съответните права, са сключени в съответствие с разпоредбите на действащото законодателство към момента на подписването им. В АОП не са представени доказателства по какъв ред е било възложено изработването на работните проекти.
Предвид изложеното не може да се изрази становище за законосъобразност на процедурата, доколкото не са представени съществени доказателства, аргументиращи провеждането на договаряне с избраното правно основание.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.