ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Симеоновград
Адрес Симеоновград 6490, пл. Шейновски 3
Партиден номер в РОП 638
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00638-2013-0006
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: "Възстановяване на крилата на стоманен мост на път-ІV-53479, на км.1+117- с.Калугерово- с.Навъсен"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 525 от 25.11.2013 г. на кмета на община Симеоновград за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, покана и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че е възникнала  необходимост от предприемане на неотложни действия, породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят не е могъл да предвиди или предотврати. Изтъква се, че за преодоляването на визираното събитие не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита процедура.
Твърди се, че като последица от повсеместни интензивни валежи на 6-ти и 7-ми февруари 2012 г., по време на придошла висока вълна и получило се опустошително наводнение, са нанесени значителни повреди на стоманен мост на път – ІV – 53479, на км. 1+117 - с. Калугерово - с. Навъсен. Отбелязва се, че придошлата вода е прехвърлила предпазната дига и вследствие получило се завихряне при преминаване на мостовото съоражение на км 1+117 са разрушени крилата на моста при двата му устоя и конусите на насипа на пътното тяло. Допълва се, че незащитеното дъно е изровено на дълбочина над метър и са подкопани двата устоя на съоръжението и междинният стълб.
По-нататък в мотивите се посочва, че на основание чл. 18 от Правилника за организация и дейността на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВПМС), е получено финансиране на проект за гореописания обект с наименование: „Възстановяване на крилата на стоманен мост на път IV – 53479 на км 1+117 с. Калугерово - с. Навъсен”. Допълва се, че финансирането от МКВПМС е извършено през месец ноември.
В мотивите се твърди още, че в техническата експертиза на одобрения проект е упоменато, че с оглед предотвратяване сериозни повреди при бъдещи наводнения, е необходимо да се извършат неотложни ремонтно – възстановителни работи за поправяне на крилата с бетоновата конструкция, както и да се извърши заскаляване на изровеното дъно. Изтъква се, че при сегашното състояние моста същият е изключително опасен. Обръща се внимание, че вероятността от високи води е голяма, предвид настъпилия есенно-зимния сезон.
В поле V.2) на решението е записано, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедурата на договаряне без обявление, е дружеството “Саварона” ЕООД. Това се потвърждава и от представената покана за участие. В т. 6 на поканата е записано, че прогнозната стойност на настоящата поръчка е 22 000 лв. без вкл. ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви са представени следните доказателства:
1. Техническа експертиза за обект: „Възстановяване на крилата на стоманен мост на път IV – 53479 на км 1+117 с. Калугерово – с. Навъсен”, извършена от през 2012 г. От т. 1 на документа става ясно, че при направено проучване на мястото е установено, че е повредено съоръжението на км 1+117, което е двуотворно – 20.00 + 4.60 метра и е с предназначение да провежда водните обеми, формирали се зад западната дига на реката и тези при преливане на високите води през нея. Отбелязва се, че това е последица от повсеместни интензивни валежи на 6-ти и 7-ми февруари 2012 г., по време на придошлата висока вълна и получило се опустошително наводнение са нанесени значителни повреди на пътното тяло на общински път, което е в насип. Твърди се, че придошлата вода е прехвърлила предпазната дига и вследствие на получило се захранване при преминаване през мостовото съоръжение на км 1+117, са разрушени крилата при двата му устоя и конусите на насипа на пътното тяло. Отбелязва се, че незащитеното дъно е изровено на дълбочина над метър и са подкопани двата устоя и междинния стълб. В т. 2 на документа, относно безопасната експлатация на мостовото съоръжение се посочва, че е необходимо да се възтановят в пълния си обем всички разрушени и повредени елементи на долното строене на стоманеното мостово съоръжение на км 1+117 и конусите на пътното тяло на общински път. Прави се заключение, че с оглед предотвратяване на повреди при бъдещи наводнения, следва да се извършат неотложини ремонтно-възстановителни работи за възстановяване на крилата с бетонова конструкция (бетон В20 ) и оформяне с подходящ материал на конусите на насипа на общински път в пълния си проектен контур. Наред с това се препоръчва да се извърши заскаляване на изровеното дъно на съоръжението. Обръща се внимание, че при сегашното състояние на моста е необходимо да се преустанови движенисто на МПС и на животинска тяга;
2. Заключение от техническа експертиза на обект „Възстановяване на крилата на стоманен мост на път IV – 53479 на км 1+117 с. Калугерово – с. Навъсен”, подписано от инж. Йордан Бялков. В него се посочва, че са налице конструктивни повреди, при които се влошава силно функционалната пригодност и дълготрайност и е необходим основен ремонт – частично възстановяване или замяна на конструктивни елементи, което да способства възстановяване на експлатационната годност и удължаване срока на експлатация. Отбелязва се, че повредите са с тежест „пълно разрушение” и техническо състояние на обекта  – „аварийно”;
3. Становище на кмета на община Симеоновград за влошено състоятание на станен мост на път IV – 53479 на км 1+117, с. Калугерово – с. Навъсен,  община Симеоновград, в което се представя информация идентична, с изложената в мотивите;
4. Снимков материал, от който се потвърждава, че е налице сериозно увреждане на конструкцията на моста.
 
Изводи
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е обвързано с възникване на събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, което при полагане на дължимата грижа възложителят не могъл или не е бил длъжен да предвиди и предотврати. Според легалната дефиниция, за такова се счита природно бедствие, авария, катастрофа или друго събитие, което непосредствано застрашава живота и здравето на хората или околната среда.
От изложените мотиви  и представените доказателства може да се направи извод, че обектът, посочен в предмета на разглежданото договаряне, е увреден в резултат на наводнение и придошла висока вълна, възникнали вследствие на интензивни валежи от 6-ти и 7-ми февруари 2012 г. В случая е доказано, че са налице сериозни увреждания на конструкцията на мост на път-ІV-53479, на км. 1+117- с. Калугерово - с. Навъсен. Щетите са с такъв характер, че безспорно създават опасност от допълнителни аварии и риск за здравето и живота на хората. В подкрепа на това заключение са приложените техническа експертиза и заключение към нея, според които разрушенията по мостовото съоръжение налагат да се преустанови движението на МПС и на животинска тяга по него. Посоченото дава основание описаната ситуация да се приеме като събитие по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП.
Дали възложителят е могъл да предвиди и/или предотврати възникването на аварията, от мотивите и представените документи не може да се установи. Като причини за състоянието на моста, той сочи природни явления, възникването на които неминуемо не може повлияе. Същевременно, от предоставената информация не става ясно какво е било състоянието на съоръжението преди валежите на 6-ти и 7-ми февруари 2012 г. и дали е извършвана текуща техническа поддръжка. В този смисъл не може да се установи дали при полагане на дължимата грижа възложителят е могъл да очаква, респ. да предвиди последиците от проливни дъждове върху моста.
Друго задължително условие за прилагане на избраното правно основание, е за преодоляване на възникналото събитие, да не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП. В случая аварията е установена през 2012 г., а настоящото възлагане стартира на 25.11.2013 г. От мотивите на възложителя става ясно, че е чакано финансиране от МКВПМС, за което обаче не са представени доказателства. В допълнение визираното обстоятелство не може да се приеме като основание за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП. Налице е достатъчно дълъг период за провеждане на конкурентна процедура - повече от година.
Предвид изложеното, в случая може да се изведе заключение, че е необходимо  извършването на ремонтно-възстановителни работи по съоръжението. Изложените аргументи и представените доказателства обаче не дават основание да се приеме, че изпълнителят следва да се избере след прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Доколкото общата стойност на настоящото строителство е 22 000 лв. без ДДС, то за избора на изпълнител е приложим чл. 14, ал. 5, т. 1 от ЗОП, според който възложителите не са длъжни да прилагат процедурите по закона или Глава осма ,,а” от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.