ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Дупница
Адрес Дупница 2600, пл. Свобода 1
Партиден номер в РОП 418
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00418-2013-0035
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Извършване на допълнителни строително-монтажни работи /СМР/ с предмет “Рехабилитация и текущ ремонт на асфалтова настилка на междуселищната пътна мрежа в Община Дупница”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са постъпили решение с № 2035 от 20.11.2013 г. на кмета на община Дупница за откриване на процедура, доказателства, свързани с избора на договаряне без обявление, и покана за участие в нея.
В мотивите на решението се посочва, че през месец март 2013 г. община Дупница е провела открита процедура по Закона за обществените поръчки (ЗОП) за избор на изпълнител на обществена поръчка с предмет: “Рехабилитация и текущ ремонт на асфалтова настилка на междуселищната пътна мрежа в Община Дупница”. Допълва се, че процедурата е открита с Решение № 384 от 25.03.2013 г. на кмета на община Дупница и е вписана под уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00418-2013-0004. Отбелязва се, че в резултат на нея е сключен договор за изпълнение с “Мегаинвест холд” ЕООД на стойност 96 524.26 лв., без ДДС, за което е изпратена информация в АОП. Пояснявя се, че съгласно Раздел II, чл. 1 от договора, срокът му започва да тече от датата на подписването му от страна на възложителя и обхваща периода до 31.12.2013 г. Възложителят е направил заключение, че следователно е налице действащ основен договор за СМР.
По-нататък се разяснява, че в хода на изпълнение на визирания договор е констатирана необходимост от извършване на допълнителни количества СМР по рехабилитацията и ремонта на междуселищната пътна мрежа в община Дупница. Твърди се, че тази необходимост се е породила вследствие от възникнали непредвидени обстоятелства, по смисъла на § 1, т. 14б от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗОП. Във връзка с твърдението за наличие на “непредвидени обстоятелства”, възложителят пояснява, че такива не са могли да бъдат предвидени и са възникнали след сключване на основния договор за строителство, както и че правят невъзможно изпълнението на поръчката при договорените условия.
На следващо място в мотивите на решението за откриване на разглежданото договаряне са изброени допълнително необходимите СМР, които се състоят в изкърпване на дупки. Уточнява, че допълнителните СМР не могат да бъдат разделени технически от предмета на основния договор и са съществено необходими за цялостното му изпълнение. Едновременно с това се посочва, че общата стойност на допълнителното строителство е в размер на 30 226.38 лв., без ДДС и не надвишава 50 на сто от стойността по основната поръчка. В заключение се сочи, че възлагането на тези дейности на лице, различно от поканеното за участие в разглежданата процедура, ще създаде сериозни затруднение за изпълнинието, както на основния договор, така и за извършване на допълнителното строителство.
В поле V.2) на решението е записано, че поканата за участие ще бъде изпратена до “Мегаинвест холд” ЕООД, гр. Дупница.
В поле V.3) на същото решение е посочен уникалния номер в РОП на предходната открита процедура – 00418-2013-0004, както и решение № 384 от 25.03.2013 г.
В подкрепа на изложените в решението мотиви се прилагат следните документи:
- Договор № VІ-10 от 10.06.2013 г., сключен между община Дупница и “Мегаинвест холд” ЕООД на основание чл. 41, ал. 1 от ЗОП и с предмет: “Рехабилитация и текущ ремонт на асфалтова настилка на междуселищната пътна мрежа в Община Дупница”. От приложения документ става ясно, че срокът на изпълнение на същия е до 31.12.2013 г. и започва да тече от датата на подписването му. Стойността на договора е 96 524,26 лв. без ДДС;
- Становище от община Дупница с изх. № 42-01-2070 от 21.11.2013 г., където са описани обстоятелства, посочени и в мотивите на решението за откриване на настоящото договаряне.
Проверка в РОП потвърди изложените в мотивите на възложителя факти относно наличието на предходна открита процедура (вписана под уникален номер в РОП - 00418-2013-0004), на стойността по нея и избрания изпълнител. Срокът за изпълнение посочен в обяслението за откриване на процедурата е 120 дни. Първоначално обявената прогнозна стойност на поръчката е 126 750 лв. без ДДС. От информация за сключен договор, налична в РОП, е видно че с изпълнителя “Мегаинвест холд” ЕООД е сключен договор на обща стойност 96 524.26 лв. без ДДС.
Видно от приложената покана за участие тя е адресирана до поканеното за участие в процедурата лице - “Мегаинвест холд” ЕООД.
 
 
 Изводи
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП налага да са изпълнени кумулативно свързаните условия на избраното правно основание.
Видно от изложената фактическа обстановка и направената проверка, налице е предходна открита процедура, с обект строителство и статус - “Възложена”. До АОП е изпратена информация за сключен договор, т.е. доказано е наличие на предходен договор за строителство. Срокът му на изпълнение, съгласно обявлението за откриване на процедурата, е 120 дни, което предвид датата на сключването му 10.06.2013 г. значи, че  може да се приеме за действащ към момента на вземане на решението за откриване на разглежданата процедура.
По отношение наличието на непредвидени обстоятелства, които са условие за прилагане на избраното правното основание по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП,  те следва да са възникнали след сключването на договора, независимо от волята на страните, които не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението при договорените условия и в резултат на които се поражда необходимост от допълнителна услуга. При прегледа на изложената от възложителя фактическа обстановка и представените доказателства, наличие на такива обстоятелства не беше установено. В мотивите на решението са посочени формално “непредвидени обстоятелства”, но не и какви са те, кога са възникнали, причини, които са ги породили. Оттук не става ясно защо ремонтът на посочените общински пътища не е включен в предходната процедура и какво обуславя необходимостта от възлагане им чрез разглежданата поръчка.  
Поради неизпълнението на горното условие по избраното правно основание, няма да бъдат разглеждани останалите кумулативно свързани такива.
Предвид изложеното, изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и представените доказателства са недостатъчни.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.