ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Доспат
Адрес Доспат 4831, ул. Кап. Петко войвода 3
Партиден номер в РОП 166
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00166-2013-0007
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Извършване на допълнителни количества СМР при изпълнението на договор възложен след избран изпълнител по обществена поръчка с номер 00166-2012-0007. В предмета на поръчката са включени полагане на асфалт,повдигане на канализационни решетки,направа и полагане на отводнителни решетки,поставяне на бордюри , тротоари и други.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) са представени Решение № А-460 от 20.11.2013 г. на кмета на община Доспат за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В мотивите за избор на процедура, възложителят се позовава на необходимост от възлагане на допълнително строителство, породена от непълноти в проекта и непредвидени обстоятелства като разминаване в линейни метри, квадратури, брой на шахтите и необходимост от изпълнение на дейности, които са предпоставки за цялостно и успешно завършване на основния договор. Твърди, че дейностите не могат технически и икономически да се разделят от предмета на основния договор и са съществено необходими за изпълнението на поръчката. Изтъква, че общата стойност на поръчката, с които ще се възложат допълнителни СМР, са не повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка.
В поле V.3) е посочено, че процедурата е свързана с процедура за възлагане на обществена поръчка, публикувана в РОП под уникален № 00166-2012-0007, а прогнозната стойност на допълнителното строителство, предмет на разглежданото договаряне е  281 000 лв. с ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви не са приложени доказателства:
Извършена справка в Регистъра на обществените поръчки установи, че под уникален № 00166-2012-0007 е публикувано Решение № А-306 от 23.07.2012 г. за откриване на “открита” по вид процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Реконструкция и изграждане на улична мрежа и площади в населените места от Община Доспат”. От обявлението за поръчката става ясно, че прогнозната й стойност е 1 676 794 лв. без ДДС, а срокът на изпълнение – 365 дни. В АОП не е постъпила информация за избор на изпълнител по процедурата, както и за изпълнението й.
Видно от поле V.2) на решението и приложената покана за участие, същата е адресирана до “Агромах” ЕООД.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка не може да се направи категоричен извод, че между възложителя и поканеното за участие в договарянето лице има действащ договор за строителство, сключен в резултат на проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка, с предмет “Реконструкция и изграждане на улична мрежа и площади в населените места от Община Доспат”. Не са представени конкретни доказателства, а данни за договора се съдържат единствено в приложената покана за участие, където в т. 1 е поставено изискване към участника – “единичните цени на СМР не трябва да са по-високи от договорените по обществена поръчка 00166-2012-0007 и съгласно договор № 91/30.11.2013 г.”.
В допълнение, липсва информация и по отношение на непредвидените обстоятелства. От изложеното в мотивите не става ясно кога и как е установена нуждата от допълнителни строителни работи и по каква причина те не са били предвидени в предмета на предходния договор. Липсват аргументи и за неделимостта на допълнителното строителство от основното.
Предвид посочените - прогнозна стойност на допълнителните работи – 281 000 с ДДС и прогнозна стойност на основния договор – 1 676 794.98 лв. без ДДС, може да се приеме, че вероятно изискването допълнителното строителство да не надвишава с 50 на сто стойността на основната поръчка е изпълнено.
Като цяло, възложителят е изложил формални аргументи и в нарушение на чл. 20б от ЗОП не е предоставил доказателства, мотивиращи избраното правно основание.
Предвид горните съображения, не може да се изрази становище за законосъобразно провеждане на процедура на договаряне без обявление с избраното правно основание.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.