ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Димово
Адрес Димово 3750, ул. Георги Димитров 137
Партиден номер в РОП 214
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00214-2013-0006
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Избор на изпълнител за изпълнение на допълнително възникнали СМР (възстановяване на паважната настилка с павета, да се замени с пътна конструкция състояща се от битумизиран трошен камък – 7 см, неплътен асфалтобетон – 4 см и плътен асфалтобетон – 4 см ) на обект „Смесена канализация на град Димово – І-ви етап".
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № РД-02-304 от 15.11.2013 г. на кмета на община Димово за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че трасето на канализация на клон 53 и част от трасето на клон 49, които са част от обект “Смесена канализация на гр. Димово – І етап”, минава по оста на ул. “Георги Димитров” – част от първокласен път І-1 (Е-79). В тази връзка се отбелязва, че съгласно чл. 26, ал. 3 от Закона за пътищата и чл. 19 от Наредбата за специално ползване на пътищата „за изграждане на подземни и надземни линейни и отделно стоящи съоръжения в обхвата на пътя”, от АПИ се изисква Разрешение за специално ползване на пътя чрез изграждане на нови и ремонт на съществуващи подземни и надземни линейни или отделно стоящи съоръжения в обхвата на пътя. Допълва се, че за издаване на разрешението, АПИ е изискала от община Димово да представи проект по част пътна за възстановяване на пътната конструкция над изградената канализация с носимоспособност 11,5 т./ос. Пояснява се, че съгласно изготвения проект по част пътна, удовлетворяващ изискването на АПИ за първокласни пътища, възстановената пътната конструкция над изградената канализация да е с носимоспособност 11,5 т./ос и издаденото от АПИ Разрешение № 08-00-720 от 02.08.2012 г., възстановената пътна конструкция трябва да се изпълни от битумизиран трошен камък – 7 см., неплътен асфалтобетон – 4 см. и плътен асфалтобетон – 4 см., а не с павета както е предвидено в проекта и заложено в КСС на обект „Смесена канализация на град Димово – І етап”.
По-нататък в мотивите на възложителя се посочва, че в проекта и в КСС за същия обект е предвидено възстановяването на пътната настилка с павета само в участъците над изградената канализация, над уличните оттоци и над сградните отклонения, а не на цялото пътно платно, поради изричното изискване на ПУДООС (институцията, финансираща проекта). Изтъква се също така, че разделянето в отделни договори възстановяването на пътната настилка над изградената канализация и в останалата част на пътното платно е неприемливо технически (технологично) и е свързано със значителни затруднения при отделно изпълнение. Уточнява се, че стойността на основния договор, изпълняван от „Водстрои“ АД, е 290 328.98 лв., а стойността за възстановяване на пътната настилка в частта на пътното платно извън трасето 76 190.83 лв. с ДДС или 26,25% от стойността на основния договор.
В заключение, като обстоятелства, налагащи извършване на допълнителни строителни дейности се определят следните фактори:
1/ изискванията, произтичащи от горепосоченото Разрешение № 08-00-720/02.08.2012 г., възстановяването на пътната конструкция да бъде изпълнено от оторизирана фирма съгласно съгласувания детайл за 11,5 т./ос, а не чрез предвидения в основния договор начин (с павета);
2/ предмет на проекта е възстановяването на пътното платно само в участъците над изградената канализация, над уличните оттоци и над сградните отклонения, а не на цялото пътно платно.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени следните документи:
1. Разрешение № 08-00-720 от 02.08.2012 г. (валидно до 02.08.2013 г.) за специално ползване на пътищата чрез изграждане на нови и ремонт на съществуващи подземни и надземни или отделно стоящи съоръжения в обхвата на пътя. С документа, издаден от АПИ, се разрешава на община Димово да извърши прокопаване на платното за движение по ул. “Г. Димитров”, съвпадащо с път І-1, от км 39+920 до км 41+339 в урбанизираната тепитория на гр. Димово, за изграждане на обект “Смесена канализация ня гр. Димово”. В т. 1 от разрешението е записано: “Възстановяването на пътната конструкция да бъде изпълнено от оторизирана фирма за сметка на общ. Димово съгласно съгласувания детайл за 11,5 т./ос….”;
2. Челна страница на проект по част “Пътна”, фаза “Работна” от 2012 г. за обект: “Смесена канализация на гр. Димово по ул. “Г. Димитров”, част от път Е-79, от РШ 67 до РШ 16, гр. Димово, обл. Видин, с печат на “Аква Меджик” ЕООД, ведно с обяснителна записка и напречни профили от 1 до 10 на различни отсечки на Път Е-79, по ул. “Г. Димитров”, гр. Димово, изготвени от проектант при “Аква Меджик” ЕООД и одобрени от гл. архитект на общ. Димово на 30.08.2012 г.;
3. Уведомително писмо с изх. № КАН-500185/11.11.2013 г. от изпълнителния директор на ПУДООС до кмета на община Димово, с което се определят условия, които трябва да бъдат изпълнени, за да бъдат разплатени възникналите по време на строителството СМР (предмет на допълнителното договаряне).
В поле V.3) е записано, че настоящата процедура е свързана с предходна, открита с Решение № 30 от 07.05.2005 г.
Извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че под уникален № 00214-2005-0001 са публикувани Решение № 30 от 07.03.2005 г. за откриване на процедура за възлагане на малка обществена поръчка - открит конкурс с предмет: “Изграждане смесена канализация на гр. Димово, обл. Видин, І етап” и обявлението към него. В АОП не е постъпила информация за избор на изпълнител по процедурата, както и за изпълнението й. Липсва и информация относно прекратяването на процедурата.
В приложената покана за участие в разглежданото договаряне, адресирана до “Водстрои” АД, е записано, че прогнозната стойност на допълнителните дейности, предмет на разглежданото договаряне е до 76 190.83 лв. с ДДС, а срокът за изпълнение на допълнителното строителство – не по-късно от 03.12.2013 г., какъвто е срокът на изпълнение на основния договор.
 
Изводи
Задължително изискване за прилагане на избраното правно основание е наличето на предходен договор, чието изпълнение не е приключило. От описаната фактическа обстановка е видно, че възложителят е провел процедура “открит конкурс” с предмет “Изграждане смесена канализация на гр. Димово, обл. Видин, І етап”, но липсват документи относно възлагането на договора на поканеното за участие в договарянето лице. За сключването на такъв договор може да се съди по мотивите, където той се споменава заедно с неговите стойност и изпълнител, от текста на придружителното писмо, където се отбелязва, че срокът на договора с „Водстрои“ изтича на 03.11.2013 г. и от приложеното писмо на ПУДООС до община Димово, където се коментира „спиране на строителството и представен акт (образец 11) за продължаване на строителството за реализация на проект: „Смесена канализация на град Димово - І етап“. За възлагането на договора и срока на неговото действие обаче не са представени конкретни доказателства. Наличните данни са косвени и недостатъчни, за да се приеме за доказано, че поканеното лице изпълнява договор с посочения предмет.
В мотивите се посочва, че възлагането на разглежданото договаряне произтича от обстоятелства, които изискват възлагането на допълнителни строителни работи, без които обектът „Смесена канализация на гр. Димово – І етап“ не може да бъде завършен и въведен в експлоатация. Доколкото се касае за част от един и същи строителен обект, могат да се приемат за основателни соъбраженията на възложителя, че допълнителните СМР са технологично свързани с основното строителство и привличането на друг изпълнител само за възстановяване на пътната настилка извън канализационното трасе, ще причини значителни затруднения при синхронизацията на изпълнението, определяне на отговорностите, свързани с поддръжката на съоръженията и т.н. Предвид посочените в решението за откриване на договарянето - прогнозна стойност на допълнителните работи – 76 190.83 с ДДС и стойност на сключения договор – 290 328.98 лв. без ДДС, може да се счита за изпълнено изискването допълнителното строителство да не надвишава с 50 на сто стойността на основната поръчка.
Задължение за възложителя е, преди да пристъпи към откриване на обществената поръчка, точно да определи параметрите на бъдещия договор, вкл. да изследва всички аспекти, касаещи вида и обема на възлаганите дейности, както и съпътстващите ги нормативни изисквания, свързани с издаването на съответните разрешителни режими на работа. Въпреки, че видно от мотивите за откриване на разглежданото договаряне, възложените дейности по основния договор за строителство са били ограничени от рамките, поставени от финансиращия орган, са налице неясноти по отношение взаимодействието с пътните служби, явяващо се задължително по закон. Също така, не е изяснено с какви характеристики е била пътната конструкция в участъците от първокласния път І-1 по ул. “Г. Димитров”, по време на изготвяне на първоначалното проектиране, с оглед на това, че е предвидено възстановяването им чрез полагане на павета, което не съответства на пътните норми и правила и налага промяна, свързана с допълнителни средства и обеми. Аргументи в тази насока не са представени.
Видно от изложената фактическа обстановка и приложените доказателства,  необходимостта от допълнително възлагане е аргументирана от издаденото разрешение № 08-00-720/02.08.2012 г. от АПИ, което се явява предпоставка за нови обеми СМР, а именно: замяна на заложените в основния проект (възстановяване на пътното платно с павета) - със съгласувания детайл за 11,5 т./ос (битумизиран трошен камък, неплътен асфалтобетон и плътен асфалтобетон), от една страна и от друга разширяване обхвата на възстановяване, т.е. цялото пътно платно, а не само в участъците над изградената канализация, над уличните оттоци и над сградните отклонения (както е по проект). Неизяснен аспект обаче е дали визираната причина отговоря на дефиницията за недпредвидени обстоятелства по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП. Те следва да са настъпили след сключването на договора, независимо от волята на страните, да не са могли да бъдат предвидени при първоначалното възлагане и да правят невъзможно изпълнението при договорените условия. В случая е неясно кога е сключен договорът. Посоченото в решението решение за откриване на процедура за възлагане е от 07.05.2005 г., което предхожда с няколко години разрешението на АПИ - 02.08.2012 г.. Липсват обаче аргументи и доказателства, че необходимостта не е била предвидима при възлагането на споменатия от възложителя договор. В тази връзка, считаме, че не е  доказано, че са налице непредвидени обстоятелства, отговарящи на дефиницията в ЗОП. В допълнение, според приложеното разрешително, издадено от АПИ, то е валидно до 02.08.2013 г., а откриването на процедурата е на 15.11.2013 г.
Предвид изложеното, не може да се изрази становище, че изборът на процедура е законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.