ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Антон
Адрес с. Антон 2089, общ. Антон, пл. Съединение № 1
Партиден номер в РОП 1958
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01958-2013-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Допълнително извършване на непредвидени дейности СМР по проект: „Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002 /I-6, Пирдоп – Розино/ Антон/ III – 606/ от км. 0+000 до км. 4+406.71”, изпълняван по договор № Договор 23/321/00923 от 08.07.2011 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 321 „Основни услуги на населението и икономиката в селските райони“ за периода 2007-2013 г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони;
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
 
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 2 от 11.11.2013 г. на кмета на община Антон за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че при изпълнението на строително-монтажни работи (СМР) по договор № 23/321/00923 от 08.07.2011 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по мярка 321 (програма „Основни услуги на населението и икономиката в селските райони” за периода 2007-2013 г.) по проект „Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002/ I-6, Пирдоп – Розино/ Антон/ III- 606/ от км. 0+000 до км. 4+406.71,  е възникнала необходимост от допълнителни непредвидени СМР. Твърди се, че при строителството на обекта се налага допълнително изпълнение на участъци с реконструкция на пътното платно. Като аргумент за това се посочва, че проектът за обекта е изготвен през 2009 г. и до настоящия момент са се появили допълнителни деформации, които налагат цялостна подмяна на пътната конструкция за постигане на необходимото качество.
По-нататък са изброени необходимите видове работи по реконструкция на пътя, а те са: общ обикновен изкоп, натоварване, разтоварване и транспортиране, изпълнение на основни пластове от зърнести материали, доставка и полагане на  трите вида асфалтови настилки и повдигане на стените на линейните дъждоприемници и ревизионни шахти. Допълнителен аргумент в подкрепа на твърденията на възложителя е обстоятелството, че поради разместването на местоположението на селскостопанските пътища и прилежащите улици по участъци, както и появили се хлътнали бетонови бордюри се налага и тяхната промяна.
В заключение, възложителят подчертава, че основният договор за строителство с избраната фирма изпълнител не е приключил.
В поле V.2) от решението е посочено, че поканата за участие в настоящата процедура се изпраща до „Консорциум Транс Магистрали” ДЗЗД.
В поле V.3) на решението е посочена процедура, свързана с настоящата и открита с Решение №2 от 28.03.2012 г., вписана под уникален номер в РОП 01958-2012-0002. Допълнително е отбелязано, че прогнозната стойност на настоящата поръчка е в размер на 118 967 лв., без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви не са предоставени доказателства.
Не е приложена покана за участие.
Проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че с Решение № 2 от 28.03.2012 г. е проведена открита процедура. Тя е вписана под уникален номер в РОП 01958-2012-0002 и е с предмет „Строителство - „Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002 /I-6, Пирдоп – Розино/ - Антон / III – 606/ ОТ КМ 0+000 ДО КМ 4+406.71”, включващ1.Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002 /I-6, Пирдоп – Розино/ - Антон - / III -606/ от км 0+000 до км 1+920,45; 2.Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002 /I-6, Пирдоп – Розино/ - Антон - / III – 606/ от км 1+920,45 до км 3+187,09; 3.Реконструкция на съществуващият уличен водопровод ф80мм ст.тр. от км 1+730 до км 1+930 – клон 48, село Антон;4.Реконструкция на съществуващият уличен водопровод ф100мм ст.тр. от км 1+930 до км 2+770 – клон VI, село Антон; 5.Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002 /I-6, Пирдоп – Розино/ - Антон - / III – 606/ от км 3+187.09 до км 4+406.71, изпълняван по Договор № 232/321/00923 от 08.07.2011г. за отпускане на финансова помощ по мярка 321 „ Основни услуги на населението и икономиката в селските райони” от Програма за развитие на селските райони за периода 2007–2013 г.
Видно от обявлението за обществена поръчка, срокът за изпълнение на поръчката е 14 месеца. От информация за сключен договор, която е налична в РОП, се установи, че е сключен договор № 13 от 02.08.2012 г. с дружество „Консорциум Транс Магистрали” ДЗЗД  на обща стойност 2 448 006 лв., без ДДС. В РОП не е публикувана информация за изпълнен договор.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка и направената проверка, налице е предходна открита процедура, с обект строителство. До АОП е изпратена информация за сключен договор, т.е. доказано е наличие на предходен договор за строителство, който може да се приеме, че е действащ към момента на вземане на решението за откриване на настоящата процедура, тъй като в РОП не е публикувана информация за изпълнен договор.
Налице е изпълнение на условието по чл. 90, ал. 1, т. 8, б. „в” ЗОП и стойността на допълнителното строителство не надвишава с повече от 50% стойността на основния договор.
Не могат да се приемат за обосновани аргументите на възложителя, че проектът за реконструкцията на пътищата е изготвен през 2009 г. и оттогава до настоящия момент са се появили допълнителни деформации на пътната настилка, както и обстоятелството по разместване на местоположението на селскостопанските пътища и прилежащите улици, както и хлътване на бетоновите бордюри. Разместването на улици, както и проектите за тяхната реконструкция са дейности, които се планират, поради което не могат да се приемат като непредвидени по смисъла на дефиницията, дадена в пар. 1, т. 14б от ДР на ЗОП.  
Липсата на доказателства не позволява да се направи категорично заключение, че фактическото състояние е коректно описано, както и че новите обстоятелства са настъпили независимо от грижата на възложителя, и те не са могли да бъдат взети под внимание при планиране на основната поръчка за строителство.
Не са представени констативни протоколи и други документи от компетентни лица, от които да е видно, че без изпълнение на посочените допълнителни дейности, не може да бъде постигнат планираният резултат.   
Поради липсата на съществена информация относно основанията за възлагане чрез избраното правно основание и непредставянето на доказателства, не може да се изрази положително становище за законосъобразност на избрания вид процедура.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.