След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 2 от 11.11.2013 г. на кмета на община Антон за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че при изпълнението на строително-монтажни работи (СМР) по договор № 23/321/00923 от 08.07.2011 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по мярка 321 (програма „Основни услуги на населението и икономиката в селските райони” за периода 2007-2013 г.) по проект „Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002/ I-6, Пирдоп – Розино/ Антон/ III- 606/ от км. 0+000 до км. 4+406.71, е възникнала необходимост от допълнителни непредвидени СМР. Твърди се, че при строителството на обекта се налага допълнително изпълнение на участъци с реконструкция на пътното платно. Като аргумент за това се посочва, че проектът за обекта е изготвен през 2009 г. и до настоящия момент са се появили допълнителни деформации, които налагат цялостна подмяна на пътната конструкция за постигане на необходимото качество.
По-нататък са изброени необходимите видове работи по реконструкция на пътя, а те са: общ обикновен изкоп, натоварване, разтоварване и транспортиране, изпълнение на основни пластове от зърнести материали, доставка и полагане на трите вида асфалтови настилки и повдигане на стените на линейните дъждоприемници и ревизионни шахти. Допълнителен аргумент в подкрепа на твърденията на възложителя е обстоятелството, че поради разместването на местоположението на селскостопанските пътища и прилежащите улици по участъци, както и появили се хлътнали бетонови бордюри се налага и тяхната промяна.
В заключение, възложителят подчертава, че основният договор за строителство с избраната фирма изпълнител не е приключил.
В поле V.2) от решението е посочено, че поканата за участие в настоящата процедура се изпраща до „Консорциум Транс Магистрали” ДЗЗД.
В поле V.3) на решението е посочена процедура, свързана с настоящата и открита с Решение №2 от 28.03.2012 г., вписана под уникален номер в РОП 01958-2012-0002. Допълнително е отбелязано, че прогнозната стойност на настоящата поръчка е в размер на 118 967 лв., без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви не са предоставени доказателства.
Не е приложена покана за участие.
Проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че с Решение № 2 от 28.03.2012 г. е проведена открита процедура. Тя е вписана под уникален номер в РОП 01958-2012-0002 и е с предмет „Строителство - „Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002 /I-6, Пирдоп – Розино/ - Антон / III – 606/ ОТ КМ 0+000 ДО КМ 4+406.71”, включващ1.Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002 /I-6, Пирдоп – Розино/ - Антон - / III -606/ от км 0+000 до км 1+920,45; 2.Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002 /I-6, Пирдоп – Розино/ - Антон - / III – 606/ от км 1+920,45 до км 3+187,09; 3.Реконструкция на съществуващият уличен водопровод ф80мм ст.тр. от км 1+730 до км 1+930 – клон 48, село Антон;4.Реконструкция на съществуващият уличен водопровод ф100мм ст.тр. от км 1+930 до км 2+770 – клон VI, село Антон; 5.Рехабилитация и реконструкция на път SFO1002 /I-6, Пирдоп – Розино/ - Антон - / III – 606/ от км 3+187.09 до км 4+406.71, изпълняван по Договор № 232/321/00923 от 08.07.2011г. за отпускане на финансова помощ по мярка 321 „ Основни услуги на населението и икономиката в селските райони” от Програма за развитие на селските райони за периода 2007–2013 г.
Видно от обявлението за обществена поръчка, срокът за изпълнение на поръчката е 14 месеца. От информация за сключен договор, която е налична в РОП, се установи, че е сключен договор № 13 от 02.08.2012 г. с дружество „Консорциум Транс Магистрали” ДЗЗД на обща стойност 2 448 006 лв., без ДДС. В РОП не е публикувана информация за изпълнен договор.
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка и направената проверка, налице е предходна открита процедура, с обект строителство. До АОП е изпратена информация за сключен договор, т.е. доказано е наличие на предходен договор за строителство, който може да се приеме, че е действащ към момента на вземане на решението за откриване на настоящата процедура, тъй като в РОП не е публикувана информация за изпълнен договор.
Налице е изпълнение на условието по чл. 90, ал. 1, т. 8, б. „в” ЗОП и стойността на допълнителното строителство не надвишава с повече от 50% стойността на основния договор.
Не могат да се приемат за обосновани аргументите на възложителя, че проектът за реконструкцията на пътищата е изготвен през 2009 г. и оттогава до настоящия момент са се появили допълнителни деформации на пътната настилка, както и обстоятелството по разместване на местоположението на селскостопанските пътища и прилежащите улици, както и хлътване на бетоновите бордюри. Разместването на улици, както и проектите за тяхната реконструкция са дейности, които се планират, поради което не могат да се приемат като непредвидени по смисъла на дефиницията, дадена в пар. 1, т. 14б от ДР на ЗОП.
Липсата на доказателства не позволява да се направи категорично заключение, че фактическото състояние е коректно описано, както и че новите обстоятелства са настъпили независимо от грижата на възложителя, и те не са могли да бъдат взети под внимание при планиране на основната поръчка за строителство.
Не са представени констативни протоколи и други документи от компетентни лица, от които да е видно, че без изпълнение на посочените допълнителни дейности, не може да бъде постигнат планираният резултат.
Поради липсата на съществена информация относно основанията за възлагане чрез избраното правно основание и непредставянето на доказателства, не може да се изрази положително становище за законосъобразност на избрания вид процедура. |