ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Павликени
Адрес Павликени 5200, бул. Руски 4
Партиден номер в РОП 39
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00039-2013-0017
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Осъществяване на авторски надзор за строежи във връзка с „Изграждане на иновативни социални услуги в Община Павликени” по мярка 321 «Основни услуги за населението и икономиката в селските райони» от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и със средства на община Павликени проект № 04/321/01107 „Подкрепа за деинституционализация чрез изграждане на 2 броя Центрове за настаняване от семеен тип, 1 брой Защитено жилище и 1 брой Център за социална рехабилитация и интеграция на територията на община Павликени”качествено и в срок в процеса на строителството съгласно чл. 162, ал. 2 и ал. 3 от ЗУТ до получаване на разрешение за ползване съгласно чл. 177 от ЗУТ и до издаване на удостоверение за регистриране и въвеждане в експлоатация на всички четири обекта. 1. ЦНСТ в УПИ – IX-1105 в кв. 122 по ПУП на гр. Павликени със следните части: част „архитектура“; част „Конструкции“; част „ОВ“; част „ВиК“; част „ЕЛ“; част „Геодезия“.; част „ПБЗ“; част „Благоустройство“; част „Пожароизвестяване“; част Пожарна безопасност“; част „Геология“; част КСС 2.ЦНСТ в УПИ VI в кв. 123 по ПУП на гр. Павликени със следните части: част „архитектура“; част „Конструкции“; част „ОВ“; част „ВиК“; част „ЕЛ“; част „Геодезия“.; част „ПБЗ“; част „Благоустройство“; част „Пожароизвестяване“; част Пожарна безопасност“; част „Геология“; ПУП – ПРЗ; част КСС 3. Едно защитено жилище в УПИ V, кв. 123 по ПУП на гр. Павликени със следните части: част „архитектура“; част „Конструкции“; част „ОВ“; част „ВиК“; част „ЕЛ“; част „Геодезия“.; част „ПБЗ“; част „Благоустройство“; част „Пожароизвестяване“; част Пожарна безопасност“; част „Геология“; ПУП – ПРЗ; част КСС. 4.Център за социална рехабилитация и интеграция в УПИ VIII в кв. 122 по ПУП на гр. Павликени със следните части: част „архитектура“; част „Конструкции“; част „ОВ“; част „ВиК“; част „ЕЛ“; част „ПБЗ“; част Пожарна безопасност“; част КСС
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
-  авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение РД-02-11-1983 от 11.11.2013 г. кмета на Община Павликени, с което се открива процедура на договаряне без обявление, покана и доказателства за избора й.
В мотивите за избор на процедурата се посочва, че авторският надзор, предмет на настоящата поръчка, е в изпълнение на обект:  “Изграждане на два центъра за настаняване от семеен тип, едно защитено жилище и един център за социална рехабилитация и интеграция на територията на гр. Павликени”. Твърди се, че първоначалното възлагане е осъществено по реда на чл. 2, ал. 1, т. 2 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки НВМОП (отм.), въз основа на Заповед № РД-02-11-204/10.02.2012 г. на възложителя. процедура по реда на Посочва се, че в резултат на проведената процедура за изпълнител на услугата е определен „АББИЛД” ЕООД, гр.София и с него е сключен договор № 15 от 05.03.2012 г. за проектиран. Отбелязва се, че дейността по договора е изпълнена изцяло, за което сасъставени приемо-предавателени протоколи от 04.04.2012 г. и 09.04.2012 г., подписани и от двете страни.
По нататък в мотивите се посочва, че с изготвените инвестиционни проекти община Павликени реализира проект №04/321/01107 “Подкрепа за деинституционализация чрез изграждане на 2 броя центрове за настаняване от семеен тип, 1 брой защитено жилище и 1 брой център за социална рехабилитация и интеграция на територията на община Павликени” по мярка 321  “Основни услуги на населението и икономиката в селските райони” съгласно договор за БФП № 04/321/01107 от 03.10.2012 г.” Твърди се, че проектът – предмет на сключения и изпълнен договор за изработване на техническия проект от „АББИЛД” ЕООД, е обект на авторско право по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 8 от Закона за авторското право и сродните му права, като това право възниква за автора му със създаването на съответния проект, план схема или карта. Ползвайки се от правото, регламентирано в чл. 42, ал. 1 от ЗАПСП, изпълнителят на техническите проекти е запазил авторското си право върху проектите, за законосъобразното осъществяване на строителните работи възниква необходимостта от упражняване на авторски надзор на основание чл.162 от ЗУТ.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:
 - Заповед № РД-02-11-204/10.02.2012 г. на възложителя за откриване на процедура по реда на чл. 2, ал. 1, т. 2 от НВМОП (отм.);
 - Заповед № РД-02-11-288/23.02.2012 г. за избран изпълнител на услугата;
 - Писма (кореспонденция) между Община Павликени и избраният изпълнител „АББИЛД” ЕООД, гр.София;
 - Копие на Договор № 15 от 05.03.2012 г., сключен между „АББИЛД” ЕООД, гр.София и Община Павликени;
 - Протокол от 22.02.2012 г. относно работата на комисията за разглеждане, оценка и класиране на офертите за изготвяне на технически инвестиционен проект;
 - Приемо-предавателени протоколи от 04.04.2012 г. и 09.04.2012 г., подписан от двете страни за изпълнението на договора;
 - Съпътстващи документи и кореспонденция свързани с обществената поръчка за проектиране.
В поле V.2) на решението за откриване на процедурата, и в приложената покана за участие в договарянето е  поканеното  дружеството “АББИЛД” ЕООД, гр.София.
Видно от приложената покана, прогнозната стойност на дейността по авторски надзор е в размер до 10 000 лв. без ДДС.
Видно от представените доказателства, налице е договор за услуга с предмет: „Изготвяне на технически инвестиционни проекти за обекти: „Изграждане на два центъра за настаняване от семеен тип, едно защитено жилище и един център за социална рехабилитация и интеграция на територията на гр. Павликени”, на стойност 48 500 (четиридесет и осем хиляди и петстотин) лева без ДДС. Изпълнител по договора е лицето, поканено да осъществи авторския надзор – АББИЛД” ЕООД, гр.София.
В „Права и задължения на изпълнителя”, в т. 4 от договора е записано „да упражни авторски надзор по време на изпълнение на проектните разработки”.
 
Изводи
Съгласно чл. 162, ал. 2 от ЗУТ, условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определят чрез договор между възложителя и проектанта. В този смисъл, възложителят е задължен да възложи авторския надзор на проектанта. За целта е необходимо договорът да бъде обвързан с условието функциите по надзор да бъдат извършени от същите физически лица, които са изготвили проектите, условие, което е предвидено от възложителя.  
От друга страна, правомерността на процедурите на договаряне по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП, зависи от законосъобразното възникване на правата, които служат като основание да се игнорира общият ред. В този смисъл, е от значение да се потвърди, че предходния договор е  сключен в съответствие с разпоредбите на действащото законодателство в областта на обществените поръчки. В конкретния случай в представения договор за възлагане на проектирането е включена клауза, касаеща осъществяването на авторски надзор (т. 4) от договора. Последното е основание да се направи заключение, че към момента на първото възлагане е очаквано и планирано в конкретен план и възлагането на надзора. Предвид горното, остава неизяснено, защо в прогнозната стойност на основната поръчка за проектиране не е включена и стойността, определена за осъществяване на авторски надзор. Доколкото този аспект не е изяснен в мотивите на възложителя и с оглед промяната в приложимия ред, в зависимост от това как е изчислена стойността на поръчката, считаме че е налице съществена неяснота по отношение на възприетия подход.
Предвид изложеното, считаме, че не може да се предостави становище за  законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.