ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Вълчи дол
Адрес Вълчи дол 9280, пл. Христо Ботев 1
Партиден номер в РОП 160
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00160-2013-0013
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Ремонт на сгради публична общинска собственост: - покрив на училищен стол на ОУ "Св. Иван Рилски" - с. Червенци; - покрив на физкултурен салон на ОУ "Св. Иван Рилски" - с. Червенци; - покрив на ОУ "Васил Левски" - с. Михалич; - покрив на корпус "Б" на СОУ "Васил Левски" - гр. Вълчи дол; - подпорна стена на читалище "Зора" - с. Караманите;
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 1039 от 11.11.2013 г. на кмета на община Вълчи дол за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие и доказателства, свързани с нейния избор.
В мотивите на решението възложителят посочва, че с Решение № 6/15.10.2013г. Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВП към МС) е отпуснала средства на община Вълчи дол за възстановяване на следните обекти, общинска собственост: покрив на училищен стол на ОУ „Св. Иван Рилски“ - с. Червенци; покрив на ОУ „Васил Левски“ - с. Михалич; покрив на корпус „Б“ на СОУ „Васил Левски“ - гр. Вълчи дол; подпорна стена на читалище „Зора“ - с. Караманите. Отбелязва, че те са отпуснати на основание чл. 1, ал. 2, т. 4.2 от Закона за държавния бюджет за 2013г., с цел предотвратяване, овладяване и преодоляване на последици от бедствия. Сочи, че обектите, за които Междуведомствената комисия взема решение да бъдат възстановени са обекти с приоритетно значение за живота и здравето на населението, както и за опазване на имуществото му. Пояснява, че част от работата на МВКП към МС е именно да разграничи обектите, които спешно се нуждаят от възстановителни работи, от други обекти, които биха могли да бъдат включени в т. нар. планови дейности. Допълва, че общественият интерес от извършване на определени дейности в тези случаи надделява над общите правила за избор на изпълнители на обществени поръчки. Възложителят твърди, че практически наличието на тази хипотеза се преценява още към момента на вземане на решение от МКВП към МС, като тя отпуска средства при констатация за наличието й. Посочва, че дейностите предвидени за извършване на обектите са спешни и неотложни. Акцентира, че предвид предстоящия зимен сезон, характерен за общината със значителни и сериозни снегонавявания и свързаните с това снеготопения, е необходимо да се вземат спешни мерки за ремонт на сградите общинска собственост. Възложителят твърди, че именно настъпването на зимния сезон е основната причина да се вземат спешни мерки за възстановяване на покривите на училищните сгради. Отбелязва, че непредприемането на адекватни мерки представлява реална заплаха, както за учащите се в сградите, така и за обслужващия персонал, т.к. е възможно водата да проникне и в ел. инсталацията. Възложителят посочва, че изложените по-горе обстоятелства са основание възлагането на строителните дейности за цитираните по-горе обекти да се осъществи чрез провеждане на процедура на договаряне без обявление на основание, чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В подкрепа на мотивите възложителят прилага копия на следните документи:
- препис-извлечение на решение № 6/15.10.2013 г. на МКВП към МС. Според документа, на община Вълчи дол са отпуснати средства в размер на 109 236 лв за преодоляване на последиците, нанесени от води през м. юни 2013 г. те са обектите, предмет на разглежданото договаряне;
- заповед № 1003/30.10.2013 г. на кмета на община Вълчи дол, за определяне на комисия, която да извърши обследване и да направи оценка на обектите, предмет на настоящото договаряне;
- протокол от обследване, извършено на 01.11.2013 г. от комисия, назначена със заповед № 1003/30.10.2013 г. От приложения документ става ясно, че вследствие на пороен дъжд, придружен със силен вятър, на 30.06.2013 г. са нанесени материални щети на покривните конструкции на посочените по-горе училищни сгради и на подпорната стена на читалище „Зора“, с. Караманите. Посочено е, че са нарушени покривните пространства, изместени са цигли, липсва част от изолацията. Твърди се, че при предстоящи дъждове има опасност от течове в помещенията и голяма вероятност от попадане на вода в ел. инсталацията. По отношение на подпорната стена на читалище „Зора“ е посочено, че същата е частично свлечена, а това не позволява преминаване от едната й страна до входа на сградата. Твърди се, че при следващи дъждове и снегонавявания има опасност от свличане на по-голяма земна маса, което ще доведи до трудно достъпване до входа. В същия документ са описани мерките, предприети за ограничаване на аварията: - преустановен е достъпът до засегнатите участъци в учебните помещения, извършено е временно укрепване и обезопасяване на същите в периода от настъпване на събитието да настоящия момент; - снимков материал, видно от който по стените и таваните на помещенията има следи от сериозни течове в резултат от което мазилката е нарушена.
В поканата за участие на настоящата процедура е посочено, че максималната стойност на договора е 109 236 лв. с ДДС, а срокът за изпълнение е два месеца от датата на подписване на договора.
В поле V.2) на решението е записано, че покана за участие е изпратена на “РИС” ООД, гр. Варна. Приложената покана е адресирана до същото лице.
 
Изводи
Прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е допустимо в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия за отстраняване на последици, възникнали при събитие от извънреден характер, поради което сроковете за възлагане по общия ред не могат да бъдат спазени. По смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП събитие от извънреден характер е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. Изискване на ЗОП е при полагане на дължимата грижа възложителят да не е могъл или да не е бил длъжен да предвиди или предотврати възникването на събитието.
В случая, като основен мотив за избора на процедура възложителят изтъква решение на МКВП към МС за отпускане на средства за възстановяване на пет обекта общинска собственост. Излага аргумент, че комисията разграничава обектите, които спешно се нуждаят от възстановителни работи, от тези, които подлежат на планов ремонт. Решенето на МКВП към МС обаче не отговаря на легалната дефиниция за събитие от извънреден характер. То не застрашава живота и здравето на хората и на околната среда, а напротив - чрез него се предоставят средства, т.е. получава се възможност за предотвратяване на възникналите последици. Яснота за причините, довели до разглеждане на случая от МКВП към МС се получава единствено от приложените доказателства. В Решение № 6/15.10.2013 г. на МКВП към МС е записано, че последиците са резултат от вредното въздействие на води през юни 2013 г. Данни относно пороен дъжд и силен вятър на 30.06.2013 г. се съдържат в приложения протокол от обследване, състояло се на 01.11.2013 г. С оглед на това, може да се приеме, че в случая се касае за отстраняване на последици, възникнали в резултат на поройни валежи, чието настъпване възложителят не може да предвиди и предотврати.
От друга страна, според изложената в мотивите информация, съществува потенциална опасност от възникне на сериозни последици за посочените по-горе сгради. Като причина за това се посочват съществуващите вече проблеми в съчетание с предстоящите зимни условия. Доколкото възложителят посочва, че непредприемането на мерки представлява реална опасност за учащите и обслужващия персонал, то това дава основание ситуацията да се разглежда като извънредна и неотложна. Възниква обаче въпросът дали, предвид валежите през юни 2013 г. и последиците от тях, с които са аргументирани отпуснатите от МКВП към МС средства, възложителят е могъл да я очаква и предвиди. Остава неизяснено и защо обследването на обектите е извършено едва на 01.11.2013 г. Недоказана е и невъзможността за спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление. В случая са налице 4 месеца между възникването на валежите - 30.06.2013 г. и откриването на настоящата процедурата - 11.11.2013 г., време което е достатъчно за провеждане на процедура по общия ред, особено ускорена.
Предвид множеството неизяснени и недоказани факти не може да се изрази становище за законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.