ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Аксаково
Адрес Аксаково 9154, ул. Г. Петлешев 58Б
Партиден номер в РОП 237
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00237-2013-0015
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: “Аварийно възстановяване на общинска сграда на ул. „ Георги Петлешев” № 58 гр. Аксаково”, включващо следните дейности: Монтаж и демонтаж на метално тръбно фасадно скеле; Спускане тухли / керемиди / по коруба-РЦ; Демонтаж летвена обшивка под керемиди; Демонтаж на каратаван; Подмяна на ребра по покривна конструкция; Обшивка стени, покриви и др.с нерендосани иглол. и широкол. Дъски d = 2.5 см; Демонтаж на стара обшивка по стреха; Доставка и монтаж на вагонна шарка; Лакиране по дървени повърхности; Покривана с битумна мушама; Летвена обшивка; Покриване с керемиди тип "Марсилски"; Покриване с капаци; Обшивка с ламарина по комини и бордове; Доставка и монтаж водосточни тръби от поцинкована ламарина; Доставка и монтаж олуци; Доставка и монтаж на гипсокартон по таван, в т. ч. конструкция за закрепване; Изкърпване на вътрешна вароциментова мазилка; Изкърпване на гипсова шпакловка; Боядисване с латекс; Очукване на вароциментова мазилка по стени; Изкърпване на външна мазилка; Грундирване по стени; Направа на минерална мазилка; Товарене и изхвърляне на отпадъци, съгласно Техническата спецификация и одобрен инвестиционен проект.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № 824 от 06.11.2013 г. на кмета на Община Аксаково за откриване на процедура, покана за участие в нея и доказателства, свързани с избора на договаряне без обявление.
Възложителят мотивира избора на процедура с обилен и продължителен дъжд, придружен от силен вятър в периода 20 – 21.11.2012 г., когато на общинска сграда, намираща се на ул. „Г. Петлешев № 58“, са нанесени изключително големи щети. Уточнява, че те се изразяват в следното:
- разместени и свлечени керемиди;
- наводнени големи участъци от каратавана на сградата;
- подпухнала или паднала на места мазилка;
- корозирали улуци и водосточни тръби;
- прогнила и деформирана дограмата;
- ел. инсталация с компрометирана на места изолация;
- напълно неизползваем втори етаж.
Отбелязва, че същите са констатирани от комисия, назначена със Заповед № 879 от 21.11.2012 г. на кмета на Община Аксаково, в изпълнение на решение по т. 2.3. и т. 3.3 от протокол № 1/25.01.2011г. на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет и Указания № РД-11-91-9100-7 на областния управител на област с административен център Варна. Твърди, че за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствието е подадено искане до Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане (МКВП) към Министерския съвет (МС) за предоставяне на средства от резерва за непредвидени и неотложни разходи, съгласно Закона за държавния бюджет на Р България за 2013г. Възложителят уточнява, че в резултат на това на общината са й отпуснати 98 665 лв. с вкл. ДДС, в т.ч. средствата за аварийно-възстановителни работи съставляващи необходимата сума в размер на 79 721 лв. без вкл. ДДС за СМР на общинска сграда, намираща се в гр. Аксаково, ул. „Г. Петлешев” № 58. Той допълва, че през изключително дългия период от време (от 21.11.2012 г. до момента на отпускане на средства), състоянието на сградата допълнително се е влошило и същата е компрометирана изцяло. Според възложителя, именно поради тези причини се налага предприемане на незабавни аварийно-възстановителни работи. Акцентира, че приближаването на зимните месеци и влошаването на атмосферните условия са допълнителна причина за спешността на аварийните работи и предприемане на незабавни мерки за предотвратяване на процеси, които ще доведат до невъзможност за използването на сградата по предназначение. Пояснява, че сградата се ползва от Областна дирекция „Земеделие“ - гр. Варна, съгласно договор № 204/22.12.2010 г. и от Агенция по заетостта, по силата на договор № 219/27.06.2013 г. Допълва, че предвид обществено-обслужващия характер на дейността на двете организации, ползващи сградата, същата ежедневно се посещава от голям брой граждани. В тази връзка, възложителят твърди, че осъществяването на ремонтни работи в най-кратки срокове ще защити обществения интерес и ще предотврати увреждане на здравето и живота на хората. Отбелязва, че общественият интерес от извършването на спешните и неотложни възстановителни строителни работи надделява над общите правила за избор на изпълнители на обществени поръчки.
В заключение възложителят посочва, че създалата се ситуация се явява събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, непосредствено застрашаващо живота и здравето на хората. В този смисъл според него с откриването на процедурата по договаряне без обявление се цели в най-висока степен защита на обществения интерес, опазване на здравето и живота на гражданите, тъй като всяко неблагоприятно природно явление създава реални предпоставки за нанасяне на непредотвратими допълнителни поражения върху сградата, както и предотвратяване възникването на непоправими вреди.
В подкрепа на мотивите възложителят прилага копия на следните документи:
- Договор № 204/22.12.2010 г. сключен между община Аксаково и областна дирекция „Земеделие“ – гр. Варна. Видно от него, общината е предоставила за безвъзмездно управление втория етаж от сграда, находяща се в гр. Аксаково, ул. „Георги Петлешев“ № 58.
- Заповед № 879/21.11.2012 г. на кмета на община Аксаково, с която е назначена комисия, която да извърши обследване на обект, общинска сграда, находяща се в гр. Аксаково, ул. „Георги Петлешев“ № 58.
- Констативен акт от 23.11.2012 г. за обследване от бедствия, аварии и катастрофи, според който вследствие на наводнение, възникнало на 20-21.11.2012 г. са нанесени поражения на сградата на ул. „Георги Петлешев“ № 58 в гр. Аксаково и има опасност от увреждане на конструкцията й. В документа е направен извод, че сградата е амортизирана и опасна за обитаване и е направено предложение за извършване на спешен авариен ремонт с цел по-бързо възстановяване целостта на сградата;
- Информационна форма ведно с придружително писмо с изх. № 2400-589/26.11.2012 г., адресирани до главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, според които на 20-21.11.2012 г. е настъпило наводнение. Видно от даденото описание, вследствие на силен вятър керемидите и капаците са разместени и свлечени, което от своя страна е позволило дъждовната вода да проникне в подпокривното пространство, каратаванът във всички помещения отново е наводнен и падат участъци от него. Относно поддържането на обекта преди събитието в документа е записано „Критично. Извършван текущ ремонт.“;
- Докладна записка № 0300-9/11.02.2013 г., заедно с количествено-стойностна сметка от кмета на община Аксаково до председателя на МКВП към МС. В документа е изложена информация за състоянието на сградата. Посочено е, че вследствие на обилни и продължителни дъждове на 21 и 22.11.2012 г. се е влошило и без това тежкото състояние на сградата, нанесени са значителни поражение на покрива. Отбелязано е, че от прекаленото наводняване амортизираното покривно покритие на места е прогнило и провиснало, което е довело до свличане на керемиди и на много места до падане на каратавана. Уточнено е, че външната и вътрешната мазилка са оронени и падат, а дограмата е дървена и изметната. Направено е заключение, че се налага да се извърши спешен и неотложен ремонт с цел възстановяване на целостта й;
- Становище № РД-13-3700-15 от 21.02.2013 г. от областния управител на област Варна до председателя на МКВП към МС, с което е направено искане за осигуряване на финансови средства за обекта, предмет на договарянето, в размер на 98 665,20 лв. без ДДС;
- Договор № 219/27.06.2013 г., сключен между Община Аксаково и Агенция по заетостта. С договора се предоставят безвъзмездни права за управление на част от имот, находящ се в гр. Аксаково, ул. „Георги Петлешев“ № 58;
- Писмо № 102-07-4800/25.10.3013 г. на секретаря на МКВП към МС и препис-извлечение на Заповед № 6 на МКВП към МС от 15.10.2013 г. Видно от решението, на общината са отпуснати средства в искания размер;
- Заповед № 822/04.11.2013 г. на кмета на Община Аксаково, с която е назначена комисия, която да извърши документална проверка, оглед на място и обследване на общинската сграда, целящи да се установи какво е нейното техническото и общо състояние;
- Констативен протокол от 05.11.2013 г., в който подробно е описано какво е състоянието на сградата след направеното обследване. В документа се отбелязва, че за периода от 20-21.11.2012 г. до 05.11.2013 г. нарушенията по сградата са се увеличили, има допълнителни пропадания по покрива и са се появили повече изронени участъци от мазилката. Заключено е, че същата е амортизирана и компрометирана изцяло, при което има опасност от повреждане на конструкцията и падащи предмети, което застрашава живота и здравето на хората. Изразено е мнение, че сградата не може да се полза по предназначение. С оглед на костатираното и предвид настъпващия зимен сезон, както и крайно влошеното общо състояние на сградата е направено предложение за незабавно и спешно извършване на аварийно-възстановителни работи по укрепването й.
- Снимков материал – 5 бр снимки. Видно от тях, покривната конструкция е сериозно увредена.
Според приложената покана, прогнозната стойност на настоящата процедура е в размер на 79 721 лв. без ДДС.
В поле V.2) на решението е записано, че покана за участие е изпратена на “Пи енд Ди Строй” ООД.
 
Изводи
Прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е допустимо в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия за отстраняване на последиците от настъпило събитие от извънреден характер, поради което сроковете за възлагане по общия ред не могат да бъдат спазени. Допълнително условие е при полагане на дължимата грижа възложителят да не е могъл или да не е бил длъжен да предвиди или предотврати възникването на конкретното събитие.
По смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП събитие от извънреден характер е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. Изложената фактическа обстановка и предоставените доказателства  дават основаниe да се счита, че в случая е налице сериозно увреждане на общинската сграда в гр. Аксаково, ул. „Георги Петлешев“ № 58. Щетите са с такъв характер, че създават риск за живота и здравето на хората, тъй като са предпоставка за възникване на допълнителни аварии. В подкрепа на това заключение са приложените документи, според които към м. ноември 2013 г. сградата е напълно амортизирана и компрометирана изцяло.
Като причини за критичното й състояние, възложителят сочи обилен дъжд, придружен със силен вятър в периода 20-21.11.2012 г. и дългия период от възникването на събитието и отпускането на средствата. За доказване на първата възложителят не прилага документи от метеорологичните служби, които да удостоверят настъпването на необичайни природни явления, а представя Констативен акт за обследване от бедствия, аварии и катастрофи. Видно от него, на 23.11.2012 г. в сградата е установено наводнение, възникнало на 20-21.11.2012 г. в резултат на „продължителен дъжд, придружен от силен вятър“. Принципно, метеорологичните условия могат да се приемат като събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, което не зависи от волята на възложителя. Условие за това обаче е възникването им да е неочаквано (да не са характерни за съответния географски район, да са настъпили във време, в което са нетипични за него, интензивността им да е несвойствена или др. подобни). От представените в случая мотиви и доказателства не може да се изведе заключение, че валежите и вятърът са необичайни за гр. Аксаково или че интензивостта им е нетипична за края на ноември. В допълнение, според приложената Информация за последици от бедствие, част „описание на вредите“, състоянието на сградата е било критично още преди тяхното настъпване. Отбелязано е, че „каратаванът във всички стаи отново е наводнен“, а в докладната записка на кмета се твърди, че обилните валежи са влошили „и без това тежкото състояние на сградата“. С оглед на посоченото, в случая е трудно да се приеме, че при полагане на дължимата грижа възложителят не е могъл да очаква настъпването на конкретните метеорологичните условия и да предвиди последиците от тях върху сградата.
Втората причина, довела според възложителя до необходимостта от прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП - дългия период от възникването на събитието и отпускането на средствата, също е неприемлива. Видно от приложените документи, през този период възложителят е предприел действия за установяване на пораженията по сградата в резултат от дъжда на 20-21.11.2012 г., но не и такива по укрепване. Документално е доказано, че още на 23.11.2012 г. е сформирана работна група, която да обследва сградата, но липсват данни да е извършен препоръчаният от нея авариен ремонт на сградата. В тази връзка не може да се приеме, че възложителят не е могъл да предвиди и предотврати влошаването състоянието на сградата, регистрирано на 05.11.2013 г. Според приложените доказателства, действията му през посочения период се изразяват единствено в подаването заявление за отпускане на средства пред МВКВ към МС, което не може да се приеме като аргумент за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП почти година след наводнението. Следва да се отбележи, че избраното правно основание е приложимо при укрепване на сграда, пострадала при възникване на събитие по § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, с цел запазване на човешкото здраве и живот, а не при възстановяването й, което може да се финансира години след настъпване на съответното събитие и следва да се реализира при спазване на общия ред за възлагане. Твърдението на възложителя, че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедури или процедура на договаряне с обявление също не се приема за аргументирано. В случая от 20-21.12.2012 г. до момента на откриване на процедурата на договаряне (06.11.2013г.) са изминали 11 месеца, период, достатъчен за провеждането на открита процедура (приблизително 6 месеца).
В допълнение, неясен аспект от мотивите на възложителя е договор № 219 от 27.06.2013 г., с който част от помещенията са предоставени за безвъзмездно ползване на Агенцията по заетостта за срок от три години. Той е сключен след наводнението на 20-21.11.2012 г., когато според приложените документи сградата на ул. „Георги Петлешев“ № 58 в гр. Аксаково е била „амортизирана и опасна за обитаване“.
Предвид изложеното, в случая не може да се изрази становище за законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.