ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Велики Преслав
Адрес Велики Преслав 9850, ул. Борис Спиров 76
Партиден номер в РОП 303
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00303-2013-0017
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Изработване на допълнителни чертежи и детайли към Инвестиционен проект «Рехабилитация, естетизиране и достъпност на селищната мрежа в Община Велики Преслав», одобрен за финансиране по Договор за отпускане на финансова помощ № 27/322/00753 от 27.11.2012 г., сключени между Държавен фонд „Земеделие” и Община Велики Преслав
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 17 от 01.11.2013 г. на кмета на община Велики Преслав за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите на възложителя се посочва, че инвестиционният проект „Рехабилитация, естетизиране и достъпност на селищната мрежа в Община Велики Преслав” е изготвен съгласно глава ХХІІІ от Наредба № 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти във фаза"технически проект" през 2010 година. Твърди се че с Договор за отпускане на финансова помощ № 27/322/00753 от 27.11.2012 г., сключени между Държавен фонд „Земеделие” и Община Велики Преслав, е осигурено финансиране на дейностите, заложени в инвестиционния проект. Като основен мотив за възлагане на настоящата поръчка се посочва, че във връзка с необходимостта от изготвяне на точни и ясни технически спецификации при възлагане на обществената поръчка за строителство следва да бъдат доуточнени и доработени допълнително отделни „детайли и чертежи” в техническия инвестиционен проект. По нататък в мотивите се цитира разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 8 от Закона за авторското право: „Обект на авторско право са одобрени архитектурни проекти, одобрени проекти по устройствено планиране, карти, схеми, планове и други, отнасящи се до архитектурата, териториалното устройство, географията, топографията, музейното дело и която и да е област на науката и техниката”, т.е одобреният технически инвестиционен проект е обект на авторско право на своя автор - физическото лице, в резултат на чиято творческа дейност е създаден. Позовава се и на чл. 230 от ЗУТ – „Инвестиционните проекти се изработват от проектанти - физически лица, които притежават съответната техническа и проектантска правоспособност”. Във връзка с цитираните разпоредби се счита, че носител на авторски права и произтичащите от това имуществени авторски права по смисъла на чл. чл. 18, ал. 1 от Закона за авторското право са на проектанта – създател и автор на инвестиционният проект „Рехабилитация, естетизиране и достъпност на селищната мрежа в Община Велики Преслав”, който единствен притежава правото да „измени и/или допълни и/или доработи съответния инвестиционен проект. Твърди се, че  дейностите по изготвяне на „допълнително необходимите чертежи и детайли” следва да бъдат възложени на единствено възможния „изпълнител” - автор на проекта - проектант на съответния одобрен технически инвестиционен проект.
Като мотиви за избора на правното основание на настоящата поръчка  се посочва още, че според наличните документи и доказателства – Инвестиционен проект „Рехабилитация, естетизиране и достъпност на селищната мрежа в Община Велики Преслав” / оригинал/, подписан на всяка страница и подпечатан в изпълнение на чл. 139, ал. 3 от ЗУТ и приложената „Обяснителна записка” – неразделна част от проекта, автор и проектант е физическото лице – ландшафтен архитект Зорка Лилова – проектант с пълна проектантска правоспособност, член на Камарата на архитектите в България с рег. № 03935. На основание на изложените аргументи и наличната документация - ландшафтен архитект Зорка Лилова е единственият въможен изпълнител на поръчката – Изработване на допълнителни чертежи и детайли към Инвестиционен проект „Рехабилитация, естетизиране и достъпност на селищната мрежа в Община Велики Преслав”.
В подкрепа на своите мотиви, възложителят е представил следните доказателства:
- Копие на първа страница от технически проект с предмет „Рехабилитация, естетизиране и достъпност на селищната среда в община Велики Преслав”, заверен от проектант л.арх. Зорка Лилова през м. 09 2010 г.;
- Копие на обяснителна записка, неразделна част от техническия проект;
- Копие на удостоверение от Камарата на архитектите в България, в уверение на това, че ландшафтен арх. Зорка Лилова е член на камарата под № 03935;
- Копие на удостоверение от Камарата на архитектите в България за 2010 г. относно пълната проектантска правоспособност по озеленяване и паркоустройство на арх. Зорка Лилова;
- Копие на удостоверение от Камарата на архитектите в България, относно пълната проектантска правоспособност по паркоустройство на арх. Зорка Лилова за периода 01.01.2013 г.-31.12.2013 г.;
- Копие на застраховка „Професионална отговорност в проектирането и строителството” на арх. Зорка Лилова за ІІІ-та категория строежи, за срок от 01.01.2013 г. до 15.01.2014 г.
В поле V.2.) на решението е посочено, че поканата се изпраща до „Ландархдизайн” ЕООД, гр. Разград, представлявано от Зорка Лилова.
 
Изводи
Провеждането на настоящата процедура е аргументирано с наличието на права, придобити в резултат от изготвен технически инвестиционен проект. За да се потвърди законосъобразността на обявената процедура на договаряне е необходимо да се изследват причините, довели до необходимостта от допълнително проектиране. От тях следва да е видно, че са възникнали след сключване на основния договор, без възложителят да е могъл да ги предвиди. Мотиви, аргументиращи основателността на възникналата нужда не са представени.
Освен посоченото, възложителят следва да посочи кои именно части от проектите се нуждаят от промяна и да насочи поканата към авторите на тези части. В Решението не се съдържа информация по същество и за този въпрос.   
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП зависи и от начина по който са възникнали правата, които служат като основание да се игнорира общият ред за възлагане. В този смисъл, от значение е дали предходният договор, въз основа на който възникват съответните права, е сключен в съответствие с разпоредбите на действащото законодателство към момента на подписването му.
Доколкото се касае за изработването на допълнителни  чертежи, следва да се гарантира, че стойността на тази услуга е формирана коректно и че същата е съотносима към стойността на основния договор. С изготвянето на допълнителните чертежи и детайли  следва да се гарантира промяна единствено в рамките на изготвения вече проект, а не да се представи нов такъв.
Предвид факта, че не е представена информация по същество, касаeща съществени за процедурата въпроси, не може да се предостави становище за законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.