ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Годеч
Адрес Годеч 2240, пл. Свобода 1
Партиден номер в РОП 275
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00275-2013-0009
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Допълнително извършване на СМР за обект
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 441 от 25.10.2013 г. на кмета на община Годеч за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, покана за участие, адресирана до „Капитол груп“ ЕООД и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че допълнителното извършване на СМР е необходимо във връзка с непредвидени и незаложени в проекта, частично или напълно елементи на болницата, които не са могли да бъдат предвидени към и преди момента на откриване на откритата процедура, но са съществени и без тях е невъзможно нормалното функциониране на болницата в града. Пояснява се, че проектът въз основа, на който се извършва реконструкция и модернизация е изготвен на база стари статистически данни. Посочва се, че при изпълнение на СМР, предмет на обществената поръчка, е избран изпълнител въз основа на открита процедура. Отбелязва се, че при изпълнението на строителството се е оказало, че проектът е изработен на база стари статистически данни и недобре огледани строително-монтажни работи, които водят до невъзможност обектът да бъде пуснат в експлоатация. Пояснява се, че строително-монтажните работи се изразяват в премахването на част от съществуващите елементи и поставянето и изграждането на нови с оглед на по-добрата експлоатация. Отбелязва се, че от изключителна важност и значимост за нормалното функциониране на сградата е водопроводът, канализацията, покривът и допълнителна подготовка на помещенията, в които ще се монтира новозакупената апаратура. В мотивите се посочва, че договорът е действащ и към момента на откриване на договарянето неговото изпълнение не е приключило. Твърди се, че технологичното изпълнение по договора не позволява провеждането на друга процедура и респективно избор на друг изпълнител. Отбелязва се, че основният договор № 59/12 г. е сключен в резултат на проведена открита процедура по реда на ЗОП. Твърди се, че допълнително възложените СМР не могат технически и икономически да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя и са съществено необходими за изпълнението на поръчката. В заключение, се посочва, че с оглед изложените обстоятелства и необходимостта от стартиране дейностите по обекта е взето решение за обявяване на процедура по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП за възлагане на допълнително извършване на СМР на обект „Изпълнение на СМР на обекти в проекта „Подобряване на здравното обслужване в община Годеч чрез изграждане на модерен здравен център“ във връзка с договор за безвъзмездна финансова помощ № ВG161PO001/4.1-05/2011/011, финансиран от Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013 г.” /описани по видове и обеми в Приложение № 1/, като се покани изпълнителят по договор 59/2012 г. „Капитол груп“ ЕООД.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура се посочва, че покана за участие е изпратена до „Капитол груп“ ЕООД. Това се потвърждава и от приложена покана.
В поле V.3) се посочва, че настоящата процедура е свързана с процедура, открита с Решение № 107 от 01.03.2012 г. и че информация за поръчката е публикувана в РОП под уникален № 00275-2013-0001. Отбелязва се, че допълнителното строителство е на обща стойност 125 000 лв. без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:
1. договор за извършване на строително-монтажни работи на обект „Подобряване на здравното обслужване в община Годеч чрез изграждане на модерен здравен център“. Видно от представения договор, той е сключен на 22.05.2013 г. между община Годеч и „Капитол груп“ ЕООД, след проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка. Срокът за изпълнение е 183 календарни дни от датата на откриване на строителната площадка. Общата сума по договора е 310 411, 92 лв. без ДДС.
2. копие от протокол от 20.09.2013 г. във връзка с възникнали, непредвидени СМР за същия обект. В представения протокол от 20.09.2013 г. се посочва, че в проведените срещи и огледи във връзка с възникнали допълнителни непредвидени СМР за обект „Подобряване на здравното обслужване в община Годеч чрез изграждане на модерен здравен център“ са участвали представители на възложителя, на изпълнителя, на строителния надзор и на проектантския екип. Отбелязва се, че в хода на изпълнение на СМР на обекта са установени различия между изготвения проект и действителното състояние на съществуващата сграда, което налага преработване на някои части от проекта и ново проектантско решение. Посочва се, че общата сума възлиза на около 140 000 лв. без ДДС, като от тази сума около 15 000 лв. без ДДС са от допуснати грешки при проектиране. Описва се подробно предназначението на останалите 125 000 лв. без ДДС (около 51 000 лв. от ново строителство, наложило се от специфични изисквания на фирми-доставчици или от особености на конструкцията на сградата; около 17 000 лв. от ограничени количества, получени при оформянето на апликационната форма за кандидатстване; около 57 000 лв. от премахнати СМР, получени при оформянето на апликационната форма за кандидатстване). Уточнява се, че всички допълнителни СМР ще доведат до увеличаване срока за изпълнение на обекта и до преработка и актуализиране на проектната документация по части „Архитектурна“, „Конструктивна“, „ВиК“, „ОВК“ и „Електротехническа“.
3. документация за разглежданото договаряне, която няма отношение към доказване основателността на избраното правно основание;
4. обосновка за избора на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП, в която са изложени отново мотивите от Решението за откриване.
При проверка в РОП се установи, че е налице разминаване с информацията, посочена в решението на възложителя относно откриването на „открита“ процедура. Според данните в РОП, с Решение № 107 от 01.03.2013 г., а не от 01.03.2012 г., община Годеч обявява „открита“ процедура с предмет „Извършване на строително-монтажни работи на обекти в проекта „Подобряване на здравното обслужване в община Годеч чрез изграждане на модерен здравен център““. Процедурата е приключила със сключване на договор с „Капитол груп“ ЕООД на 22.05.2013 г. Стойността на договора е 310 411,92 лв. без ДДС. Информацията за „откритата“ процедура е вписана в РОП под уникален номер 00275-2013-0001.
 
Изводи
Предметът на възлагания договор е формулиран кратко и неясно. Според посоченото в поле ІV.1), възлагането касае допълнително извършване на СМР за обект, който не е указан. От мотивите на възложителя и приложената покана става ясно, че допълнителното строителство е за обекти, включени в проект, финансиран с европейски средства, с който се цели изграждане на модерен здравен център. И в двата документа обаче не се съдържа информация относно конкретните обекти и необходимите строителни дейности.
От изложените мотиви и приложените доказателства се установи, че между възложителя и поканеното в договарянето лице е сключен договор за строително-монтажни работи по проект: „Подобряване на здравното обслужване в община Годеч чрез изграждане на модерен здравен център“. Той е възложен след проведена „открита“ процедура, в която според информацията в РОП са подадени четири оферти. Документи относно започване на изпълнението не са представени, но предвид датата на сключване на договора (22.05.2013 г.) и договорения срок за изпълнение (183 дни от датата на откриване на строителната площадка), може да се приеме, че към момента на откриване на договарянето (25.10.2013 г.) реализацията на договора не е приключила.
Прилагането на избраното правно основание изисква нуждата от допълнително възлагане на същия изпълнител да произтича от възникване на непредвидени обстоятелства по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП. В случая възложителят аргументира необходимостта с обстоятелството, че проектът е базиран на стари статистически данни и недобре огледани строително монтажни работи. Според приложения протокол, в хода на изпълнение на строителството са установени различия между изготвения проект и действителното състояние на съществуващата сграда, което налага преработване на някои части от проекта и ново проектантско решение. От предоставените мотиви и документи обаче не става ясно защо проектът за реконструкция и модернизация не е базиран на актуални данни и по какви причини не са огледани достатъчно добре нужните строително монтажни работи. В този смисъл остава неясно дали посочените в мотивите обстоятелства отговарят на легалната дефиниция в § 1, т. 14б от ДР на ЗОП.
Изискване на чл. 90, ал. 1, т. 8, б. „а“ от ЗОП е допълнителното строителство да не може технически или икономически да се раздели от предмета на основния договор. В изложените от възложителя мотиви е налице подобно твърдение, което е аргументирано с това, че дейностите са съществено необходими за изпълнението на поръчката. Това принципно се счита за обосновано в случаите, когато строителните дейности касаят едни и същи обект, при който едновременната дейност на двама изпълнители създава трудности при определянето на отговорността и гаранциите. В случая обаче от наличната информация не става ясно колко и кои са обектите и какви са допълнителните строително-монтажни работи. В тази връзка не може да се прецени дали е изпълнено изискването на закона.
Видно от представената покана, общата стойност на поръчката, с която се възлага допълнителното строителство е до 125 000 лв. без ДДС. Съгласно сключения на 22.05.2013 г. договор общата сума за изпълнение на работите е в размер до 310 411,92 лв. без ДДС. Следователно общата стойност на допълнителното строителство не надвишава с 50 % от стойността на основната поръчка.
Предвид изложеното считаме, че изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като от изложените мотиви и представените доказателства остава неясно дали допълнителното възлагане произтича от непредвидени обстоятелства и дали друг изпълнител може да го реализира.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.