ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Средец
Адрес Средец 8300, пл. Георги Димитров 3
Партиден номер в РОП 53
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00053-2013-0009
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Изпълнение на допълнителни строителни и монтажни работи по проект: „Водоснабдяване на малки населени места в община Средец и подобряване на социално-битовите условия в тях” с идентификационен номер 02/321/00816 с обособени позиции: Обособена позиция 2: Водопроводна мрежа на с.Росеново“
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 1066 от 23.10.2013 г. на кмета на община Средец за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура възложителят се позовава на Договор № 71 от 31.10.2012 г., сключен с “Дани 98” ЕООД в резултат на проведена процедура за възлагане на малка обществена поръчка - открит конкурс, с предмет: “Изпълнение на СМР по проект “Водоснабдяване на малки населени места в община Средец и подобряване на социално-битовите условия в тях” с три обособени позиции. Отбелязва, че при изпълнение на предвидените в този договор СМР, е констатирана необходимост от извършване на допълнителни такива, появили се вследствие на непредвидени обстоятелства. Допълва, че възлагането им на друго лице, различно от изпълнителя на основната поръчка, би създало сериозни затруднения за възложителя за окончателното приключване на обекта, тъй като те не могат да бъдат технически и икономически разделени от предмета на основния договор, без значителни затруднения. По-нататък отбелязва, че поради неизпълнена улична регулация и обособени нови имоти в с. Росеново се налага извършването на допълнителни СМР по изграждането на нови сградни водопроводни отклонения и преместване трасето на водопровода. Пояснява, че допълнителните дейности са констатирани от участниците в строителния процес и предписани от проектанта на обекта в заповедната книга. Изтъква, че основната цел на проекта не може да се осъществи без изпълнението на посочените допълнителни СМР, като за това с Решение № 538/25.09.2013 г. на ОбС – Средец са предвидени средства за тяхното изпълнение. Твърди също, че обстоятелствата са настъпили независимо от волята на страните, възникнали са и са установени след сключването на основния договор, не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението при договорените условия. Посочва, че стойността на основната поръчка е в размер на 336 759.04 лв. без ДДС, докато прогнозната стойност на допълнителните работи е 30 000 лв. без ДДС. В заключение изразява мнение, че предвид изложените съображения, при избора на изпълнител на допълнителните СМР, приложение намира разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени следните копия на документи:
- договор от 31.10.2012 г. между община Средец и “Дани 98” ЕООД с предмет: “Изпълнение на СМР по проект: “Водоснабдяване на малки населени места в община Средец и подобряване на социално-битовите условия в тях” с обособени позиции: Обособена позиция 2: “Водопроводна мрежа на с. Росеново”. В т. 2 от договора е заложен срок за изпълнение – 40 дни, считано от датата на влизането му в сила, а именно, датата на получено официално одобрение от ДФ “Земеделие”. Видно от т. 3 на документа, общата цена за изпълнението на поръчката е в размер на 336 759, 04 лв. без ДДС;
- челни и задни страници от Заповедна книга № ЗК-13-012 от 02.08.2013 г. за строеж: “Водопроводна мрежа на с. Росеново”;
- Заповед № 1 от 07.08.2013 г. от заповедната книга, от която е видно, че, след извършен оглед, е констатирана необходимост от допълнителни домови водопроводни отклонения, поради промяна в градоустройствения план и обособяването на нови УПИ;
- Заповед № 2 от 20.08.2013 г. от заповедната книга, от която става ясно, че след оглед на място е установено, че “…в участъка от т. 66 до т. 69 на кл. 3 от водопроводната мрежа, не е изпълнена уличната регулация и трасето на водопровода минава през съществуващо дере…”. В документа е записано, че посочените обстоятелства налагат преместване на трасето в този участък от другата страна на осовата линия на уличната регулация.
Направена справка в РОП потвърди изнесената от възложителя информация относно проведен от община Средец открит конкурс по НВМОП /отм./. За изпълнител по обособена позиция № 2 от конкурса е избран “Дани 98” ЕООД, с когото е сключен договор № 71/2012 г., с предмет: “Водопроводна мрежа на с. Росеново”, на стойност 336 759. 04 лв. без ДДС.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на разглежданото договаряне, както и от приложената покана, за участие в процедурата е поканено “Дани 98” ЕООД, гр. Бургас. В поканата е посочено, че прогнозната стойност на допълнителните СМР са в размер на 30 000 лв. без ДДС.
В поле V.3) на решението за откриване е записано, че настоящата поръчка е свързана с предходна, открита с Решение № 145 от 23.02.2012 г., публикувана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален № 00053-2012-0003, и че допълнителното строителство е на обща стойност 30 000 лв. без ДДС.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка и представените доказателства е видно, че има предходен договор за възлагане на малка обществена поръчка с обект строителство, сключен между възложителя и поканеното в договарянето лице. От наличната информация обаче не може да се направи категоричен извод, че към момента на откриване на настоящата процедура, изпълнението по него не е приключило. Към преписката не е приложен документ, от който да е видно, че строежът е спрян и в РОП не е публикувана Информация за изпълнен договор. Същевременно, ако се допусне, че строежът е започнал не по-късно от 02.08.2013 г. (предвид заверяването на Заповедната книга на същата дата), то до откриването на разглежданото договаряне (23.10.2013 г. ) са изминали повече от 80 дни, което е два пъти срока за изпълнение (40 дни).
Безспорно е, че без изграждане на нови сградни водопроводни отклонения и преместване трасето на водопропровода, не може да се осигури водоснабдяване на малките населени места в община Средец и подобряване на социално-битовите условия в тях. Визираните дейности допринасят за изпълнението на водопроводната мрежа в с. Росеново. Доколкото те следва да се извършат на вече възложен строителен обект, може да се приеме, че са технологично свързани с основния договор за строителство и привличането на друг изпълнител за тяхната реализация ще причини значителни затруднения при синхронизацията на изпълнението, определяне на отговорностите и др. Предвид посочената прогнозна стойност на допълнителните работи – 30 000 лв. без ДДС и стойността на сключения договор – 336 759 лв. без ДДС, за изпълнено се счита и изискването допълнителното строителство да не надвишава с 50 на сто стойността на основната поръчка.
По отношение настъпването на непредвидени обстоятелства, което е задължително условие за прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, възложителят определя като такива - неизпълнение на улична регулация и обособени нови имоти в с. Росеново (промени в градоустройствения план). Според легалната дефиниция в § 1, т. 14б от ДР на ЗОП, за непредвидени се считат обстоятелства, възникнали след сключването на договора, независимо от волята на страните, които не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението при договорените условия. В конкретния случай, в приложените като доказателства заповеди № 1 и 2, подписани съответно на 07.08. и 20.08.2013 г., са налице данни, че неизпълнението на улична регулация и обособените нови имоти са установени след датата на подписване на договора. В мотивите обаче не е коментирано кога е одобрена промяната в градоустройствения план на землището, с който са обособени нови имоти. Така остава неизяснен въпросът, дали промените, обективно не са могли да бъдат предвидени преди сключването на договора за строителство от възложителя и дали те произтичат от пропуски в изготвените инвестиционни проекти, за които той е узнал в хода на строителството или от негови действия/бездействия, последиците от които той е бил длъжен да предвиди преди възлагането на основния договор.
Предвид неизяснените аспекти, становище за законосъобразност може да се изрази само под условие, че възложителят разполага с допълнителни аргументи и доказателства, че основният договор не е изпълнен към момента на откриване на настоящата процедура, както и че необходимостта от нови СМР е в резултат на действително непредвидени обстоятелства, които отговарят на легалната дефиниция в § 1, т. 14б от ДР на ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.