ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Попово
Адрес Попово 7800, ул. Александър Стамболийски 1
Партиден номер в РОП 12
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00012-2013-0012
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Укрепване училищна сграда с. Глогинка, община Попово” - спешно укрепване строителната конструкция на съществуваща сграда. Изпълнява се подсилване на съществуващите каменни основи, стоманобетонови шайби в приземен етаж и шайби в двата етажа. Всечки шайби се привързват към съществуващата зидария. В северозападният ъгъл се развива и външен фундамент.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № З-13-885/22.10.2013 г. на кмета на община Попово за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП и покана за участие в нея.
В мотивите на решението, възложителят обосновава избора на процедура с необходимостта от неотложни СМР за укрепване на училищна сграда в с. Глогинка, в която се помещава и Целодневна детска градина (ЦДГ). Посочва, че е налице докладна записка с изх. № 102/09.09.2013 г. на директора на дирекция „Образование” при община Попово до кмета на общината за констатирано разширяване на пукнатини по зидовете и появата на нови, вследствие на пропадания на сградата. Твърди, че със Заповед № З-13-774 /12.09.2013г. на кмета на община Попово е назначена комисия, която е направила оглед на техническото състояние на строителната конструкция на сградата и е установила следното:
- вследствие на валежите, прекомерно е овлажнена земната основа в зоната на авариралите участъци, посочени в проекта;
- северозападният ъгъл на сградата е с увеличени пукнатини и отклонения на носещите зидове по вертикала;
- налице е съществено изменение на носещия зид в северозападния участък, сравнено със състоянието по време на изготвяне на проекта. Конструкцията в същия е изпаднала в аварийно състояние и има опасност от цялостно разрушаване на конструктивните елементи.
Възложителят посочва в мотивите си, че с цел прекратяване на започналото компрометиране на строителната конструкция на сградата е необходимо следното:
1. Незабавно вземане на спешни мерки за укрепване на сградата в съответствие с изготвения проект;
2. Започване на укрепителните работи от изпадналия в аварийно състояние участък, като проектантът даде становище за евентуално поетапно изпълнение на укрепването;
3. Започване и завършване на строителните работи в този участък от сградата преди настъпването на предстоящите есенни валежи.
В заключение отбелязва, че с оглед на гореизложеното счита, че са налице непредвидени обстоятелства по смисъла на чл. 90 ал. 1 т. 4 от ЗОП, поради което следва да се приложи посочената разпоредба.
Към преписката са приложени образци на документи, свързани с провеждането на конкретната процедура (декларации, образци на оферта, техническо задание и др.), които не доказват твърденията в мотивите. Относим към тях е само документ, озаглавен „Мотиви за откриване на процедура на договаряне без обявление за възлагане на обществена поръчка с предмет „Укрепване училищна сграда с. Глогинка, община Попово“, изготвен от инспектор „Гражданска защита“ при община Попово. В него се съдържат мотивите изложени в решението за откриване на процедурата, и се допълва, че по задание на община Попово, през 2012 г. е извършено обследване на сградата, изготвена е строително-техническа експертиза и е разработен проект за укрепване. Отбелязва се, че проектът е с разрешение за строеж № 63/27.11.2012 г., но същият не е започнат.
В поле V.2) на решението за откриване на настоящата процедура е записано, че поканата за участие в договарянето без обявление е адресирана до „Геострой Попово“ ООД, гр. Попово. Според приложената покана крайният срок за изпълнение на поръчката е 24.12.2013 г., а стойността на договора е 16 000 лв.
 
Изводи
Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се приема за обосновано в случаите, когато необходимостта от предприемане на неотложни действия е породена от събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди и предотврати. Според легалната дефиниция в § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, за такова събитие се приема природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, непосредствено застрашаващо живота и здравето на хората или околната среда.
Видно от изложеното в мотивите, в конкретния случай по сградата на училището в с. Глогинка е установено разширяване на съществуващи и поява на нови пукнатини и отклонения на носещи зидове от вертикалата. Може да се приеме, че при подобна ситуация има риск от компрометиране на сградата и потенциална заплаха за живота и здравето на лицата, които я посещават. Като причина за възникване на визираните последици, възложителят посочва пропадания на сградата, поради прекомерно овлажняване на земната основа вследствие на валежи. Той обаче не уточнява кога са настъпили валежите и какви са техните количества, поради което не може да се изведе заключение, че е налице събитие по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП. Метеорологичните условия се приемат като събитие от извънреден характер, което не зависи от волята на възложителя, ако възникването им се характеризира с неочакваност (настъпили са във време, в което са нетипични за съответния географски район или интензивността им е несвойствена за него). От наличната в случая информация не може да се направи подобен извод. В допълнение, според изложеното в мотивите, валежите са довели до „разширяване на пукнатини“, което дава основание за предположение, че част от пукнатините са от по-ранен етап от време и критичното състояние на сградата е било известно на възложителя преди конкретните валежи. В подкрепа на подобен извод е и информацията от документа „Мотиви за откриване...“, според която през 2012 г. е разработен проект за укрепване на сградата. Това означава, че още през 2012 г.възложителят безспорно е знаел за критичното състояние на сградата, във връзка с което е предприел действия по изготвяне на проект за нейното укрепване. Остава неизяснено обаче по какви причини проектът за укрепване и саниране на сградата не е стартиран и дали и кога възложителят е инициирал някакви действия за неговото реализиране. Липсва информация и за момента на настъпване на валежите, сочени като причина за конкретните щети върху сградата, поради което не може да се прецеди дали за преодоляването им не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП, вкл. ускорена.
С оглед на изложеното не може да се изрази становище за законосъобразност, предвид фака, че възложителят не е аргументирал в достатъчна степен и не е доказал, че въпреки изготвения през 2012 г. проект, той е предприел действия за неговото изпълнение, т.е положил е дължимата грижа за сградата и въпреки това не е могъл да предотврати последиците върху нея, както и че времето е недостатъчно за провеждане на процедура по общия ред на ЗОП. В допълнение, остава неизяснено защо за участие в процедурата е поканено само „Геострой Попово“ ООД, предвид това, че правното основание на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП не изисква изпълнител на договора да бъде точно определено лице. Стойността на настоящата обществена поръчка (16 000 лв.) дава основание да се предположи, че за реализирането й е допустимо прилагане реда по Глава 8а от ЗОП, който позволява да се избере изпълнител в кратки срокове и в условията на конкуренция.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.