ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Ловеч
Адрес Ловеч 5500, ул. Търговска 22
Партиден номер в РОП 169
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00169-2013-0047
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Разширяване предоставеното право на ползване върху модул „местни данъци и такси”, чрез пускане в експлоатация на модул „деловодство и административни услуги”; „управление на общинска собственост”; „архитектура, градоустройство и инженерна инфраструктура”; „управление на проекти и договори”; „труд и работна заплата”; „бюджетно счетоводство” – част от интегрирана информационна система - ИМЕОН за управление на oбщина.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 146 от 18.10.2013 г. на кмета на община Ловеч за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че през 2011 г. на основание чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП)/отм./ е сключен договор № ДВ-322 от 25.08.2011 г. чрез който възложителят придобива право на ползване върху софтуерен модул „Местни данъци и такси”. Предметът на настоящата поръчка е за разширяване предоставеното право на ползване върху модул „местни данъци и такси”, чрез пускане в експлоатация на модули, част от интегрирана информационна система - ИМЕОН за управление на oбщина. Твърди, че следва да се спази разпоредбата на чл. 1, ал. 5 на договор № ДВ-322 от 25.08.2011 г., а именно: „всякакви доработки, доразвивания, надграждания и създаване на нови функционалности, засягащи и в най-малка степен разработения продукт са предмет на отделни договори, чието възлагане ще бъде изцяло съобразено с действащото законодателство в областта на авторските права и Закона за обществените поръчки”. Пояснява се, че в рамките на изпълнения  договор община Ловеч придобива ограничено право на ползване върху интегрирана информационна система “ИМЕОН” /реализирана като отделни подсистеми/ за управление на община, а именно правото да използва модул „Местни данъци и такси” за срок от 10 години. Уточнява се, че с изпълнението на договора прехвърлителят е разположил на, определен от страна на община Ловеч сървър, цялостната интегрирана информационна система – „ИМЕОН” за управление на общината, като в рамките на постигната договореност е предоставена възможността служителите да ползват на неограничен брой работни станции модул „Местни данъци и такси”. Допълва се, че по отношение останалите модули на използваната към момента система, а именно: модул „Деловодство и административни услуги”, „Управление на общинска собственост”; „Архитектура, градоустройство и инженерна инфраструктура”; „Управление на проекти и договори”; „Труд и работна заплата”; „Бюджетно счетоводство”, община Ловеч не разполага с предоставени права. Твърди се, че община Ловеч не разполага с единна база данни, обхващаща работата на администрацията като цяло, а именно работните процеси, касаещи работата на отделните дирекции, отдели и звена в общината не биха могли да бъдат обобщени и коректно проследени. Прави се уточнението, че са налице отделни системи и подсистеми, които от своя страна се комуникират помежду си, обстоятелство, което по своята същност създава редица проблеми в ежедневната работа и от своя страна създава предпоставки за неактуална информация. Освен това се допълва, че е налице разпокъсаност на работата, което поражда затруднение при обслужването на гражданите и бизнеса по отношение предоставянето на качествени административни услуги, в това число са налице и редица трудности, които възникват и за конкретните служители при осъществяване на отделните им ежедневни задължения. Посочва се, че е налице необходимост от въвеждане на цялостна интегрирана информационна система, обхващаща изцяло приходна и разходна част на общината, в това число работата и всички процеси на общината, тяхното предаване, в това число и електронно, съхраняването в единна база от данни, автоматичното извличане на информация, съдържаща се в системата, там където е необходима.
Отбелязва се, че поради гореизложеното, поканата за участие в настоящата процедура следва да се отправи до носителя на авторските права върху интегрирана информационна система - ИМЕОН за управление на община.
В поле V.2) на решението е записано, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедура на договаряне без обявление по реда на ЗОП е дружеството „БРАВО ИНВЕСТМЪНТС” ООД, представлявано от Тошко Георгиев – управител.
В покрепа на изложените мотиви са предсатвени следните доказателства:
1. Договор № ДВ-322/25.08.2011 г.;
2. Приложение № 1, относно функционалните характеристики на модул ,,Местни данъци и такси”, част от интегрирана информационна система за управление на община – ИМЕОН;
3. Приложение № 2, относно технология на внедряване и гаранционна поддръжка на модул ,,Местни данъци и такси”, част от интегрирана информационна система за управление на община – ИМЕОН.
При преглед на приложения Договор № ДВ-322/25.08.2011 г. се установи, че същият е сключен между община Ловеч (приобретателя) и „БРАВО ИНВЕСТМЪНТС” ООД (прехвърлителя) на основание чл. 2, ал. 2, т. 2 от НВМОП/отм./. От чл. 1, ал. 1 на Договора се вижда, че се прехвърля право на ползване върху модул ,,Местни данъци такси” за срок от 10 години, чрез който да се автоматизират дейсностите, извършвани в общинска дирекция ,,Местни данъци и такси” по силата на ЗМДГ и местната нормативна уредба на територията на община Ловеч. Видно от  чл. 1, ал. 2 на договора се модулът ,,Местни данъци и такси” е част от интегрирана информационна система за управление на община – ИМЕОН, представляващ авторска разработка на изпълнителя под договора, и като такава, попадаща изцяло под защитата на ЗАПСП.
В чл. 1, ал. 4 е посочено, че прехвърлителят се задължава да извърши за своя сметка промени в софтуерния модул ,,Местни даниъци и такси”, възникващи от промени в ЗМДТ , ДОПК, Наредбата за местните данъци и такси и Наредбата за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Ловеч, както и промени в други нормативни актове, касаещи местни данъци и такси, съобразно сроковете, приети с промените.
Потвърди се посоченото в мотивите, че съгласно чл. 1, ал. 5 на договора всякакви доработки, доразвивания, надграждания и създаване на нови фукционалности, засягащи и в най-малка степен разработения продукт, извън описаните в ал. 4 на договора, са предмет на отделни договори, чието възлагане ще бъде изцяло съобразено с действащото законодателство в обсатта на авторските права и ЗОП.
От чл. 4, ал. 2 на Договора става ясно, че цената на същия е 14 990 лв. без вкл. ДДС.
Представена е покана за участие в настоящата пороцедура, адресирана до „БРАВО ИНВЕСТМЪНТС” ООД.
Не е посочена каква е прогнозната стойност на настоящата поръчка.
 
Изводи
Видно от представения договор е, че община Ловеч е закупила конкретен софтуерен модул. Посредством настоящата процедура се цели придобиването на нови модули, съставляващи част от цялостна интегрирана система. В случай, че възложителят е целял придобиването на подобна система, то е следвало да го обяви, като калкулира прогнозната стойност на желаните модули и да пристъпи към провеждане на съответната процедура по ЗОП, независимо, че на този първи етап ще придобие само един от тези модули. Предвид предмета на представения договор, той може да е основание за възлагане на поддръжка или актуализация на ползвания модул с обявеното основание за провеждане на договаряне. Няма достатъчно аргументи обаче от които да е видно, че този договор може да послужи като основание за провеждане на договаряне за закупуване на множество нови модули, в резултат от което ще  придобие по същество цялостна система, чиято стойност може да налага провеждане на открита процедура.
Предвид това считаме, че няма достатъчно данни въз основа на които да се предостави становище за законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.