ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Дългопол
Адрес Дългопол 9250, ул. Г. Димитров 105
Партиден номер в РОП 127
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00127-2013-0014
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Реконструкция на водопроводна мрежа в обхвата на проект „Реконструкция на улична мрежа и площади, изграждане на тротоари и тротоарни зелени площи в община Дългопол – агломерации с. Поляците и с. Партизани”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 15 от 08.10.2013 г. на кмета на община Дългопол за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура възложителят се позовава на Наредба № 24 от 29.07.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по мярка “Обновяване и развитие на населените места” от Програмата за развитие на селските райони (ПРСС) за периода 2007-2013 г. Според нея ползвателят е длъжен за срок от 5 години след сключване на договора за отпускане на БФП да не изгражда подземна техническа инфраструктура или да реконструира съществуващата подземна техническа инфраструктура при реконструкция и/или изграждане на улична мрежа, като мярката не допуска финансиране за реконструкция на водопроводна мрежа. Посочва се, че в тази връзка и поради предстоящо откриване на строителна площадка в изпълнение на Договор № 69/20.09.2013 г. с предмет „Реконструкция на улична мрежа и площади, изграждане на тротоари и тротоарни зелени площи в община Дългопол – агломерации с. Поляците и с. Партизани” е необходимо спешно възлагане на СМР по реконструкция на водопроводната мрежа в обхвата на обекта. Твърди се, че водопроводната мрежа е силно амортизирана, което е предпоставка за чести аварии и ремонтни дейности, които не биха могли да бъдат проведени поради изискването на горепосочената Наредба. Отбелязва се, поради вида и спецификата на СМР, тези по реконструкция на водопроводната мрежа предхождат дейностите по СМР на обект „Реконструкция на улична мрежа и площади, изграждане на тротоари и тротоарни зелени площи в община Дългопол – агломерации с. Поляците и с. Партизани” като възлагането на фирмата - изпълнител на горепосочения обект ще допринесе за качественото изпълнение на обекта на поръчката, предмет на Договор № 69/20.09.2013 г. Мотивите на възложителя са обобщени със следните три аргумента:
1. Изпълнителят на поръчката ще създаде предпоставки и стабилна основа за качествено изпълнение на дейностите по изпълнението на обекта, предмет на Договор № 69/20.09.2013 г.;
2. Изпълнението на СМР по реконструкция на водопроводната мрежа следва да бъдат извършени преди СМР по изпълнението на обекта, предмет на Договор № 69/20.09.2013 г., поради което стават неразделна част от строителния процес и качественото изпълнение на поръчката;
3. Изпълнителят ще предостави обосновани гаранции, че с реализацията на СМР по реконструкция на водопроводната мрежа ще бъде изпълнено изискването на Наредба № 24/2008 г. за условията и реда за предоставяне на БФП по мярка „Обновяване и развитие на населените места” от ПРСС за периода 2007-2013 г. (ползвателят е длъжен за срок 5 години след сключване на договора за отпускане на финансова помощ да не изгражда подземна техническа инфраструктура или да реконструира съществуващата подземна техническа инфраструктура при реконструкция и/или изграждане на улична мрежа).
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата, покана за участие е изпратена до “М.Н. Строй” ООД, гр. Дългопол.
В поле V.3) на решението за откриване е записано, че настоящата поръчка е свързана с предходна, открита с Решение № 7 от 15.04.2013 г.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени заверени копия на договор № 69/20.09.2013 г., споразумение за сътрудничество с изх. № 72 от 25.09.2013 г. между община Дългопол и “ВиК – Варна” ООД, протокол № 39 от заседание на Общ. съвет – Дългопол, проведено на 21.08.2013 г. и договор за учредяване на консорциум между “Пътстрой Бургас” ЕООД и “М.Н. Строй” ООД.
При направена справка в РОП се установи, че под уникален № 00127-2013-0005 е публикувана информация за проведена от възложителя открита процедура. Тя е приключила с избор на изпълнител - консорциум “Обединение Дългопол”, с който е сключен договор № 69/20.09.2013 г. с предмет: “Реконструкция на улична мрежа и площади, изграждане на тротоари и тротоарни зелени площи в община Дългопол – агломерации с. Поляците и с. Партизани”, на стойност 1 739 447.54 лв. без ДДС и срок за изпълнение на обекта 7 месеца.
 
Изводи
Възложителят се позовава на необходимостта от спешна реконструкция на водопроводната мрежа, която да бъде извършена в обхвата на друг проект (за същата територия, но с различни видове СМР), по който има сключен действащ договор за строителство. За “непредвидени обстоятелства” по смисъла на § 1, т. 14б ЗОП определя изискванията на горецитираната наредба и предстоящото откриване на строителната площадка в изпълнение на договор № 69/20.09.2013 г.
От изложената фактическа обстановка и приложените доказателства не може да се направи заключение за законосъобразно прилагане на избраното правно основание. Посочените в мотивите аргументи не водят до извода за наличие на непредвидени обстоятелства по смисъла на § 1, т. 14б ЗОП. За да са изпълнени заложените в чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП предпоставки, на първо място е необходимо в хода на изпълнението на основния договор за строителство да са установени нововъзникнали факти, които не са могли да бъдат предвидени от възложителя при сключване на договора и изискват възлагането на допълнителни строителни дейности. Договор № 69/20.09.2013 г., сключен в резултат на проведена открита процедура по ЗОП (открита с Решение от 15.04.2013 г.) предполага именно предвидимост в действията на възложителя и в този смисъл той е бил длъжен да планира, подготви и организира дейностите, предмет на разглежданото договаряне преди или най-късно, по време на проведената процедура, реализирана по Програмата за развитие на селските райони.
С оглед на изложеното и липсата на представени обосновани аргументи по отношение кумулативно изискващите се условия, изчерпателно посочени в чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП, считаме, че изборът на процедура на договаряне без обявление с избраното правно основание е незаконосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.