ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Суворово
Адрес Суворово 9170, пл. Независимост 1
Партиден номер в РОП 108
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00108-2013-0007
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Процедура за възлагане на обществена поръчка за услуга с предмет: „Авторски надзор при изпълнение на СМР по договори сключени между община Суворово и ДФ „Земеделие” с четири обособени позиции”, както следва: Обособена позиция № 1 „Авторски надзор при изпълнение на СМР на обект: „Изграждане на битова канализация, реконструкция и подмяна на водопроводна мрежа на кв. 31, 32, 38, 39, 52 до 54, 58 до 63 и 70 в с. Чернево, община Суворово” по договор 03/321/01129 ”; Обособена позиция № 2 „Авторски надзор при изпълнение на СМР на обект: „Рехабилитация на общинска пътна мрежа в община Суворово-път VAR 2116/III-2072/Вълчи дол-Войводино-граница общ. (Вълчи дол-Суворово)-Николаевка-/III-2901/ от км 8.700 до км 11.680 и от кв. 13.530 до км 18.740” по договор 03/321/01129” ; Обособена позиция № 3 „Авторски надзор при изпълнение на СМР на обект: „ Възстановяване и ремонт на асфалтови настилки и бордюри на улици в гр. Суворово” по договор 03/322/00717”; Обособена позиция № 4 „Реконструкция, подобряване и оборудване на спортен комплекс в гр. Суворово” по договор 03/321/01135”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 9 от 04.10.2013 г. на кмета на гр. Суворово за откриване на процедура на договаряне без обявление, придружено с покана за участие и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че съгласно чл. 3, ал. 1, т. 8 във връзка с чл. 99, ал. 1, т. 4 и § 2. т.9 от Допълнителните разпоредби на Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), обект на авторското право са „одобрени архитектурни проекти, одобрени проекти по устройствено планиране, карти, схеми, планове и други, отнасящи се до архитектурата, териториалното устройство, географията, топографията, музейното дело и която и да е област на науката и техниката“. Твърди се, че на основание сключени договори с Община Суворово, са изготвени технически проекти както следва:
- „Кара Консулт” ООД - „Изграждане на битова канализация, реконструкция и подмяна на водопроводна мрежа на кв. 31, 32, 38, 39, 52 до 54, 58 до 63 и 70 в с. Чернево, община Суворово”;
- „Инжстройпроект“ ООД- „Рехабилитация на общинска пътна мрежа в община Суворово-път VAR 2116/III-2072/Вълчи дол-Войводино-граница общ. (Вълчи дол-Суворово)-Николаевка-/III-2901/ от км 8.700 до км 11.680 и от кв. 13.530 до км 18.740”;
- „Инжконсултпроект“ ООД – „Възстановяване и ремонт на асфалтови настилки и бордюри на улици в гр. Суворово”;
- „БГ Топ Проект“ ЕООД - Реконструкция, подобряване и оборудване на спортен комплекс в гр. Суворово”.
Посочва се, че описаните проекти са обект на авторски права, а носители на тези права са съответните проектантите, които на основание чл. 162, ал. 2 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) са „Кара Консулт” ООД, „Инжстройпроект“ ООД, “Инжконсултпроект“ ООД и “БГ Тop Проект” ЕООД. Предвид обстоятелството, че правото на собственост, както и авторското право върху посочените проекти принадлежащи на горепосочените изпълнители по сключените договори, възложителят счита, че възлагане на изпълнението на друго лице, освен на титуляра на правата или на изрично оторизирани от него лица ще доведе до нарушаване на авторските им права. Според възложителя, с оглед на това, че от страна на носителите на авторски права, липсва законово признато отстъпено право на ползването им, и възлагане на изпълнението на поръчката на друго лице, а не на авторите на проектите, ще доведе до нарушение на авторските им права съгласно ЗАПСП.
Твърди се, че посочените по-горе обстоятелства, обосновава изборa на този вид процедура и за участие в процедурата на договаряне без обявление ще бъдат поканени, „Кара Консулт” ООД, „Инжстройпроект” ООД, „Инжконсултпроект” ООД, и “БГ Тop Проект” ЕООД.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата и приложените покани, за участие в договарянето са поканени:
1. По обособена позиция 1 - „Кaра Консулт” ООД, с прогнозна стойност 10 000 лв. без ДДС;
2. По обособена позиция 2 - „Инжстройпроект“ ООД, с прогнозна стойност 10 000 лв. без ДДС;
3. По обособена позиция 3 -  „Инжконсултпроект“ ООД, с прогнозна стойност 1 000 лв. без ДДС;
4. По обособена позиция 4 - “БГ Тop Проект” ЕООД, с прогнозна стойност 20 000 лв. без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви, възложителят е представил следните  доказателства:
 - Договор от 11.11.2008 г. между Община Суворово и „Кaра Консулт” ООД за извършване на проучване, замерване и проектиране до фаза работен проект на обект: „Изграждане на битова канализация, реконструкция и подмяна на водопроводната мрежа на кв. № 31, 32, 38, 39, 52 до 54, 58 до 63 и 70 в с.Чернево, Община Суворово”. Стойността на договора е на стойност 14 500лв. без ДДС;
 - Договор № ИПП-4-29 от 13.11.2009 г. между Община Суворово и „Инжстройпроект” ООД за извършване на проучване, замерване и проектиране до фаза работен проект на обект: „Рехабилитация на общинска пътна мрежа в Община Суворово – път VAR2116/ІІІ – 2072/Вълчи дол – Войводино – Граница общ.(Вълчи дол - Суворово) – Николаевка - /ІІІ – 2901/ от км.11,680 и от км.13,530 до км.18,740”. Стойноста на договора е на стойност 14 000 лв. без ДДС;
 - Договор № ИПП-4-28 от 13.11.2009 г. между Община Суворово и „Инжконсултпроект“ ООД за извършване на проучване, замерване и проектиране до фаза работен проект на обект: „Възстановяване и ремонт на асфалтови настилки и бордюри на улици в гр. Суворово”. Стойноста на договора е 3 000 лв. без ДДС;
 - Договор № 4-27 от 14.10.2011 г. между Община Суворово и “БГ Тop Проект” ЕООД, скючен на основание чл. 31, ал.1 от НВМОП(отм.), с предмет: „Изработване на работен проект : „Реконструкция, подобряване и оборудване на ”Спортен комплекс” в гр. Суворово”. Стойноста на договора е 49 800 лв. без ДДС.
 
Изводи
Посочените от възложителя дейности налагат сключване на договор с точно определено лице съгласно чл. 162, ал. 2 от ЗУТ. В съответствие с чл. 162, ал. 3 от ЗУТ предписанията на проектанта, за точното спазване на изработения от него инвестиционен проект се вписват в заповедната книга и са задължителни за останалите участници в строителството. За целта е необходимо договорът между възложителя и проектанта да бъде обвързан с условието функциите по надзор да бъдат извършени от същите физически лица, които са изготвили проектите.
От представените доказателства, не става ясно, възложителят да е заложил  горното като изискване към поканените лица.
При преглед на приложените два договора за проектиране от 2009 г. се установи, че те са сключени на една и съща дата (13.11.2009 г.), с различни изпълнители, но тяхната обща стойност е в размер на 17 000 лв. без ДДС. С оглед на действащата към онзи момент разпоредба на чл. 2, ал. 1, т. 2 НВМОП (отм.), съгласно която възложителите са длъжни да съберат не по-малко от три оферти, когато обществената поръчка за услуга е на стойност между 15 000 и 50 000 лв. без ДДС, би следвало тези договори да са възложени чрез събиране на три оферти. В противен случай, са налице  основателни съмнения относно законосъбразното възникване на правата на проектантите, поканени да осъществят авторския надзор на обектите, включени в обособена позиция 2 и обособена позиция 3.
Видно от представения договор № 4-27 от 14.10.2011 г., с който е възложено проектирането на обекта, посочен в обособена позиция 4, стойността на обществената поръчка (49 800 лв. без ДДС), попада в горния праг (50 000 лв. без ДДС), посочен в чл. 2, ал. 1, т. 2 от НВМОП (отм.), при който е допустим облекчен ред за възлагане. В конкретния случай, предвид посочената прогнозната стойност на авторския надзор, в размер на 20 000 лв.без ДДС, общата стойност на двете поръчки – проектиране и надзор надвишава праговете, при които е приложим чл. 2, ал. 1, т. 2 от НВМОП и препраща възложителя към провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка. Предвид факта, че редица съществени обстоятелства не са изяснени, считаме, че не може да се предостави становище за законосъобразност поради липса на информация.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.