ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ - Пазарджик АД
Адрес Пазарджик 4400, ул. Болнична 15
Партиден номер в РОП 27
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00027-2013-0010
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „ Основен ремонт и саниране на Инфекциозно отделение и Неврологично отделение. Саниране на УНГ и Урологично отделение. Ремонт на ОФТР, с цел приспособяване на помещение за настаняване на Болнична аптека. Събаряне на сграда ТЕЛК и Болнична аптека и транспортиране на строителни отпадъци до депо и други. Ремонт на Заседателна зала в Деканат – ет. І към „ МБАЛ Пазарджик” АД, включващ строително монтажни работи по приложени Количествени сметки за отделните обекти Строително монтажни работи по приложени Количествени сметки на Възложителя. Участниците следва да предложат цялостно изпълнение на поръчката- на всички дейности по приложените количествени сметки. Частични предложения няма да бъдат разглеждани.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 196 от 27.08.2013 г. на Изпълнителния директор на „Многопрофилна болница за активно лечение (МБАЛ) – Пазарджик“ АД за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, покана и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че с писмо с изх. № 20-00-806/23.07.2013 г. на Министерство на здравеопазването (МЗ), датата 30.11.2013 г. е определена като краен срок за усвояване на капиталов трансфер, утвърден с Допълнително споразумение № РД-10- 866/24.09.2009 г. за обект „Проектиране и доизграждане на нов Хирургичен блок” – 500 000 лв. Пояснява се, че в писмото е дадена възможност да се заяви промяна на предназначението на целевото финансиране. Отбелязва се, че в тази връзка с писмо изх. № РД-08-1419/29.07.2013г. от страна на „МБАЛ - Пазарджик”АД до МЗ е отправено искане за промяна на целта и пренасочване на целевото финансиране, поради промяна на приоритетите и отпадане на необходимостта от доизграждането на хирургичния блок, както и за решаване на належащите и нетърпящи отлагане ремонти в болницата. Като такива се определят основен ремонт и саниране на Инфекциозно отделение и Неврологично отделение, саниране на УНГ и Урологично отделение, ремонт на ОФТР, с цел приспособяване на помещение за настаняване на Болнична аптека, събаряне на сграда за ТЕЛК и Болнична аптека и транспортиране на сторителни отпадъци до депо, ремонт на Заседателна зала в Деканат – ет. І и др.
По-нататък в мотивите се допълва, че на 21.08.2013 г. възложителят е осведомен, че МЗ одобрява пренасочване на целевата субсидия, съобразно искането му. Твърди се, че е налице невъзможност в рамките на фиксирания от МЗ срок (30.11.2013 г.) да се проведе открита процедура за възлагане на обществена поръчка и да се сключи договор, като същевременно съществува реална опасност от срутване на подлежащи на събаряне и ремонт обекти, с което се застрашава животът и здравето на пациентите и служителите на болницата. Отбелязва се, че това е видно от рапорт с вх. №4298/21.08.2013 г. и указание на Регионална здравна инспекция (РЗИ) с вх. № 3297/04.07.2013 г. Уточнява се, че обект на неотложните действия по ремонт, събаряне и саниране на опасните сгради на болницата включва строителство, СМР на открито, което изисква спазването на определени метрологични условия (саниране - напр. температури, събаряне - без дъжд, и др.), които не биха могли да се извършват в периода ноември – февруари, и правят изпълнението на подобен договор технологично невъзможно.
В заключение се посочва, че събарянето на сградите и помещаващата се в тях аптека е изключително наложително, тъй като застрашават живота и здравето на служители и пациенти. Допълва се, че аптеката е единствена болнична аптека на територията на областта с валидна лицензия за дейности с лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества. Акцентира се върху обстоятелството, че „МБАЛ - Пазарджик” АД е единственото лечебно заведение на територията на област Пазарджик с Неврологично отделение с инсултен сектор и евентуалното спиране на дейността му поради невъзможност да бъде отремонтирано може да доведе до непредвидими по своя характер и размер непоправими последици за значителен брой лица.
В подкрепа на изложените мотиви са представени следните доказателства:
1. Писмо от 04.07.2013 г. на директора на Регионална здравна инспекция – Пазарджик (РЗИ), в което се посочва, че с предходно писмо от 08.10.2012 г. РЗИ-Пазарджик е уведомила болницата, че в сградата собственост на ,,МБАЛ - Пазарджик” АД, където се помещава РКМЕ към РЗИ-Пазарджик, има теч от покрива, който периодично наводнява и създава опасност за конструкцията. Изразено е опасение, че подът може да поддаде и да предизвика инцидент за хората в сградата, а водата да повреди и/или унищожи съхраняваните там досиета. Писмото завършва с констатация, че до този момент няма предприети мерки, поради което се отправя молба за отстраняване на проблема в спешен порядък.
2. Писмо с рег. № 20-00-806 от 23.07.2013 г. на министъра на здравеопазването, с което се уведомяват всички лечебни заведения – търговски дружества, с участие в капитала над 51%, че следва да предприемат действия по усвояване на неусвоените до момента капиталови трансфери, отпуснати за периода 2007-2012 г., включително в срок до 30.11.2013 г., след получаване на ободрение на министъра на здравеопазването. В писмото се посочва, че неусвоените до 30.11.2013 г. капиталови трансфери подлежат на възстановяване. Дадена е възможността лечебните заведения да представят искания за промяна на целта на неусвоените средства.
3. Писмо с изх. № РД-08-1409 от 26.07.2013 г. на изпълнителния директор на „МБАЛ - Пазарджик” АД до МЗ, според което с предходно писмо до МЗ е отправено предложение за промяна на целта на неусвоените средства, отпуснати с целева субсидия за капиталови трансфери с Допълнително споразумение № РД-10-866/24.09.2009 г. с обект ,,Проектиране и доизграждане на нов Хирургичен блок” – 500 000 лв. Уточнява се, че причината е промяна на приоритетите и отпадане необходимостта от доизграждането. Твърди се, че е отправено предложение неусвоената субсидия да се насочи за решеване на належащи и нетърпящи отлагане ремонти в „МБАЛ - Пазарджик” АД.
4. Рапорт с вх. № 3375 от 10.07. 2013г. на началник-отдел Стопански сектор; Рапорт с вх. № от 22.07.2013г. на председателя на ТЕЛК II-ри състав; Рапорт с вх. № 3621 от 24.07.2013г. от началник Урологично отделение; Рапорт с вх. № 3670 от 25.07.2013г. от управителя на Болнична аптека; Рапорт с вх. № 3752 от 30.07.2013г. от завеждащ Неврологично отделение; Рапорт с вх. № 3983 от 05.08.2013г. от началник УНГ; Рапорт с вх. № 4272 от 20.08.2013г. на началник Инф. отделение; Рапорт с вх. № 4298 от 21.08.2013г. от началник отдел Стопански сектор. В документите се описва състоянието на всяко едно от отделенията и се посочват нуждите от належащ ремонт.
5. Констативен протокол за извънредна ситуация от 26.08.2013 г.на комисия, назначена от изпълнителния директор на „МБАЛ - Пазарджик” АД, за извършен оглед на сградите, в които се помещават Неврологично отделение, Инфекциозно отделение, УНГ, Урологично отделение, Болнична аптека и ТЕЛК. В документа е записано, че покривните конструкции са амортизирани, големи участици от носещите греди са изгнили, част от стените, подовете и таваните са напукани, течовете от баните и тоалетните на вторите етажи постоянно наводняват тези от първите, липсват пожаризвестителна, пожарогасителна и сигнализационна системи и т.н. Твърди се, че обстановката е извънредна и се предлага спешно да се извършат ремонти в Неврологичното отделение, Инфекциозното отделение, УНГ и Урологичното отделение, ТЕЛК и Болничната аптека да се преместят, а сградите, в които се помещават, да се съборят, защото са опасни.
6. Констативен протокол изх. № 1- 6618, утвърден от директора на РЗИ-Пазарджик. Според документа, на 05.09.2013 г. е извършена проверка от служители на РЗИ, във връзка с писмо от изпълнителния директор на „МБАЛ - Пазарджик” АД за предстоящ авариен ремонт на съществуващи сгради, в които се помещават Болничната аптека, УНГ и Урологично отделение, ТЕЛК и Инфекциозно и Неврологично отделение. За сградите, в които са Болничната аптека и ТЕЛК се твърди, че не отговарят на здравните и хигиенни изисквания и има реална опасност за здравето и живота на хората в тях. Относно другите две е посочено, че е необходимо да се направи цялостно саниране на сградите, а за сградата на Инфекциозно и Неврологично отделение - да се извърши и основен ремонт на електрическата, водопроводната и канализационната инсталации, както и болничните помещения да се приведат съгласно изискванията на хигиенните норми.
7. Снимков материал и пояснение към него, от които е видно, че сградният фонд е остарял.
От поле V.2) на решението за откриване и от приложената покана е видно, че за участие в настояшата процедура е поканено дружеството „ВГ строй” ЕООД. В т. 5 на поканата е записано, че предлаганата цена не може да е по-висока от 495 000 лв. с ДДС.
 
Изводи
Видно от описаната фактическа обстановка, част от сградите на „МБАЛ -  Пазарджик” са в много лошо състояние. От посоченото в мотивите и от приложение документи става ясно, че е налице необходимост от различни видове строителни дейности – събаряне, саниране, ремонт на покриви, подове и стени, подмяна на дограма, изграждане на пожарогасителна и сигнализационна системи и т.н. Как и кога обаче е възникнала необходимостта от извършване на посочените дейности не е коментирано от възложителя.
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е свързано с настъпване на събитие от извънреден характер, което при полагане на дължимата грижа възложителят не е могъл да предотврати или да предвиди. Съгласно § 1, т. 28а от ДР на ЗОП такова събитие е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. Доколкото „МБАЛ - Пазарджик” АД е единственото лечебно заведение на територията на област Пазарджик с Неврологично отделение с инсултен сектор, както и факта, че само Болничната аптека притежава валидна за територията на областта лицензия за дейности с лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества, то може да се приеме, че последиците от спиране дейността на посочените обекти са нежелатели, тъй като ще засегнат голям брой хора. Същевременно, както от мотивите, така и от приложените документи не може да се изведе заключение, че в случая е налице събитие по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП. Действително, в документите е посочено, че състоянието на сградите заплашва живота и здравето на хората в тях, но не дава основание за извод, че с изброените строителни дейности, предмет на разглежданото договаряне, се цели преодоляване на щети и последици от настъпило природно бедствие, авария или катастрофа. Представените доказателства (писмо на РЗИ, според което през миналата година възложителят е уведомен за състоянието на една от сградите, снимки и др.) обуславят извода, че по-скоро се касае за отлагани във времето ремонтни дейности. В този смисъл неизяснен аспект е дали и кога възложителят е предприемал действия да извърши съответните строителни дейности, за да предотварти възникването на описаната ситуация.
Не могат да се приемат за обосновани твърденията относно невъзможността за спазване на срока за провеждане на открита процедура, ограничена процедура (вкл. ускорена) или процедура на договаряне с обявление (вкл. ускорена). От изложеното в мотивите не става ясно защо от момента, в който възложителят е уведомен, че е одобрено пренасочването на неусвоените средства по субсидията - 21.08.2013 г., до крайния срок за предприемане действия по усвояване/за усвояване - 30.11.2013 г. (от писмо на МЗ не може да се установи дали 30.11.2013 г. е краен срок за предприемане на действия по усвояване на средствата или за тяхното усвояване), той не е организирал и провел конкурентна процедура. Видно от конкретните дати, между тях има повече от три месеца, период, който при определени условия (електронно изпращане на документите за откриване, осигуряване на електоренен достъп до документацията) е достатъчен за провеждане на изброените по-горе процедури, особено на ускорените (вж. чл. 76, ал. 3 и чл. 81, ал. 4 от ЗОП, чл. 86, ал. 3 от ЗОП). В допълнение, конкретната стойност е 495 000 лв. с ДДС и за възлагането й е приложима възможността, предвидена в чл. 14, ал. 3 от ЗОП, за прилагане на опростени правила, които включват по-кратък срок за получаване на оферти.
С оглед на изложеното, за разглеждания случай не може да се изрази становище за законосъобразно прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. За да се приеме за обосновано провеждането на процедурата, възложителят следва да разполага с аргументи и доказателства, че е налице критично състояние на сградния фонд, което не е резултат от негово виновно поведение.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.