След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
- преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
- същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
- за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 109 от 23.08.2013 г. на кмета на Община Перник за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите си възложителят посочва, че избира процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП, поради наличието на събитие от извънреден характер, което не може да бъде предвидено и предотвратено и е обективно невъзможно да се спазят сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление. Твърди, че в резултат на настъпило земетресение на 22.05.2012 г. и последвалите вторични трусове на територията на Община Перник са нанесени значителни имуществени вреди на сгради - общинска собственост. Възложителят се позовава на изготвени конструктивни становища. Твърди, че въз основа на постъпили искания от кмета на Община Перник, изх. № 13/СЛУ-4733-1 от 15.07.2013 г. и изх. № 13/СЛУ-588 от 18.01.2013 г., с Решение № 5/08.08.2013 г. на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВП към МС) на Община Перник са отпуснати средства за възстановяване на щетите на общински сгради, пострадали от земетресението на 22.05.2012 г. Уточнява, че отпуснатите средства са със следните стойности:
1. За ОП № 1: „Укрепване на сградата на ОУ „Христо Ботев“, УПИ ІІІ, кв. 71, гр. Батановци - 245 980,00 лв. с ДДС;
2. За ОП № 2: „Укрепване на сградата на ОУ „Св.Св. Кирил и Методий“, с. Дивотино - 364 744,00 лв. с ДДС.
Възложителят посочва, че на това основание ще проведе процедура на договаряне без обявление и преговори за определяне на клаузите на договора за укрепване на сградите, като се осигури законосъобразното възлагане и се извършат ефективни и неотложни действия за предотвратяване на опасността за здравето и живота на гражданите на Община Перник.
В подкрепа на изложените мотиви възложителят прилага следните доказателства, по ОП № 1:
1. Конструктивна експертиза за състоянието на обекта, вследствие на настъпилото земетресение на 22.05.2012 г. и последвалите трусове на 14.07.2012 г. и 31.07.2012 г. В документа са описани пораженията върху сградата, установени през м. август 2012 г. Според т. 7 от заключенето, обектът може да функционира по предназначението си при изричното условие на т. ІІІ.3. (пространствено укрепване на дървени подови конструкции);
2. Искане от кмета на Община Перник до МКВП към МС, изх. № 13/слу-588/18.01.2013 г. за отпускане на финансови средства по чл. 18 от Правилника за организацията и дейността на МКВП към МС,
3. Количествено-стойностни сметки /КСС/ - 4 бр., на обща стойност 245 980 лв. с ДДС;
По ОП № 2: 1. Конструктивно становище за състоянието на обекта от м. май 2012 г. От него става ясно, че старата част на сградата е потенциално опасна и не може да функционира по предназначение в този си вид. За нея е наложително изготвяне на проект за укрепване при преценка, че училището няма да бъде затваряно. По отношение на пристоените части се посочва, че те биха могли да се ползват по предназначение след обработка на появилите се пукнатини.
2. Искане от кмета на Община Перник до МКВП към МС, изх. № 13/слу-4733-1/15.07.2013 г. за отпускане на финансови средства по чл. 18 от Правилника за организацията и дейността на МКВП към МС,
3. Количествено-стойностна сметка /КСС/ - 1 бр., на стойност 364 744 лв. с ДДС;
Видно от т. V.2) на решението за откриване на процедурата и приложените покани, същите са изпратени:
- за обект „Укрепване на сградата на ОУ „Христо Ботев“, УПИ ІІІ, кв. 71, гр. Батановци до „АБС Инженеринг“ ООД, гр. Перник;
- за обект ОУ „Св.Св. Кирил и Методий“, с. Дивотино до „Тони Тодоров“ ООД, гр. Перник.
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка и приложените доказателства, сградите - общинска собственост, предмет на настоящото договаряне, са пострадали при настъпване на събитие от извънреден характер - природно бедствие, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл и не е бил длъжен да предвиди или предотврати. Щетите са настъпили преди датата на решението за откриване на процедурата - при земетресение от 22.05.2012 г. и последвали трусове на 14.07.2012 г. и 31.07.2012 г. (за сградата на ОУ „Христо Ботев“, гр. Батановци). Част от щетите са такива, че може да се приеме, че застрашават живота и здравето на хората. Същевременно, от възникването на събитието от извънреден характер до откриването на настоящата процедура, с която се предприемат действия по преодоляване на последиците от него, са изминали повече от 12 месеца, което е достатъчно време да се проведе конкурентна процедура за възлагане на поръчка по ЗОП. В този смисъл е неоснователно твърдението на възложителя относно невъзможността да се спазят сроковете за провеждане на открита процедура, ограничена процедура (включително ускорена) или процедура на договаряне с обявление по ЗОП (включително ускорена). В мотивите си възложителят не е коментирал причините за отлагане възлагането на разглеждания договор. Единствените обстоятелства, които споменава са отправените искания до МКВП към МС за отпускане на финансови средства за укрепване на сградите - общинска собственост, съответно: по ОП № 1 - от 18.01.2013 г. и по ОП № 2 - от 15.07.2013 г. и решението на Комисията от 08.08.2013 г., свързано с тях, което не прилага като доказателство. Неизяснен обаче остава въпросът защо, предвид необходимостта от спешно укрепване на сградите, тези искания са направени, съответно за ОП № 1 – повече от 5 месеца след настъпването на събитието от извънреден характер и изготвянето на конструктивна експертиза, а за ОП № 2 – повече от 12 месеца след земетресението и изготвянето на конструктивно становище.
С оглед на изложеното, в случая не може да се изрази становище за законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. |