След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
- преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
- същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
- за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 108 от 16.08.2013 г. на кмета на Община Перник за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, възложителят посочва, че взема решение за провеждане на този вид процедура поради наличието на събитие от извънреден характер, което не може да бъде предвидено и предотвратено и е обективно невъзможно да се спазят сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление. Твърди, че в резултат на настъпило земетресение на 22.05.2012 г. и последвалите вторични трусове на територията на Община Перник са нанесени значителни имуществени вреди на сгради - общинска собственост. Възложителят се позовава на изготвени конструктивни становища, въз основа на които е издадена Заповед № 1351/31.08.2012 г. на кмета на Община Перник за цялостно разрушаване на сградите - общинска собственост. Възложителят твърди, че провежда процедура за договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, с цел разрушаване на жилищни сгради - общинска собственост на територията на Община Перник, поради наличието на опасност за живота и здравето на хората, живеещи и пребиваващи в района на пострадалите от земетресението обекти. Посочва, че въз основа на постъпило искане от кмета на Община Перник, изх. №12/СЛУ-6960/26.09.2012 г., с приложени количествено-стойностни сметки, акт за собственост и снимков материал, с Решение № 11 от 10.10.2012 г. Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВП към МС) е отпуснала средства в размер на: 11 285 лв. за жилище на ул. "Св. Петка" 1, гр. Перник; 7 285 лв. за жилище на ул. "Найчо Цанов" № 40, гр. Перник; 6 763 лв. за жилище на ул. "Урса" № 5, гр. Перник; 6 192 лв. за жилище в кв. "Драгановец" № 3, гр. Перник; 3 588 лв. за жилище в кв. "Твърди ливади" № 30А, гр. Перник. Допълва, че на това основание ще проведе процедура на договаряне без обявление и преговори за определяне клаузите на договора за цялостно разрушаване на сградите, като се осигури законосъобразното възлагане на договора и се извършат ефективни и неотложни действия за предотвратяване на опасността за здравето и живота на гражданите на Община Перник от разрушените сгради.
В подкрепа на изложените мотиви възложителят прилага следните доказателства:
1. Заповед № 1351/31.08.2012 г. на кмета на Община Перник за разрушаване на посочените в решението за откриване на договарянето сгради - общинска собственост;
2. Количествено-стойностна сметка за разрушаване на сградите - общинска собственост, на обща стойност 23 974,74 лв. без ДДС.
3. Конструктивни становища – 5 бр., в 4 от тях е направено заключение, че къщата е опасна за живеене и следва да се разруши и 1, в което се твърди, че в къщата може да се живее, ако се укрепи по конструктивен план и се направи нов покрив, в противен случай следва да се събори;
4. Искане от кмета на Община Перник до МКВП към МС, изх.№ 12/слу-6960/26.09.2012 г. за отпускане на финансови средства по чл. 18 от Правилника за организацията и дейността на МКВП към МС за възстановяване на 18 бр. апартаменти - общинска собственост, стопанисвани от „Жилфонд“ ЕООД, гр. Перник;
5. Решение № 11 от 10.10.2012 г. на МКВП към МС за предоставяне на средства за непредвидени и неотложни разходи на Община Перник за посочените в решението за откриване на настоящото договаряне сгради -общинска собственост;
Според т. V.2) на решението за откриване на процедурата и приложената покана, същата е изпратена до "Жилфонд" ЕООД, гр. Перник.
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка и приложените доказателства, жилищните сгради, предмет на договарянето, застрашават живота и здравето на хората, тъй като са опасни и следва да се съборят. Причината за тяхното състояние е събитие от извънреден характер - природно бедствие, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл и не е бил длъжен да предвиди или предотврати. Обстоятелствата са настъпили преди датата на решението за откриване на процедурата, в резултат на земетресението от 22.05.2012 г. Същевременно, конкретната процедура, респ. действията за събаряне на обектите се предприемат 15 месеца след земетресението. В мотивите на възложителя не се пояснява по какви причини през този период не е проведена открита процедура, ограничена процедура (включително ускорена) или процедура на договаряне с обявление (включително ускорена). От тях става ясно, че той е отправил искане за средства, които са отпуснати от МКВП към МС с Решение № 11 от 10.10.2012 г. От момента на издаването на това решение до откриването на процедурата от възложителя са изминали 9 месеца и половина, което е достатъчно време да се проведе конкурентна процедура по ЗОП за възлагане на поръчката, особено в нейния ускорен вариант. Нещо повече, видно от прогнозната стойност на настоящата поръчка, в случая е допустимо прилагането на реда по Глава 8а от ЗОП, който позволява в кратки срокове да се избере изпълнител в условията на конкуренция. Посоченото е основание да считаме за необосновано твърдението, че е обективно невъзможно да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП. С оглед на изложеното, в случая не може да се изрази становище за законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП. |