ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Монтана
Адрес Монтана 3400, ул. Извора 1
Партиден номер в РОП 19
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00019-2013-0017
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Дезакаризация и дезинсекция на открити площи на територията на гр. Монтана
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № ЗОП-109 от 13.08.2013 г., с което община Монтана  открива процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура е посочено, че в деловодството на община Монтана е постъпило Предписание № ПО-05-264 от 09.08.2013 г. на директора на Регионалната здравна инспекция (РЗИ) – Монтана за провеждане на задължителни хигиенни мерки във връзка с увеличените популации на бълхи и кърлежи и завишаване заболяемостта от Лаймска борелиоза. Отбелязано е, че общината има сключен договор за услуги по дезинфекция, дезинсекция и дератизация за 2013 г. след избор на изпълнител по реда на Глава осма „а“ от ЗОП. Твърди се, че за изпълнение на предписанието е необходимо да се сключи нов договор поради надвишаване на стойностите на вече сключения и настъпване на събитие от извънреден характер, което не е могло да бъде предвидено и за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждането на открита или ограничена процедура.
В подкрепа на изложените мотиви е представено предписание от 09.08.2013 г. на РЗИ – Монтана за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки. От документа е видно, че на основание методическо указание № 4 от 02.12.2003 г. на министъра на здравеопазването за борба с инксодовите кърлежи и зачестилите сигнали от граждани относно увеличената популация на бълхи и кърлежи, започналото сезонно завишаване на заболяемостта от Лаймска борелиоза в регион Монтана, както и на основание чл. 19, ал. 2, т. 6 от Закона на здравето (ЗЗ) са направени 8 предписания. Посочено е също, че те са за отстраняване на посочените нарушения, на основание чл. 38, ал. 1 от ЗЗ. В т. 5 от документа е предписано да се извърши дезакаризация и дезинфекция на открити площи на територията на град Монтана от специализирани звена за извършване на дезинсекции и дератизации, съгласно Наредба № 3 от 24.01.2005 г. на Министерството на здравеопазването и Министерството на земеделието и горите. За изпълнение е определен „срок постоянен“. В т. 8 на документа е уточнено, че до 30.11.2013 г. РЗИ – Монтана следва да бъде информирана за предприетите мерки и резултатите от тях.
Поканата за участие в договарянето е адресирана до “Дезинфекционна станция” ЕООД, гр. Монтана. Това е видно както от поле V.2) на решението за откриване, така и от приложената покана за участие в процедура на договаряне без обявление.
 
Изводи
Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се приема за обосновано в случаите, когато необходимостта от предприемане на неотложни действия е породена от събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди и предотврати. Според лeгалната дефиниция в §1, т. 28а от ДР на ЗОП, за такова събитие се приема природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, непосредствено застрашаващо живота и здравето на хората или околната среда.
От изложената в решението фактическа обстановка става ясно, че необходимостта от конкретното възлагане се аргументира с предписание от РЗИ – Монтана за провеждане на задължителни хигиенни мерки. Като причини за това се сочат увеличените популации на бълхи и кърлежи и завишаване заболяемостта от Лаймска борелиоза, без да се уточнява кога е регистрирано визираното увеличение на популациите, респ. заболяемостта, както и какви са съответните нива. Посочените условия могат да се приемат като събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, което не зависи от волята на възложителя, ако възникването им е неочаквано. Това предполага подобни обстоятелства да не са характерни за съответния географски район, да са настъпили във време, в което са нетипични за него, интензивността им да е несвойствена за съответния момент от годината или др., поради което възложителят да не е могъл да предвиди и предотврати възникването им. В конкретния случай обаче не може да се изведе подобно заключение. В решението за откриване на процедурата не са представени аргументи в подкрепа на тезата, а в приложеното като доказателство предписание на РЗИ – Монтана се коментира „започналото сезонно завишаване на заболяемостта от Лаймска борелиоза в регион Монтана“. От посоченото е видно, че събитието е „сезонно“, което предполага периодичност и повтаряемост през определен период от време. Това от своя страна означава, че то не би следвало да е неочаквано за възложителя и че той е можел да предприеме съответни мерки за туширане на последиците от него. Видно от втората част на решението за откриване на процедурата, община Монтана е сключила договор за извършване на услуги по дезинфекция, дезинсекция и детаризация за 2013 г., което дава основание да се предположи, че възложителят е направил необходимото, за да обезпечи изпълнението на услугата. Доколкото обаче в случая липсва информация дали увеличените популации на бълхи и кърлежи и повишената заболяемост от Лаймска борелиоза са необичайни като време или количество, то остава неясно дали те са били предвидими за възложителя и той е следвало да ги вземе под внимание при сключване на предходния договор.
За обосновано се счита, че липсата на изпълнител на посочените в предмета на поръчката дейности може да доведе до реална опасност от възникване и разпространение на заболявания, застрашаващи здравето и живота на хората или околната среда, поради което и действията по преодоляването им следва да са бързи и спешни. В случая, процедурата е открита (13.08.2013 г.) само няколко дни след предписанието (09.08.2013 г.), което дава основание за извод, че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление.
Предвид изложеното, провеждането на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП може да се приеме за законосъобразно, ако възложителят може да аргументира и докаже, че правилно е планирал възлагането на предходния договор за дезакаризация и дезинсекция и че преди сключването му не е могъл да предвиди възникването на конкретните събития.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.