ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Дупница
Адрес Дупница 2600, пл. Свобода 1
Партиден номер в РОП 418
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00418-2013-0017
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Извършване на допълнителни видове строително-монтажни работи /СМР/ на обект с предмет „Довъшителни работи на целодневна детска градина № 1 гр. Дупница”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:

а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;

б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;

в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;

г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;

д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;

е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.

 

Фактическа обстановка и доказателства

В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 1330 от 05.08.2013 г. на представляващия кмета на община Дупница за откриване на процедура на договаряне без обявление и доказателства, свързани с нейния избор.
В мотивите за откриване на процедурата се посочва, че община Дупница е провела процедура по ЗОП с уникален № 00418-2012-0009, с предмет: “Избор на изпълнител за СМР за обект “Довършителни работи по целодневна детска градина № 1 гр. Дупница”, открита с Решение № 1610 от 13.08.2012 г., в резултат на която е сключен договор с избрания изпълнител на 13.11.2012 г. Изтъква сe, че в хода на изпълнение на предвидените и включени в количествено-стойностната сметка работи е констатирана необходимостта от извършване на допълнителни СМР, появили се вследствие на допълнително проектирано перално помещение, което е необходимо за функционирането на сградата като детска градина.Пояснява се, че извършването на допълнителните СМР, появили се вследствие на непредвидени обстоятелства, чието възлагане на друго лице, различно от изпълнителя на основната поръчка, би създало сериозни затруднения за извършването както на тях, така и на СМР по основната поръчка, като някои от тях не могат технически да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя, а други са необходими по естеството си за изпълнението на основната поръчка. В мотивите на възложителя се описват допълнителните СМР, не попадащи в обхвата на основния договор, групирани в следните категории:
а)
техническа документация и пуск; б) изграждане осветителна инсталация; в) изграждане слаботокова инсталация; г) материали непредвидени в първоначалната КСС, но реално вложени; д) пожароизвестителна система; е) оповестителна система; ж) изграждане на ел. част Газово котелно, аварийна вентилация, сигнализация и осветление” и др., подробно описани в предварителната строителна стойност на същите, приложение към настоящото становище. 
По отношение настъпилите непредвидени обстоятелства, в резултат на които се поражда необходимостта от допълнителни СМР са описани следните обстоятелства:
1. Видно от Констативния протокол е било възложено Промяна на инвестиционните намерения по чл. 154 от ЗУТ за обект “Сграда на основното застрояване – ЦДГ № 1”. Промяната на предназначението се прави с цел удволетворяване функционалните изисквания за такъв тип обекти, както и действащите санитарно-технически нормативи. В резултат на изработения проект, преустройството на предвидения за изграждане плувен басейн в перилен комплекс е довело до извършване на нови и допълнителни видове строителни работи, които не са били предвидени в първоначалното КСС по договора.
2. Промяна на котелното - първоначално е било предвидено отоплението на сградата да бъде на нафта, но след газифициране на района е взето решение отоплението да бъде на газ.
3. Възникнала е и необходимост от изграждане на подпорна стена за урегулиране на поземления имот. В конкретния случай, по време на извършване на строителните работи е установено, че неизвършването на преустройство води до несъответствие на обекта с разпоредбите за пожарна безопасност и др. разпоредби, относими към техническите функционалности на стрежите.
Отбелязва се, че възникналите СМР са непредвидени, доколкото необходимостта от тяхното извършване не подлежи на преценка от възложителя, а е установено в последствие от строителния надзор, след консултация с компетентните държавни органи. Освен това, изпълнението на законовите изисквания, е необходимо за успешното изпълнение на договора – въвеждането в експлоатация на строежа и безопасното обитаване на сградата.
В заключение в мотивите на възложителя се твърди, че предвид изложените обстоятелства съществува невъзможност допълнителните СМР да се разделят технически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че могат да се разделят, са съществено необходими за изпълнението му, както и че допълнителните СМР и доставки не могат технически да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за него.
Видно от приложеното становище, изготвено от възложителя, прогнозната стойност на допълнително възникналите СМР на обекта, съгласно изготвена количествена сметка е 112 206.39 лв. без ДДС, докато сключения предходен договор с “Булплан инвест” ООД е на стойност 498 752.79 лв. без ДДС.
В поле V.3) на решението за откриване възложителят е посочил, че настоящата поръчка е свързана с предходна, открита с Решение № 1610 от 13.08.2012 г. и публикувана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален № 00418-2012-0009.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени копия на следните документи:
1/ договор № ХІ-5/13.11.2012 г. между община Дупница и “Булплан Инвест ООД с предмет: “Допълнителни работи на целодневна детска градина № 1, гр. Дупница”, на стойност 498 752.79 лв. В чл. 2 от него е заложено, че посочения от изпълнителя в офертното предложение срок е 45 календарни дни, считано от подписването на Протокол № 2 за откриване на строителната площадка; 
2/ констативен протокол от 25.07.2013 г. относно промяна на инвестиционните намерения по чл. 154 от ЗУТ за обект ЦДГ № 1, гр. Дупница; откриване на строителната площадка за строежи-обект № 1, 2 и 3; 
3/ акт - образец 10 от 30.04.2013 г. за установяване състоянието на строежа при спиране на строителството;
От тях става ясно, че в хода на изпълнението на предвидените и включените в КСС работи е констатирана необходимост от извършване на допълнителни СМР в части “Конструктивна” и “Архитектурно-строителна”; перално помещение; газификация и газов котел с горелка; пожароизвестителна система и изграждане на подпорна стена за урегулиране на поземления имот.
При извършена проверка в РОП се потвърди наличието на предходна открита процедура по ЗОП с уникален номер 00418-2012-0009, с предмет: Избор на изпълнител на СМР за обект „Довъшителни работи на целодневна детска градина № 1 гр. Дупница. От публикуваната “Информация за сключен договор” е видно, че в резултат на проведената открита процедура е сключен договор № ХІ-5/13.11.2012 г. с “Булплан Инвест ООД.
Според поле V.2) на решението за откриване на процедурата, същата е изпратена до изпълнителя по основния договор - “Булплан Инвест” ООД.

Изводи
От изложената фактическа обстановка и представените доказателства е видно, че има сключен предходен договор за възлагане на обществена поръчка с обект строителство. Предвид спрения с акт, обр.-10 строеж, се допуска, че той е действащ и към момента. Описаната фактическа обстановка води до извода, че след подписването на договора са настъпили обстоятелства, които налагат промяна в плана за строителство, респ. налагат допълнително влагане на средства. С оглед промяната на предназначението на обекта, може да се приеме, че посочените работи са съществено необходими за довършване на строителството, както и че е налице вероятността при привличане на друг изпълнител на дейностите да доведе до значителни затруднения за възложителя.
Стойността на дейностите, с които се възлага допълнително строителство не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка.
Относно наличието на “непредвидимост”, явяващ се задължително условие за обосноваване възлагането на допълнителните СМР, възложителят определя като такива обстоятелства, промяна в инвестиционните намерения. Като цяло, в конкретния случай, необходимите допълнителни дейности и необходимостта от съществено изменение в одобрения инвестиционен проект при условията на чл. 154 от ЗУТ предполагат елемент на непредвидимост. Измененията се състоят в следните дейности: преустройство на предвидения за изграждане плувен басейн в перилен комплекс; смяна в начина на отопление;  изграждане на подпорна стена за урегулиране на поземлен имот. От друга страна, твърденията на възложителя, че възникналите СМР са непредвидени, не са подкрепени с относими документи, от които да става ясно кога е взето решение за промяна в проекта по отношение на плувния басейн, съответно кога е станал известен процеса на газификация. На следващо място, не са изяснени причините за възникналата необходимост от изграждане на подпорната стена и дали тя е настъпила след откриване на строителната площадка на обекта. Не са посочени и нормативните актове, разпоредбите от които не биха били спазени, в случай на неизвършване на възникналата нужда от преустройства в строителния обект.
Предвид липсата на информация относно коментираните по-горе аспекти, не може да се изведе заключение, че необходимостта от допълнителни строителни дейности не е могла да бъде предвидена при откриването на процедурата за възлагане на основния договор.
С оглед на изложеното, не може да се изрази становище за законосъобразно прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.