ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Сливен
Адрес Сливен 8800, бул. Цар Освободител 1
Партиден номер в РОП 118
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00118-2013-0020
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Интегриран проект за благоустрояване на парк Юнак в гр. Сливен” по Договор BG161PO001/1.4.-5/2009/022 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Регионално развитие” 2007-2013 - допълнително възникнали СМР"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило решение с № РД 15-1499 от 29.07.2013 г. за откриване на процедура, доказателства свързани с избора на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В мотивите на решението възложителят посочва, че след проведена „открита процедура”, открита с решение № РД 15-745/31.05.2012 г. е сключил договор с предмет „Интегриран проект за благоустрояване на парк Юнак в гр. Сливен” на стойност 3 815 955,32 лева без ДДС. Допълва, че информацията за сключения договор е публикувана в Регистъра на обществените поръчки на 20.11.2012 г. под № 509749.
Необходимостта от конкретното възлагане възложителят мотивира с възникването на съществени промени по време на строителството и изграждането на външните връзки за захранване с електричество и поливна вода на подобектите. Той посочва, че е необходимо да се изпълнят допълнителни строително-монтажни работи, а именно: изграждане на поливен водопровод между УПИ ІІ, кв. 672 и УПИ ІІІ, кв. 675; ремонт на къща за изложби, отводняване на писта за активен отдих, велоалеи и паркинг, изграждане на връзка между велоалеи и централна асфалтова алея, изграждане на тръбно-канална мрежа и полагане на захранващ кабел за УПИ ІІІ, кв.675, както и допълнително възникнали изкопни и насипни работи и свързаните с тях допълнителни дейности. Допълва, че тези дейности не могат технически да се разделят от предмета на основния договор без това да доведе до значителни икономически затруднения за него при последващото изпълнение. Отбелязва, че неизпълнението на допълнително възникналите работи ще доведе до невъзможност за въвеждане в експлоатация на извършените СМР по договора за строителство BG161PO001/1.4.-05/2009/022-S-1 и съответно неизпълнение на част от целите, заложени в проекта.
Възложителят посочва, че приблизителната стойност на допълнителните работи е 263 437,17 лв без ДДС. Пояснява, че това прeдставлява 6.9% от стойността на договора, която е 3 815 955,32 лв без ДДС.
В подкрепа на изложеното, възложителят прилага:
1) Доклад на заместник-кмета на община Сливен, с който е докладвано за възникналите допълнителни СМР и е направено предложение за откриване на процедура на договаряне без обявление. Документът е изготвен на 26.07.2013 г. Количествено стойностна сметка за възникналите допълнителни работи.
Към преписката е приложено и становище на управителя на „Строймонтаж” ЕООД, в качеството му на консултант, упражняващ строителен надзор на обекта. Същото е с вх. № 4704-2006/26.06.2013г, и е отправено до кмета на община Сливен. В него консултанта е посочил, че по време на строителството проектът е прeодобрен на основание чл. 154 от ЗУТ и ЕСУТ на община Сливен. По тези причини и за да бъде въведен в експлоатация строежът е необходимо извършване на допълнителните дейности.
В поле V.3) на решението възложителят е посочил, че настоящата процедура е свързна с предходна такава, отркита с решение № РД 15-745 от 31.05.2012 г. и публикувана в Регистъра на обществинете поръчки (РОП) под уникален № 00118-2012-0005.
При направена проверка в РОП се потвърди изложената от възложителя информация, а именно, че с решение № РД 15-745/31-05.2012 г. е открита „открита процедура” с предмет: „Определяне на изпълнител на строителството на обект: „Интегриран проект за благоустрояване на парк Юнак в гр. Сливен” по Договор BG161PO001/1.4.-5/2009/022 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Регионално развитие” 2007-2013”. Същата е завършила със сключване на договор №: 022 - S-1 на 25.09.2012г., изпълнението на който е възложено на "Водстрой 98" АД, град София“. Стойността на договора възлиза на 3 815 955,32 лв без ДДС.
Според поле V.2) и приложената поканата, за участие в договарянето е поканено „Водстрой 98“ АД, изпълнител по основния договор.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка, приложените доказателства и допълнително направени справки става ясно, че има предходен договор с обект строителство, сключен в резултат на „открита“ процедура. Изпълнител по договора е „Водстрой 98” АД, лицето поканено за участие в разглежданото договаряне. За реализиране целите на обекта и пускането му в експлоатация е необходимо извършване на допълнителното строителство. Според мотивите на възложителя, същото не може технически и икономически да се раздели от предмета на основния договор без значителни затруднения и е съществено необходимо за изпълнението, тъй като неизпълнението му ще доведе до невъзможност за въвеждане в експлоатация. Изискването общата стойност на поръчката (3 815 955,32 лв без ДДС) да не надхвърля 50 % от стойността на основния договор (263 437,17 лв без ДДС) е изпълнено.
По отношение на непредвидимия характер на обстоятелствата, наложили допълнителните СМР, в мотивите липсват аргументи. В тях е посочено, че те са резултат от съществени промени по време на строителството и изграждането на външните връзки за захранване с електричество и поливна вода. От приложеното становище на строителния надзор става ясно, че във връзка с въвеждането в експлоатация на двата строежа, проектите им са преодобрени по време на строителството съгласно чл. 154 от ЗУТ и че е необходимо да се изградят външните връзки с електроразпределителната мрежа и водопроводната система на гр. Сливен, съгласувано с „ВиК – Сливен” ООД и „ЕВН България Електроразпределение” ЕАД. Разпоредбата на чл. 154, ал. 1 ЗУТ регламентира, че промяна на инвестиционните намерения след издаване на разрешението за строеж се допускат само при несъществени отклонения от одобрения инвестиционен проект. В ал. 5 на същата разпоредба е регламентирано изключение на това правило. То гласи, че е допустима съществена промяна по чл. 154, ал. 2, т. 5, 6, 7 и 8 ЗУТ. За целта е необходимо да се внесе искане на възложителя, придружено от нотариално заверено съгласие на заинтересуваните лица по чл. 149, ал. 2, въз основа на одобрен инвестиционен проект към издаденото разрешение за строеж. Тези изменения се отразяват със заповед за допълване на издаденото разрешение за строеж и се допускат преди реализирането им. В случая, остава неизяснено каква е промяната, както и какви са причините, които са я наложили. Възложителят не е мотивирал това обстоятелство. От количествено-стойностната сметка се остава с впечатление, че голяма част от дейностите не са били обект на изпълнение на основния договор (напр. Ремонт на къща за изложби). Това дава основания да се счита, че промяната наложила допълнителните дейности е в резултат на промяна на инвестиционното намерение на възложителя.
По отношение необходимостта от изграждането на външните връзки за захранване с електричество и вода е трудно да се приеме, че е налице непредвидимост.
Предвид изложеното, представените в случая мотиви и доказателства са недостатъчни, за да се изрази положително становище. За да е обосновано прилагането на избраното правно основание възложителят следва да разполага с доказателства, от които е видно, че допълнителните работи, предмет на разглежданото договаряне, са резултат от обстоятелства по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.