След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
Фактическа обстановка и доказателства
В АОП са получени Решение № 45 от 24.07.2013 г. на зам.- кмета на Община Несебър за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва необходимостта от допълнителни строително-монтажни работи (СМР) поради непредвидени обстоятелства. Твърди се, че тези обстоятелства са възникнали при изпълнение на Договор за строителство № 195 от 10.06.2011 г. с предмет: „Изграждане на улици в ж.к. „Черно море”, гр. Несебър”, с изпълнител „Път 2004” ООД. Посочено е, че предходната обществена поръчка е с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ 00126-2010-0025. Посочени са следните непредвидени обстоятелства, установени при извършване на СМР на обекта:
- установено е наличието на тласкател Ф600 за отпадъчни води на недостатъчна дълбочина, попадащ в конструкцията на пътното платно;
- след извършени преизчисления и повторно оразмеряване на настилките, проектантът е наредил в заповедната книга, настилките на улица1 и улица 2 да се изпълнят с настилка, чиято конструкция е за категория на движението от „леко” на „тежко”;
- по време на строителството е извършена преработка за изменение на нивелетата на улици 2 и 34 и защита на тласкател по улица 34. Установено е, че защитата на колектора следва да е от покрит канал, със стомано-бетонови капаци, с дебелина 22 см. За да се гарантира минималното покритие на стомано-бетоновите капаци се налага повишаване на проектната кота в кръстовището, което води до промени в нивелетите на двете улици;
- при строителството са открити водопроводи по улица 1 и улица 3, които попадат в конструкцията на настилката. Необходимо е същите да се вкопаят до нормативно необходимата дълбочина;
- констатирано е наличието на провлажнени почви в паркинга при п.т. 1909, които е необходимо да се изземат до определена дълбочина и на тяхно място да се насипе материал с характеристики, отговарящи на нормативните изисквания;
- в заповедната книга, проектантът е предписал да се извърши понижение на височината на водомерни шахта в кръстовището при о.т. 92. Налага се реконструкция на 2 бр. капаци за водомерни шахти, попадащи в обхвата на пътното платно, включително и монтаж на капаци на канализационните шахти.
- констатирани са подземни комуникации (кабели), попадащи в обхвата на пътното платно и такива на недостатъчна дълбочина, които е необходимо да се изместят извън обхвата на пътното платно, респ. да са вкопаят до нормативно необходимата дълбочина.
В решението са изложени мотиви, че посочените непредвидени обстоятелства налагат извършването на допълнителни СМР, изразяващи се в земни, пътни и асфалтови работи, които са изброени подробно в приложената обобщена количествена сметка на проекта.
Като аргумент за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП възложителят изтъква необходимостта от спазване на определена технологична последователност, като допълнителните СМР не могат да се разделят технически от предмета на основния договор, без това да създаде значителни затруднения за него. Твърди се, че с оглед завършването на обекта качествено и в цялост, предаването му на възложителя за експлоатация по надлежния ред, както и поемането на отговорността за гаранционното обслужване от едно лице, налага възлагането на допълнителните СМР на същия изпълнител.
В подкрепа на изложените мотиви възложителят е приложил следните доказателства:
1. Разрешение за строеж № 80 от 06.11.2009 г.;
2. Извадка от Заповедната книга на строежа, съдържаща Заповед № 3 от 10.01.2012 г., Заповед № 4 от 20.04.2012 г. и Заповед № 6 от 20.12.2012 г.;
3. Чертеж „Реконструкция на капака на водомерна шахта в кръстовище при о.т. 92“ от преработка на ТП;
4. Проект по част „Конструктивна“ за подобект „Изменение на нивелетата на улици 2 и 34 и защита на тласкател по улица 34“;
5. Проект по част „Пътна“ за подобект „Изменения на нивелетата на улици 2 и 34 и защита на тласкател по улица 34“;
6. Обобщена количествена сметка за част „Конструктивна“ и част „Земни работи“ за подобект „Изменение на нивелетата на улици 2 и 34 и защита на тласкател по улица 34“.
В поле V.3) на решението за откриване на настоящото договаряне без обявление е посочено, че настоящата процедура е свързана с процедура за възлагане на обществена поръчка, открита с Решение № 56 от 08.11.2010 г. на възложителя, публикувана в Регистъра на обществениет поръчки /РОП/ под уникален номер 00126-2010-0025. В същото поле е посочено, че общата стойност на допълнителното строителство е 530 000 лв. без ДДС.
При извършена проверка в РОП се установи наличието на информация за посочената от възложителя открита процедура по ЗОП, с предмет: „Изграждане на улици в ж.к. „Черно море” гр. Несебър, общ. Несебър“. От публикуваната “Информация за сключен договор” в РОП е видно, че в резултат на провеждането й е сключен договор № 195 от 2011 г. с „Път 2004” ООД, гр. Бургас, на стойност 3 812 255,27 лв. без ДДС , който не е приложен към преписката. Решението за възлагане на поръчката е от 28.01.2011 г. В поле II.3) на обявлението за обществената поръчка е посочено, че срокът за изпълнение на поръчката е 24 месеца. Същевременно, информация за изпълнението на договора не е публикувана в РОП. Видно от поле V.2) на решението и приложената покана, същата е изпратена до „Път 2004“ ООД, гр. Бургас – изпълнител по предходния договор.
Изводи
От описаната фактическа обстановка, извършената проверка в РОП и представените доказателства е видно, че има сключен предходен договор за възлагане на обществена поръчка с посочения от възложителя предмет. Доколкото в РОП не е изпратена информация за неговото приключване, приемаме, че той е в процес на изпълнение.
Видно от приложените документи, в хода на реализацията на обекта са възникнали обстоятелства, които налагат извършване на допълнителни СМР, за които възложителят не е приложил надлежни доказателства, че са непредвидени по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП. За да е изпълнено това изискване, те следва да са настъпили след сключването на договора, независимо от волята на страните, да не са могли да бъдат предвидени при първоначалното възлагане и да правят невъзможно изпълнението при договорените условия. В случая за повечето обстоятелства е доказано, че са настъпили след възлагането на предходната поръчка, но не е установено безспорно, че същите не са могли да бъдат предвидени от възложителя при сключването на основния договор (напр. наличието на тласкател Ф600 за отпадъчни води и на водопроводи по улица 1 и улица 3, които попадат в конструкцията на настилката; наличието на подземни комуникации (кабели), попадащи в обхвата на пътното платно или на недостатъчна дълбочина; изискването защитата на колектора да е от покрит канал, със стомано-бетонови капаци, с дебелина 22 см; промяна в настилките на улица 1 и улица 2, от конструкция за категория на движението „леко” на „тежко” и др.). В случая не е обсъден въпросът за наличните планове на подземните комуникации, тяхната актуалност, отразени ли са те в първоначалното задание, ако не защо и т.н.т.
Относно изискването възлагането на допълнителното строителство да не може да се раздели технически от предмета на основния договор, считаме за обосновани изложените от възложителя аргументи. Тъй като строителният обект включва изграждането на улици в ж.к. „Черно море”, гр. Несебър”, приемаме, че при възлагането на дейностите на различни изпълнители е налице риск от неспазване на технологичната последователност на различните строителни дейности и възникване на проблеми при гаранционното обслужване. Видно от посочената в решението обща стойност на допълнителното строителство, тя не надвишава с 50 на сто стойността на основната поръчка.
Предвид изложеното, изборът на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП може да се приеме за законосъобразен само при условие, че в хода на подготовката на основната процедура не е било възможно да се установи местонахождението и състоянието на подземните комуникационни съоръжения и състоянието на почвите. Доколкото тези въпроси не са коментирани от възложителя обаче, считаме, че не са налице достатъчно доказателства, подкрепящи избора на коментираното правно основание за договаряне. |