ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Хитрино
Адрес с. Хитрино, област Шумен 9780, ул. Възраждане 45
Партиден номер в РОП 172
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00172-2013-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Извършване на допълнителни СМР по проект „Реконструкция на водопроводна мрежа на с.Живково, общ.Хитрино”, финансиран договор за отпускане на финансова помощ № 27/321/01058 от 20.10.2011г. по мярка 321 по Програма за развитие на селските райони за периода 2007- 2013г.” Поръчката има връзка с процедури публикувани с уникални номера в Регистъра по обществени поръчки в сайта на АОП, съответно 0172-2012-0003
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № РД 237 от 17.07.2013 г. на кмета на община Хитрино за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В мотивите за избор на процедурата се посочва, че след сключване на договор за изпълнение на обществена поръчка от 29.08.2012 г. с избрания изпълнител консорциум „Н.И.М. Строй Груп”, гр. Шумен, в хода на извършваните СМР се е установило, че е необходимо да бъдат извършени допълнителни работи (изкопни работи, засипка, трамбовка и др.), без които предметът на поръчката не може да бъде осъществен качествено и съобразно договореното. Отбелязва се, че допълнителните СМР се налагат поради непредвидени обстоятелства по смисъла на §1, т.14б от ДР на ЗОП, доколкото се касае за обстоятелства, възникнали след сключване на договора и същите не са могли да бъдат предвидени преди сключване на договора (не са включени в КСС, предложена от възложителя при обявяване на процедурата). Уточнява се, че осъществяването на предмета на договора изисква извършване на строителни работи под земята, в хода на които са установени земни маси и скали, чието отстраняване е наложително за изпълнение на договора, за които възложителят не е имал информация при възлагане на поръчката. Твърди се, че допълнителните работи не могат да се разделят технически и икономически от предмета на основния договор, доколкото съставляват част от неговото изпълнение, както и че те възлизат на незначителна обща стойност в сравнение със стойността на основната поръчка.
Видно от поле V.3) на решението за откриване на настоящата процедура, допълнителното строителство е на обща стойност 13 241.2 лв. без ДДС, което е по-малко от 50 на сто от сумата по основния договор. В същото поле е подадена информация, че настоящата процедура е свързана с предходна такава, публикувана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален № 00172-2012-0003.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства.
При направена справка в РОП се установи, че под уникален № 00172-2012-0003 е публикувана информация за проведен от възложителя открит конкурс. Приключил е с избор на изпълнител - консорциум “Н. и М. Строй Груп”, с който е сключен договор на 29.08.2012 г. с предмет: “Извършване на СМР по проект „Реконструкция на водопроводна мрежа на с. Живково, община Хитрино”, на стойност 1 633 902 лв. без ДДС.
Поканата за участие в настоящата процедура е адресирана до консорциум “Н.и М. Строй Груп”, изпълнител по основния договор.
 
Изводи
Видно от извършената справка в РОП, налице е предходен договор с обект строителство, чието изпълнение е възложено след публична процедура по НВМОП (отм.).  Посоченият краен срок за изпълнение на обекта е 7 месеца, т.е. към момента на решението за откриване на настоящата процедура договорът следва да е приключил, доколкото в мотивите на възложителя не се съдържа информация относно издаден  образец  Акт 10 – за спиране на строителството.
По отношение на установените в хода на строителните работи земни маси и скали, които се явяват непредвидени обстоятелства за възложителя, считаме, че при определени условия те могат да се приемат за такива, доколкото цялостна информация за обективното състояние и състав на даден подземен участък може да се установи само след започване на строителните дейности. В този смисъл, безспорен би бил и аргументът, че е налице необходимост от възлагане на допълнителни СМР за обекта. От друга страна, липсата на доказателства не позволява да се направи категорично заключение, че фактическото състояние е коректно описано, новите обстоятелства са настъпили независимо от грижата на възложителя и те не са могли да бъдат взети под внимание при планиране на основната поръчка за строителство. В случая не са представени констативни протоколи, не е обсъден въпросът за наличието на геоложко предпроектно проучване и др. под.
Налице е изпълнение на условието на чл. 90, ал. 1, т. 8, б. „в” ЗОП и стойността на допълнителното строителство не надвишава с повече от 50% стойността на основния договор.
Поради липсата на съществена информация относно прилагането на избраното правно основание - налице ли е действащ договор за строителство, и непредставянето на доказателства в подкрепа на изложените твърдения, не може да се изрази становище за законосъобразност на избрания вид процедура.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.