След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № 626 от 03.07.2013 г. на кмета на Община Ихтиман за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.
В решението за откриване на процедурата възложителят е изложил следните мотиви: твърди се, че във връзка с унищожени, частично или напълно, основни елементи на ВиК мрежата, които не са могли да бъдат предвидени преди и към момента на откриване на предходната открита процедура по ЗОП, е необходимо извършване на допълнителни строително-монтажни работи /СМР/. Посочва се, че ВиК елементите са се разрушили вследствие на наводненията в района, от една страна, а от друга – проектът, въз основа на който се извършва реконструкцията и модернизацията на ВиК мрежата е изготвен на база стари статистически данни. Твърди се, че към момента на извършване на услугата по водоснабдяване, броят на населението значително се е увеличил, както и консумацията, потреблението и експлоатацията на ВиК. Необходимостта от допълнителното СМР се аргументира с повишените изисквания за сигурност, във връзка с риска от настъпване на нови природни бедствия – наводнения и земетресения, което налага цялостна подмяна на част от елементите на ВиК мрежата.
Отбелязва се, че изпълнението на предходния договор за възлагане на обществена поръчка не е приключило. Посочва се, че СМР, предмет на настоящата поръчка, се изразяват в премахване на част от съществуващите елементи и поставяне и изграждане на нови, с оглед на по-добрата експлоатация. Твърди се, че изпълнението на допълнителните СМР е от изключителна важност и значимост за нормалното функциониране на водопровода и канализацията в населеното място. В заключение се посочва, че технологичното изпълнение по договора не позволява провеждането на друг вид процедура по ЗОП освен по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП.
В поле V.3) на решението за откриване на процедурата е посочено, че настоящата поръчка е свързана с предходна процедура за възлагане на обществена поръчка, открита с Решение № 134 от 24.02.2012 г. на възложителя, публикувано в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ под уникален № 00140-2012-0003. В същото поле е отбелязано, че допълнителното строителство е на обща стойност 335 845,53 лв. без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени следните доказателства:
1. Обосновка, изх. № ДАВО15812/03.07.2013 г. от кмета на Община Ихтиман за избора на процедура на договаряне без обявление;
2. Договор № 75/16.08.2012 г. за възлагане на обществена поръчка за строителство, сключен с „МИРИКАЛ“ ЕООД, гр. София;
3. Акт Образец 10 от 11.12.2012 г. за установяване състоянието строежа при спиране на строителството;
4. Акт Образец 11 от 25.03.2013 г. за установяване състоянието на строежа и СМР при продължаване на строителството.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата и приложената покана, същата е изпратена до „МИРИКАЛ“ ЕООД, гр. София – изпълнител по основния договор.
От направената справка в РОП се установи следното: С Решение № 134 от 24.02.2012 г. на възложителя е открита „открита“ по вид процедура по ЗОП, с предмет: „Строително-монтажни работи на обект „Интегриран воден проект - реконструкция и модернизация на ВиК мрежа на с. Стамболово и изграждане на пречиствателна станция” по договор № 23/321/00551 от 20.12.2010 г. по мярка 321 „Основни услуги за населението и икономиката в селските райони” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г.“. Поръчката е публикувана в РОП под уникален номер 00140-2012-0003. Видно от поле II.2.1) на обявлението, прогнозната стойност на обществената поръчка е 4 560 076,00 лв. (четири милиона петстотин и шестдесет хиляди и седемдесет и шест лева) без ДДС, а в поле II.3) е отбелязано, че срокът за изпълнението й е 12 месеца.
В обявлението за възложена поръчка се съдържа информация, че е сключен Договор № 75 от 2012 г. за изпълнение на поръчката с „МИРИКАЛ“ ЕООД, гр. София. Решението за възлагане на поръчката е от 09.07.2012 г., а общата й стойност е 4 263 629,61 лв. без ДДС. Информацията е публикувана и в Официален вестник.
Изводи
От изложената фактическа обстановка, представените доказателства и направената справка в РОП е видно, че е налице предходен договор за строителство с посочения предмет. От чл. 2 на договора става ясно, че срокът за неговото изпълнение е 230 календарни дни от датата на подписване на Протокол за откриване на строителна площадка за обекта. От приложените актове Образец 10 и Образец 11 може да се направи заключение, че срокът на договора е удължен за периода, през който строежът е бил спрян поради неблагоприятни атмосферни условия: 11.12.2012 г. - 25.03.2013 г. Протоколът за откриване на строителната площадка не е приложен, поради което не може да се направи категоричен извод дали към настоящия момент договoрът е действащ.
Като непредвидени обстоятелства са посочени напълно или частично унищожени основни елементи на ВиК мрежата в селото, вследствие на наводнения в района, както и обстоятелството, че проектът, въз основа на който се извършва реконструкцията и модернизацията на ВиК мрежата е изработен на база стари статистически данни. Не са приложени доказателства за датите, на които са настъпили наводненията, респ. кога е констатирано унищожаването на основни елементи на ВиК мрежата, както и експертни предписания, от които да става ясно, че без да се извърши подмяна на посочените елементи и части не би могло да се реализра цялостното изпълнение на основния договор.
По отношение на втория аргумент относно ползваните статистичеки данни, считаме, че не е докрай изяснена отговорността на възложителя. Не е доказано, че възложителят няма вина проектът за реконструкция и модернизация на ВиК мрежата да бъде изработен на базата на стари статистически данни.
В представените документи не са посочени конкретните видове СМР, които са предмет на допълнителното възлагане. Отбелязано е единствено, че те се изразяват в премахване на част от съществуващите елементи на ВиК мрежата в с. Стамболово, община Ихтиман и изграждането на нови, с оглед нормалното й функциониране.
Безспорно е, че при избора на нов изпълнител за реализиране на допълнителните СМР следва да се синхронизира работата на различни екипи и би възникнала неяснота по отношение на отговорността за свършената работа и гаранцията. По тази причина може да се приеме, че разделянето на допълнителното от основното строителство е свързано със сериозни затруднения за възложителя.
Обявената от възложителя прогнозна стойност на настоящото договаряне е 335 845,53 лв. без ДДС, с което е изпълнено условието стойността на допълнителното строителство да не надвишава с 50 на сто стойността на основния договор - 4 263 629,61 лв. без ДДС.
Поканата е изпратена до изпълнителя по основния договор.
Предвид изложеното, изборът на процедура на договаряне без обявление не може да се приеме за законосъобразен, тъй като представените доказателства са недостатъчни, за да се потвърди основание за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП. |