След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № РД 15 - 1038 от 29.05.2013 г. на кмета на община Сливен за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, покана за участие в процедурата до СД “Берко – 90 – Берковски и сие” и доказателства.
В мотивите за избор на процедура е посочено, че настоящата поръчка се възлага след проведена “открита” процедура, открита с Решение № РД 15-867 от 20.06.2012 г. на кмета на община Сливен. Договорът е сключен на 04.12.2012 г. Посочено е, че стойността на сключения договор е 363 793,47 лв. без ДДС, като е пояснено, че информация за сключен договор е публикувана в Регистъра на обществените поръчки на 07.12.2012 г. под № 512683. Видно от публикуваната информация в РОП изпълнител по сключения договор е СД “Берко-90-Берковски и сие”. В обявлението за откриване на обществена поръчка се посочва, че крайният срок за изпълнение на поръчката е 15.06.2013 г. Заявява се, че неизпълнението на допълнително възникналите СМР ще доведе до невъзможност за извършване на планираните СМР по договора за строителство BG161PO001/1.1-09/2010/007-S-1.3 и съответно на част от целите, заложени в проекта, изпълняван по Договор за БФП BG161PO001/1.1-09/2010/007. В тази връзка се твърди, че допълнителното строителство не може технически да се раздели от предмета на основния договор без това да доведе до значителни икономически затруднения на възложителя при последващото изпълнение. Пояснено е, че допълнително възникналите СМР включват извършването на четири отделно обособени дейности, както следва: първата дейност е свързана с конструктивни укрепвания. Посочва се, че в писмо от СД “Берко – 90 – Берковски и сие” с вх. № 4704 – 1172 от 22.04.2013 г. е констатирана необходимост от укрепване на стените към вътрешния двор на детската ясла, които са заложени в ПСД, но не са част от договора по ДБФП BG161PO001/1.1-09/2010/007, тъй като не представляват допустими за финансиране дейности по схема BG161PO001/1.1-09/2010.
Втората дейност се отнася до изпълнение на СМР на канализационната инсталация, като се посочва, че съгласно становище на строителния надзор, изразено във встъпителен доклад с вх. № 4704 – 3884 от 13.12.2012 г. е изказана констатация, че канализационната инсталация е компроментирана и възстановяването е неотложно, а като трета дейност се посочва необходимостта от иззиждане на бордовете на покрива, тъй като в писмо от СД “Берко – 90 – Берковски и сие” с вх. № 4704 – 1172 от 22.04.2013 г., при изпълнение на строително-ремонтните работи на покрива се установява, че на места борда е с височина 10 см. Предвидените за изпълнение дейности в тази връзка са полагане на топлоизолация XPS с дебелина 10 см., циментова замазка с дебелина 4 см. и хидроизолация с дебелина 1 см., вследствие на което необходимата дебелина възлиза на 15 см. Пояснено е, че това се потвърждава и от Доклад № 1 с вх. № 4704 – 1083 от 12.04.2013 г. на строителния надзор. Споменава се, че е необходимо подзиждане с един ред тухли с оглед осигуряването на борд по съществуващия покрив.
Като последна, четвърта дейност е посочено разрушаване на нефункциониращо коминно тяло във вътрешния двор. Упоменато е, че видно от писмо от СД “Берко – 90 – Берковски и сие” с вх. № 4704 – 1172 от 22.04.2013 г. съществуващото към момента във вътрешния двор нефункциониращо коминно тяло е отделено от конструкцията на сградата, възможно е срутването му, което представлява непосредствена опасност.
Във връзка с горните допълнителни СМР е изготвена количествена сметка. Твърди се, че стойността на допълнително възникналите видове и количества СМР е около 121 245,77 лева, без ДДС, представляващо 33,3% от стойността на договора – 363 793,47 лв., без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени копие от доклад относно откриване на процедура на договаряне без обявление на кмета на община Сливен; копие от писмо от изпълнителя на основния договор – СД “Берко – 90 – Берковски и сие” с входящ номер 4704 – 1172 от 22.04.2013 г. на строителния надзор “Стройконтрол” ООД; копие от встъпителен доклад № 1 с входящ номер 4704 – 1083 от 12.04.2013 г. на строителния надзор “Стройконтрол” ООД и копие от количествена сметка за възникналите допълнителни неотложни работи.
В поле V.2) на решението за откриване на процедура е посочено, че покана за участие е изпратена на СД “Берко – 90 – Берковски и сие” – изпълнител по основния договор за строително-монтажни работи по въвеждане на мерки за енергийна ефективност.
В писмото от СД “Берко – 90 – Берковски и сие” до община Сливен изпълнителят уведомява възложителя, че при изпълнението на договора са открити проблеми и следва да се предприемат действия за решаването им. Констатирани са седем проблема, като е посочено, че трябва да се предприемат действия по възлагането на описаните дейности или на част от тях по преценка на възложителя. Изпълнителят по основния договор твърди, че първите пет дейности са задължителни за изпълнение.
В доклада относно откриване на процедура на договаряне без обявление на кмета на община Сливен са описани допълнително възникналите СМР, които са посочени и в решението за откриване на процедура. При проверка в Регистъра на обществените поръчки се установи, че през 2012 г. община Сливен е обявила открита процедура с предмет “Строително монтажни работи по въвеждане на мерки за енергийна ефективност в четири обекта от образователната инфраструктура на гр. Сливен” – Хуманитарна гимназия “Дамян Дамянов”, Спортно училище “Димитър Рохов”, Детска ясла № 12 и Детска ясла № 13”. Процедурата е приключила със сключване на договор. За обособената позиция № 3 “СМР по въвеждане на мерки за енергийна ефективност в Детска ясла № 12” договорът е сключен със СД “Берко – 90 – Берковски и сие” на 04.12.2012 г. и е на стойност 363 793,47 лв. без ДДС. Информацията за откритата процедура е вписана в РОП под уникален номер 00118-2012-0010.
Изводи
От изложените факти и направената проверка на приложените доказателства се установи, че е сключен договор за строително-монтажни работи по въвеждане на мерки за енергийна ефективност за обекта, посочен от възложителя. В Агенцията по обществени поръчки не е представено доказателство, че договорът е все още действащ. Видно от посочения в обявлението за откриване на обществена поръчка срок за изпълнение на поръчката е до 15.06.2013 г., от което може да се допусне, че изпълнението на договора все още не е приключило.
Потребностите от допълнителни строително-монтажни дейности, констатирани от възложителя, може да се приемат за обосновани, доколкото са тясно обвързани с изпълнението и завършването на обекта. Иззиждането на бордовете на покрива може да се приеме за непредвидено обстоятелство, тъй като неговото фактическо състояние може да се установи само в хода на извършването на основните строително-монтажни работи. В тази връзка, смятаме, че възложителят не би могъл да осигури на по-ранен етап пълно съответствие между дейностите, включени в основния договор и обхвата на строителните работи.
Видно от приложеното писмо на СД “Берко – 90 – Берковски и сие” с входящ номер 4704 – 1172 от 22.04.2013 г. в проектната документация е предвидено и укрепване на терасите на двата етажа на източната фасада, които в момента са отцепени, но тази дейност не е възложена с настоящата поръчка.
Във връзка с посочената необходимост от възстановяване на канализационната инсталация, укрепване на стените на вътрешния двор и разрушаване на нефункциониращо коминно тяло във вътрешния двор, считаме, че тази потребност не възниква поради настъпване на непредвидени обстоятелства, относими към дефиницията, дадена в Допълнителните разпоредби на ЗОП. Не става ясно каква е връзката между възстановяването на канализационната инсталация и мерките за енергийна ефективност на сградата. В посочените мотиви от възложителя и в изпратеното писмо от СД “Берко – 90 – Берковски и сие” до община Сливен във връзка с укрепването на стените към вътрешния двор на детската ясла е записано, че решението за укрепването им е предвидено в проектната документация, но не е включено в договора за СМР по въвеждане на мерки за енергийна ефективност, тъй като не представляват допустими за финансиране дейности. Във връзка с разрушаването на нефункциониращо коминно тяло във вътрешния двор в писмото от “Берко – 90 – Берковски и сие” е отбелязано, че комина не функционира от години и е отцепен. Поради това, считаме, че не е на лице непредвидено обстоятелство и възложителят е могъл да проведе открита процедура за разрушаването на комина.
В приложеното писмо от изпълнителя на основния договор се посочва, че следва да се предприемат действия по възлагането на описаните дейности или част от тях по преценка на възложителя. От тук може да се направи извода, че допълнителното строителство не е съществено необходимо за изпълнението на договора.
Предвид изложеното, по отношение на пълния обхват на дейностите, включени в настоящата процедура, не може да се изрази становище за законосъобразност.
|