ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Лъки
Адрес Лъки 4241, ул. Възраждане 18
Партиден номер в РОП 608
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00608-2013-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Упражняване на авторски надзор по проект № 16/313/00124 "Подземни звезди и родопско минало", финансиран по Програмата за развитие на селските райони.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 99 от 27.05.2013 г. на кмета на община Лъки за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите на решението възложителят твърди, че ако настоящата поръчка бъде възложена на друго лице, това би довело до нарушаване на авторско право. Допълва, че съглaсно чл. 162, ал. 2 и 3 от Закона за устройство на територията, условията и реда за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определят чрез договор между Възложителя и Проектанта.
В поле V.2) на решението е посочено, че поканата за участие в договарянето е изпратена на „Явор – ИД” АД, гр. Асеновград.
В мотивите към решението е цитиранo единствено правното основание по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, но липсва обосновка относно възникването на авторски права на поканеното лице.
Не са представени доказателства.
Не е приложена покана за участие в процедурата.     
 
Изводи
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП зависи от начина, по който са възникнали правата, които служат като основание да се игнорира общият ред за възлагане.
В конкретния случай е нарушен чл. 91, ал. 1 ЗОП, тъй като в решението за откриване на процедурата липсват мотиви.  
Не е спазено изискването на чл. 20б ЗОП, съгласно което, заедно с решението за откриване на процедурата,  възложителят е длъжен да изпрати в агенцията утвърдената покана, както и доказателствата, свързани с избрания вид процедура.    
Предвид горното, считаме, че изборът на процедура е незаконосъобразен. 
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.