След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 99 от 27.05.2013 г. на кмета на община Лъки за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите на решението възложителят твърди, че ако настоящата поръчка бъде възложена на друго лице, това би довело до нарушаване на авторско право. Допълва, че съглaсно чл. 162, ал. 2 и 3 от Закона за устройство на територията, условията и реда за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определят чрез договор между Възложителя и Проектанта.
В поле V.2) на решението е посочено, че поканата за участие в договарянето е изпратена на „Явор – ИД” АД, гр. Асеновград.
В мотивите към решението е цитиранo единствено правното основание по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, но липсва обосновка относно възникването на авторски права на поканеното лице.
Не са представени доказателства.
Не е приложена покана за участие в процедурата.
Изводи
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП зависи от начина, по който са възникнали правата, които служат като основание да се игнорира общият ред за възлагане.
В конкретния случай е нарушен чл. 91, ал. 1 ЗОП, тъй като в решението за откриване на процедурата липсват мотиви.
Не е спазено изискването на чл. 20б ЗОП, съгласно което, заедно с решението за откриване на процедурата, възложителят е длъжен да изпрати в агенцията утвърдената покана, както и доказателствата, свързани с избрания вид процедура.
Предвид горното, считаме, че изборът на процедура е незаконосъобразен. |