ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Лъки
Адрес Лъки 4241, ул. Възраждане 18
Партиден номер в РОП 608
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00608-2013-0003
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Упражняване на авторски надзор по проект № 16/313/00174 "Белица в прегръдката на Родопите" и проект № 16/313/00166 "Село Манастир - пъстрото лице на Родопите"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 98 от 27.05.2013 г. на кмета на община Лъки за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В мотивите на възложителя се посочва, че възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт - чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП. Пояснява се, че авторът на инвестиционнния проект има изключително право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица, съгласно Закона за авторското право и сродните му права. Посочва се също така, че по аргумент на чл. 162, ал. 2 и 3 от Закона за устройство на територията, условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството, се определят чрез договор между възложителя и проектанта.
В поле V.2). на решението за отркиване на процедурата е посочено, че поканата за участие се изпраща до „Сет Консулт“ ЕООД, гр. Асеновград.
Не са представени доказателства свързани с избрания вид процедура, както и  покана за участие съгласно изискванията на чл. 20б ЗОП. 
 
Изводи
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП зависи от начина, по който са възникнали правата, които служат като основание да се игнорира общият ред за възлагане.
В конкретния случай е нарушен чл. 91, ал. 1 ЗОП, тъй като в решението за откриване на процедурата липсват мотиви.  
Не е спазено изискването на чл. 20б ЗОП, съгласно което, заедно с решението за откриване на процедурата,  възложителят е длъжен да изпрати в агенцията утвърдената покана, както и доказателствата, свързани с избрания вид процедура.    
Предвид горното, считаме, че изборът на процедура е незаконосъобразен. 
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.