ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Университетска многопрофилна болница за активно лечение /УМБАЛ/ "Свети Георги" ЕАД - Пловдив
Адрес Пловдив 4000, бул. Пещерско шосе 66
Партиден номер в РОП 325
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00325-2013-0024
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Изпълнение на строително-монтажни работи на обект „Рентгенов кабинет за копютърна томография и прилежащите му помещения” в УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД – Пловдив във връзка с проект „Подкрепа за реконструкция, обновяване и оборудване на държавни лечебни заведения в градските агломерации", по оперативна програма „Регионално развитие“
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 358 от 21.05.2013 г. на директора на УМБАЛ „Свети Георги” за откриване на процедура на договаряне без обявление.
Възложителят мотивира избора на процедура с наличие на непредвидени обстоятелства – задължителни технически спецификации на медицинската апаратура, която предстои да бъде инсталирана в рентгеновия кабинет, и на преработка на техническите проекти за реализиране на строителството. Уточнява, че те не са могли да бъдат предвидени от него при изготвянето на проекта, тъй като са възникнали във връзка с договор № BG161PO001-1.1-08-0001-1-S-017 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Регионално развитие” (ОПРР), сключен между Министерство на здравеопазването (МЗ) и „Стратиеви 2003” ООД. Възложителят твърди, че проектните разработки за обект „Рентгенов кабинет за компютърна томография и прилежащите му помещения” в УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД, са изработени във връзка с кандидатстването по проект на ОПРР през 2010 г. и са съобразени с прогнозните изисквания за доставка и монтаж на високотехнологична медицинска апаратура за образна диагностика в болницата. Обяснява, че след проведени открити процедури по ЗОП от МЗ за избора на конкретни модели медицинска апаратура стават известни специфичните технически и функционални характеристики на оборудването, по отношение мощност, габарити, топлинен капацитет, захранване, топлоотдаване... Според възложителя това са непредвидими обстоятелства, свързани и с преработка на техническите проекти и възникване на нови изисквания по СМР относно електрозахранване, лъчезащита, технологични връзки, климатизация и т.н. Възложителят отбелязва, че без допълнителните СМР не може да се достигне до завършване на проекта и въвеждане на обекта в експлоатация. Уточнява, че на среща между МЗ и УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД се стига до заключение, че всички видове и количества непредвидени работи следва да се възложат и заплатят от лечебното заведение. Допълва, че по основния договор за строителство от МЗ могат да бъдат поети само по-големи количества СМР, включени в първоначалната количествено-стойностна сметка, които са в рамките на общата стойност по договора между МЗ и „Стратиеви 2003”.
В заключение възложителят отбелязва, че са необходими неотложни действия, поради което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура, или договаряне с обявление.
В поле V.2) е записно, че покана за участие ще бъде изпратена до „Стратиеви 2003” ООД.
Като доказателство са представени копия на следните документи:
- Договор за строителство № РД-17-82 от 28.01.2013г., сключен между МЗ и „Стратиеви 2003” ООД, с предмет „Извършване на строително монтажни и строително-ремонтни работи в УМБАЛ „Св. Георги” – гр. Пловдив”, на обща стойност 258 284.96 лв., без ДДС (или 309 941.95 лв с включено ДДС);
- Протокол от 18.03.2013г. за предаване и приемане на одобрения проект и разрешение за строеж за изпълнение на конкретния строеж;
- Протокол за откриване на строителна площадка от 19.03.2013г.
От приложената покана за участие в процедура на договаряне без обявление, адресирана до „Стратиеви 2003” ООД, гр. София, става ясно че общата стойност предвидена от възложителя за допълнителните СМР е 30 000 лв., без ДДС.
При проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се установи, че има проведена открита процедура по ЗОП с уникален номер 00080-2012-0059 и предмет „Извършване на строително – монтажни и строително- ремонтни работи в УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД – гр. Пловдив”. Процедурата е открита с решение № РД-17-518 от 21.09.2012 г. В РОП е вписана информация, че в резултат от тази процедура е избран изпълнител - „Стратиеви 2003” ООД, с който е сключен договор № РД-17-82 от 28.01.2013 г. на стойност 258 284.96 лв., без ДДС.
 
Изводи
Според изпратените за предварителен контрол документи, процедурата се открива на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП. Законосъобразното прилагане на избраното правно основание е свързано с необходимостта от извършване на неотложни действия за отстраняване на последиците от настъпило събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати. Съгласно легалната дефиниция в § 1, т. 28а от ДР на ЗОП “събитие от извънреден характер” е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. Видно от решението за откриване на процедурата, в мотивите си възложителят не споменава настъпването на събитие с такъв характер. Той твърди, че провеждането на конкретното договаряне без обявление се налага поради необходимостта от възлагането на допълнителни СМР, които не са били предвидени при сключването на предходен договор и без които неговата реализация е невъзможна, както и че стойността на допълнителното възлагане е несъществена спрямо стойността на основния договор. Подобни мотиви аргументират друго правно основание за провеждане на процедура на договаряне без обявление – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, но не са относими към чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. В решението на възложителя се посочва, че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление, но доколкото това не произтича от необходимостта за преодоляването на последици от събитие от извънреден характер, то не може да се приеме, че изискването на закона е изпълнено.
С оглед на изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП в конкретния случай не е аргументирано и доказано от възложителя.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.