ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Плевен
Адрес Плевен 5800, пл. Възраждане 2
Партиден номер в РОП 226
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00226-2013-0019
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Разработване и реализация на културен проект за провеждане на Национален музикален фестивал, посветен на Емил Димитров”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № РД-10-710 от  18.05.2013 г. на кмета на община Плевен за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че община Плевен e обявила обществена поръчка чрез публична покана с предмет „Разработване и реализация на културен проект за провеждане на Национален музикален фестивал, посветен на Емил Димитров”, публикувана с ID 9013864 в Регистъра на обществените поръчки (РОП). Отбелязва се, че в  срока на валидност на публичната покана, в община Плевен постъпва искане за прекратяване на цитираната обществена поръчка от Фондация „Емил Димитров” с мотив, че те са носители на правата върху търговска марка „Емил Димитров”. Уточнява се, че тези права са придобити по силата на лизингов договор с Емил Емилов Димитров, който е носител на правата с регистров номер № 00070846/04.08.2009г. в Патентното ведомство.
Във връзка с горното, възложителят твърди че, с оглед изложеното възлагането на обществената поръчка с наименование „Емил Димитров” на друго лице би довело до нарушаване на права на интелектуална собственост, придобити по силата на административен акт. Прави се уточнението, че наименованието на фестивала е определено в Културен календар 2013г., приет от Общински съвет Плевен с Решение № 458/18.02.2013г.
Видно от поле V.2) поканата за участие в процедурата на договаряне без обявление е изпратена до Фондация „Емил Димитров”, гр. София.
В подкрепа на изложените мотиви са представени следните доказателства:
1. Копие от договор за лицензия;
2. Копие от Културен календар 2013г. на община Плевен;
3. Копие от писмо от Фондация ,,Емил Димитров” с вх. № 526/17.04.2013г.;
4. Копие от становише на отдел „ПНО” при община Плевен.
От направена справка в електронния портал на Патентното ведомство, се установи, че  има регистрирана марка с наименование „Емил Димитров” с регистров номер 00070846, дата на регистриране 04.08.2009г. и срок на действие до 12.10.2017г. Притежател на посочената търговска марка е Емил Емилов Димитров.
От представеното като доказателство копие на договор за лицензия от 21.03.2013г. се вижда, че лицензодателят – Емил Емилов Димитров, предоставя на лицензополучателя – Фондация „Емил Димитров”, правото да използва безвъзмездно словната марка „Емил Димитров” самостоятелно или съвместно с обществени организации, общини и други държавни учреждения за организиране на Национални музикални фестивали, които да носят марката „Емил Димитров”.
 
 Изводи
Към прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП се пристъпва, когато възлагането на дейността, предмет на обществената поръчка на друго лице, би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или административен акт. Това означава, че дейностите, планирани за изпълнение на обществената пръчка могат да се реализират  само от ограничен кръг лица/лице, по силата на лицензия, оторизация, административен или нормативен акт.
Конкретният случай се касае за събитие, посветено на творчеството и личността на Емил Димитров и аргументите на възложителя относно наличието на изключително право, предоставено на фондация „Емил Димитров” за безвъзмедно ползване на словната марка „Емил Димитров” са безспорни .  
От друга страна, в приложената покана за участие в процедурата, в точка II „Технически изисквания” са изброени видовете дейности, които трябва да се реализират, като част от тях са свързани с финансово-организационни, административно-технически задачи, както и рекламни дейности по осъществяване на рекламна кампания за фестивала, включваща пресконференции, медии, интернет, печатни материали. По своя характер това са дейности,  които могат да бъдат извършени от повече от едно лице и те следва да се възложат чрез конкурентен подбор.  Доколкото в обхвата на приложената лицензия се уреждат правата и задълженията на лицензополучателя във връзка с ползване на словната марка, от нея не може да се направи категорично заключение, че само същото лице може да извършва общите дейности, свързани с организацията, строителство и др. под. Предвид изложеното, не считаме, че възникват основания за възлагане на целия комплекс от дейности на поканенoто лице, извън изрично свързаните с използването на словната марка.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.