ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Университетска многопрофилна болница за активно лечение /УМБАЛ/ "Свети Георги" ЕАД - Пловдив
Адрес Пловдив 4000, бул. Пещерско шосе 66
Партиден номер в РОП 325
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00325-2013-0022
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Изпълнение на строително-монтажни работи на обект „Кабинет за система за магнитно-резонансна томография и прилежащите му помещения в УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД – Пловдив” във връзка с проект „Подкрепа за реконструкция, обновяване и оборудване на държавни лечебни заведения в градските агломерации", по оперативна програма „Регионално развитие“
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 306 от 08.05.2013 г. на изп. директор на УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД, с което се отрива договаряне без обявление, покана за участие в процедурата и доказателства към тях.
В мотивите за избор на процедурата се посочва, че необходимостта от извършването на описаните в Техническата спецификация СМР възниква след сключването на договор за обществена поръчка № BG161PO001-1.1-08-0001-1-S-017 между Министерство на здравеопазването (МЗ) и „Стратиеви 2003“ ООД по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG161 PO001/1.1-08/2010 „Подкрепа за реконструкция, обновяване и оборудване на държавни лечебни заведения в градските агломерации", които се осъществяват с финансовата помощ на Оперативна програма „Регионално развитие“ на стойност 309 941,95 лв. без ДДС. Допълва се, че проектните работи по отделните части - архитектурни, конструктивни, електро, ОВ и К, лъчезащита и всички други на проектната документация са изготвени по поръчка на лечебното заведение при кандидатстването с проект по ОП „Регионално развитие” през 2010 г., като същите са изготвени от правоспособни проектанти по отделните части и са съгласувани по всички изисквания на ЗУТ. Пояснява се още, че проектите са съобразени с прогнозните изисквания към високотехнологична медицинска апаратура, предвидена за доставка и монтаж в кабинетите (помещенията) за образна диагностика.
Изборът на договаряне без обявление се аргументира с обстоятелството, че специфичните технически и функционални параметри (характеристики) на апаратите и изисквания към СМР – електрозахранване, лъчезащита, технологични връзки, климатизация и т.н. стават известни след проведени открити процедури по ЗОП от МЗ по СРИП и избора на доставчици и конкретни модели медицинска апаратура. Посочва се, че предвид изложената причина, в техническите проекти, логично и в документацията за участие в процедурата за избор на строители на МЗ, не са намерили място специфичните изисквания към помещенията, свързани със специфичните параметри на всеки един апарат, предвиден за доставка и монтаж – мощност, габарити, топлинен капацитет, захранване, топлоотдаване и т.н.
В мотивите се пояснява още, че са установени нови, непредвидени СМР, които са задължителни за въвеждане в експлоатация на обекта, , което от своя страна е наложило преработка на техническите проекти и на план-сметката на строителните работи. Твърди се, че новите видове СМР не се поемат по Договора за финансиране на проекта по СРИП на МЗ по ОП „Регионално развитие” и същите са само СМР, които не са включени в количествено-стойностната сметка (офертата) към договора между МЗ като възложител и строителя като изпълнителя на обществената поръчка по СРИП.
Като мотив за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП се изтъква и обстоятелството, че наличието на непредвидени СМР става известно след запознаване с технологичните проекти на доставчиците, които са предоставени на Екипа по управление на проекта и на лечебното заведение след започване изпълнението на СМР по договора на „Стратиеви 2003” ООД и МЗ, на 21.03.2013 г. За възникналите в процеса на строителство проблеми и несъответствия се посочва, че е докладвано на МЗ, като на работна среща с участието на МЗ и УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД се е стигнало до заключение, че всички видове и количества непредвидени работи трябва да се възложат и заплатят от лечебното заведение. Твърди се, че във връзка с писмо  № 5397/26.04.2013 г. на „Стратиеви 2003“ ООД е проведена среща, на която е установена необходимостта от коригиращи действия – извършване на непредвидени СМР за въвеждане в експлоатация на подобект: „Кабинет за система за магнитно-резонансна томография и прилежащите му помещения“, като за целта е изготвена Количествена сметка на тези видове СМР. Според мотивите, така, в процеса на работа се установяват пропуснати СМР, без които не може да се достигне до завършване на проекта, като се уточнява,, че тези пропуски не са предвидени и не са могли да бъдат предвидени от възложителя.
В мотивите се посочва също , че изпълнението на строителството на обекта (подобект: „Кабинет за система за магнитно-резонансна томография и прилежащите му помещения“) в рамките на графика по одобрения проект по ОП „Регионално развитие“ и по сключения договор за безвъзмездна финансова помощ не може да бъде реализирано без неотложни действия от страна на УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД по възлагане на СМР, които не са включени в договор за обществена поръчка № BG161PO001-1.1-08-0001-1-S-017 между МЗ и „Стратиеви 2003“ ООД, както и, че строежът не може да бъде завършен без възлагане на непредвидените СМР от страна на лечебното заведение, тъй като новите непредвидени в първоначалния проект СМР не подлежат на заплащане и не могат да бъдат заплатени по договора за обществена поръчка № BG161PO001-1.1-08-0001-1-S-017 между МЗ и „Стратиеви 2003“ ООД.
В мотивите си възложителят твърди, че новите СМР не могат да бъдат отделени като обект от обекта на строителството по договора за обществена поръчка № BG161PO001-1.1-08-0001-1-S-017 между МЗ и „Стратиеви 2003“ ООД, тъй като се касае за един строителен обект, взаимносвързани СМР, както и поради факта, че вече е започнало строителството, чието завършване предстои в сроковете, договорени по СРИП на ОП „Регионално развитие”. Уточнява, че без изпълнението на непредвидените СМР обектът не може да бъде въведен в експлоатация и това застрашава изпълнението на самата СРИП на МЗ по ОП „Регионално развитие”. Според възложителя, налице са пречки за продължаване на строителството, изразяващи се в изпълнението на непредвидените СМР, предписани на база преработените технически проекти, както и риск лечебното заведение да не реализира подготвения проект и необходимата материално-техническа подкрепа за създаването на център за образна диагностика на онкологични заболявания към УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД, гр. Пловдив.
В заключение на мотивите си възложителят отново подчертава, че е необходимо предприемане на неотложни действия с оглед спазване сроковете на изпълнение на всички СМР за завършване на обекта, както и че нито МЗ, нито УМБАЛ „Свети Георги” ЕАД, при полагане на дължимата грижа, са били длъжни и са могли да предвидят новите СМР, продиктувани от промените в техническите спецификации на медицинската апаратура и на технически проекти. Уточнява, че сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура, или на процедура на договаряне с обявление, не могат да бъдат спазени.
Изложеното в мотивите на възложителя се потвърждава от приложените като доказателство документи:  Доклад от 30.04.2013 г. относно допълнителни непредвидени СМР; Доклад от 17.04.2013 г. относно етапа на изпълнение на СМР; Сравнителна таблица за строителни работи; протокол от проведена среща на екипа за администриране; Протокол от проведена среща на екипа за администриране, организация и управление на проекта; Присъствен лист от извършена проверка на обекта; Договор № BG161PO001-1.1-08-0001-1-S-017 между МЗ и „Стратиеви 2003“ ООД и Протокол за приемане на одобрения проект.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата и приложената покана, същата е изпратена до изпълнителя по основния договор „Стратиеви 2003“ ООД, гр. София.
 
Изводи
Според решението за откриване на процедурата, поканата за участие в нея и придружителното писмо, поръчката се възлага на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП. Прилагането на избраното правно основание е допустимо в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия за отстраняване на последиците от настъпило събитие от извънреден характер, поради което сроковете за възлагане по общия ред не могат да бъдат спазени. Допълнително условие е при полагане на дължимата грижа възложителят да не е могъл или да не е бил длъжен да предвиди или предотврати възникването на събитието. По смисъла на § 1, т. 28а от Допълнителните разпоредби на ЗОП “събитие от извънреден характер” е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. Видно от мотивите на възложителя, в тях не се споменава настъпването на събитие с такъв характер. Възложителят твърди и доказва провеждането на конкретното договаряне без обявление с необходимостта от възлагането на допълнителни СМР, които не са били предвидени при сключването на предходен договор и без които неговата реализация е невъзможна. Подобни аргументи обаче са относими към друго правно основание за провеждане на процедура на договаряне без обявление – чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП.
С оглед на посоченото, от представените мотиви и доказателства, не може да се приеме, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП в конкретния случай е обосновано. От изложеното в решението за откриване на процедурата и приложените документи може да се предположи, че изборът на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП вероятно е законосъобразен. В рамките на осъществявания от АОП контрол обаче становището обхваща изследване само на правното основание, избрано от възложителя. В случая то е чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, чието прилагане не е аргументирано и доказано от възложителя.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.