ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Българска национална телевизия /БНТ/
Адрес София 1220, ул. Сан Стефано 29
Партиден номер в РОП 388
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00388-2013-0005
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Предмет на поръчката е: „Надграждане на Автоматизирана информационна система „Договори” до АИС „Документооборот” Общата цел на поръчката е да повиши качеството и ефективността на административния процес в БНТ чрез въвеждане на принципите на електронното управление, механизми за мониторинг на движението на документите, контрол върху изпълнението на сроковете и др. Специфичните цели на проекта са: • полагане на фундамента на безхартиен административен процес; • ускоряване на документооборота и вследствие на това – ускоряване на вземането на административни решения; • ограничаване влиянието на човешкия фактор в документооборота; • понижаване на текущите разходи за човешки и материални ресурси чрез ограничаване на хартиения документооборот; • Надграждане и разширяване на система „Договори” до АИС „е-Документооборот”. • въвеждане на автоматизирана информационна система за управление на документооборота ; • създаване на предпоставки за разширяване на обхвата на предлаганите от агенцията онлайн електронни административни услуги за гражданите и бизнеса и др.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 160 от 08.04.2013 г. на генералния директор на Българската национална телевизия за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура възложителят посочва, че на основание чл. 14, ал. 5 от Закона за обществените поръчки, Българска национална телевизия (БНТ) е сключила договр 9-4313/2012 г. с „Индекс-България“ ООД. Твърди, че по силата на този договор е доставена, инсталирана и внедрена в експлоатация Автоматизирана информационна система (АИС) „Договори“.
В мотивите си той отбелязва също, че в резултат на извършен одит е получена повторна препоръка от страна на Сметната палата за създаване на единна деловодна система с цел осигуряване на текущо движение на документи и информация. Твърди, че по смисъла на Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) специално регистриране на компютърните програми не се изисква, а авторските права върху тях възникват от момента на създаването им. Мотивира се с чл. 14 от ЗАПСП, като отбелязва, че авторското право върху АИС „Документооборот“ принадлежи на „Индекс-България“ ООД. Допълва, че АИС „Договори“ е програмен продукт, създаден от служители на „Индекс-България“ ООД в рамките на техните трудови правоотношения, поради което възлагане изграждането на обща система за управление на документооборота на БНТ на друго лице, би довело до нарушаване авторските права на дружеството. В решението за откриване на конкретното договаряне възложителят пояснява, че изграждането на общата система за управление на документооборота от друго лице означава БНТ да закупи система на друг производител, както и да се осъществи миграция на данните от система „Договори“ и интеграция на двете системи. Изпълнението на тези дейности според него изисква притежаването и ползването на изходните кодове на тези системи. В случая обаче, твърди възложителят, правата върху изходните кодове на АИС „Договори“ не са му предоставени, поради което предприемането на подобни дейности би довело до увреждане на авторски права на „Индекс-България“ ООД.
В подкрепа на изложените мотиви възложителят представя договор № 9-4313/2012 г. от 12.06.2012 г., сключен между БНТ и „Индекс-България“ ООД, предвиждащ доставка, инсталиране, внедряване и гаранционно поддържане на Автоматизирана информационна система „Договори“. Според чл. 20 от него, възложителят придобива правото да ползва Системата, но авторските права над нея са на изпълнителя. Договорът е на стойност 19 600 лв. без ДДС. Като друго доказателство той прилага Одитен доклад на Сметната палата, входиран в БНТ на 13.06.2012 г., който потвърждава, че на генералния директор на БНТ е дадена препоръка да се създаде единна деловодна система, както и протокол от 23.11.2012 г. относно среща между одитния екип и представители на БНТ. Възложителят представя също писмо, в което „Индекс-България“ ООД твърди, че притежва авторски права върху АИС „Документооборот“ и АИС „Договори“, като се аргументира с чл. 14 от ЗАПСП.
Видно от поле V.2) на решението и представените доказателства, поканата за участие в процедурата е адресирана до „Индекс-България“ ООД.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка, поканеното лице притежава авторски права върху АИС „Договори“. Те се придобити в резултат на договор 9-4313/2012 г., на стойност 19 600 лв., сключен на основание чл. 14, ал. 5 ЗОП. Предметът на конкретното възлагане е дефиниран като надграждане на АИС „Договори“ до АИС „Документооборот“, като според поканата за участие, предвиденият финансов ресурс за неговото реализиране е 60 000 лв. Това надвишава три пъти цената на договора, с който са придобити авторските правата, от което може да се направи извод, че в случая се касае не за усъвършенстване на съществуващата система, а за закупуване на нова, по-голяма система, несъществена част от която е частта, свързана с договорите. Заключение в този смисъл може да се направи и от приложеното като доказателство писмо на „Индекс-България“ ООД, според което АИС „Документооборот“ и АИС „Договори“ са две самостоятелни системи.
Провеждането на договаране без обявление на основане чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП следва да е ограничено само до случаите, когато поради наличието на определени права (авторски или други права на интелектуална собственост, респ. изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт) възлагането на договора на друго лице, различно от лицето, което ги притежава, ще дове до тяхното нарушаване. В случая, в мотивите се твърди, че е възможно алтернативно възлагане на договора, но използването на две различни системи е нецелесъобразно и неудобно за възложителя. Това обаче не е достатъчен мотив за избор на процедура на договаряне без обявление.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.