ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Роман
Адрес Роман 3130, бул. Христо Ботев 136
Партиден номер в РОП 253
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00253-2013-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: ОСНОВЕН РЕМОНТ НА КУХНЯ В ОДЗ „ЗОРА” И ФИЗКУЛТУРЕН САЛОН В СОУ "ВАСИЛ ЛЕВСКИ", ГР. РОМАН
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № 314 от 28.03.2013 г. на кмета на Община Роман за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
Възложителят посочва следните мотиви за избора на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8  ЗОП: Твърди, че община Роман е изпълнила проект: “Прилагане на мерки за енергийна ефективност в образователната среда ОДЗ “Зора” и СОУ “Васил Левски”, гр. Роман”, финансиран от ОП “Регионално Развитие” по Договор за безвъзмездна финансова помощ № BG161PO001/4.1-03/2010/009. Посочва, че във връзка с Предписание на Българската агенция за безопасност на храните /БАБХ/ № 0607095 за ремонт на кухненски блок в ОДЗ “Зора” и Становище на Пожарна безопасност и спасяване - център Враца относно физкултурен салон в СОУ “Васил Левски” се налага основен ремонт на посочените обекти. Отбелязва, че предвидените дейности са неразделна част от договора за строително-монтажни работи /СМР/ на обектите, сключен на 07.08.2012 г. Твърди, че към настоящия момент е невъзможно допълнителното строителство да се раздели технически и икономически от обществената поръчка, проведена през 2012 г., което обуславя прилагането на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8  ЗОП. В поле V.3) на решението се посочва, че настоящата процедура е свързана с предходна процедура, открита с Решение № 580 от 21.05.2012 г., публикувана в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ с уникален номер 00253-2012-0002. В поле V.3) на решението е отбелязано, че общата стойност на допълнителното строителство е в размер на 36 854 лв. без ДДС.
Като доказателства са приложени: 1) Становище, рег. № Стн.-6 от 29.06.2010 г. на ОДМВР “Пожарна безопасност и спасяване – Център Враца” за противопожарната осигуреност на строеж; 2) Предписание № 0607095 от 11.11.2011 г. на Областна дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/ - гр. Враца, връчено на собственика на обекта на 16.11.2011 г.
От приложените документи е видно, че е дадено предписание до кмета на Община Роман от ОДМВР “Пожарна безопасност и спасяване – Център Враца”, във връзка с подобряване на енергийната ефективност на СОУ “Васил Левски”, чрез основен ремонт на физкултурния салон, за осигуряване на необходимия брой разсредоточени евакуационни изходи и съответна дължина на евакуационния път, за обръщане посоката на отваряне на вратите на предверието при топлата връзка между физкултурния салон и училищния корпус по посока на евакуацията, за осигуряване на евакуационно осветление във физкултурния салон, за монтиране на топлоизолация при саниране на външните му стени, за защита на металните конструкции на същия до необходимата огнеустойчивост, за предвиждане на технически средства за известяване при възникнал пожар или авария и на възвратен клапан на тръбата, връщаща излишното гориво в котелното. От предписанието на ОДБХ - гр. Враца е видно, че следва да се приведат в хигиенен вид, отговарящ на изискванията, тоалетната, подготвителните и складови помещения и конструкциите на работните плотове към кухненския блок на ОДЗ “Зора”.
След направена справка в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ се установи наличието на предходна открита процедура по ЗОП, с уникален номер 00253-2012-0002, открита с Решение № 580 от 21.05.2012 г. на възложителя. От публикуваната информация за изпълнението на договор за обществена поръчка в РОП е видно, че за възлагане на основната поръчка е сключен договор № 1 от 07.08.2012 г. с предмет: “Основен ремонт за въвеждане на енергоефективни мерки в сградите на ОДЗ “Зора” и СОУ “Васил Левски”, гр. Роман. Изпълнител по договора е “ВИЙОМ” ЕООД, гр. София. Стойността на договора е 821 492 лв. без ДДС. В раздел IV. на информацията за изпълнение на договора е посочено, че договорът е изпълнен на 30.11.2012 г. в пълен обем и на изпълнителя е изплатена сума в размер на 817 921 лв. без ДДС.
От приложените документи е видно, че същите са издадени, съответно от ОДМВР “Пожарна безопасност и спасяване – Център Враца” на 29.06.2010 г. и от Областна дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/ - гр. Враца на 11.11.2011 г. и съответно връчено на собственика на обекта на 16.11.2011 г., т.е. преди датата на решението за откриване на предходната процедура. Така, че посочените документи не биха могли да се считат за непредвидени обстоятелства, които не са били известни на възложителя при откриването на предходната процедура /на 21.05.2012 г./ и при сключването на договора за възлагането й /на 07.08.2012 г./.
Видно от т. V.2) на решението за откриване на процедурата и приложената покана, последната е изпратена до “ВИЙОМ” ЕООД, гр. София – изпълнител по основния договор.
 
Изводи
Видно от извършената справка в РОП, налице е предходен договор с предмет строителство. Възложителят се позовава на необходимост от извършване на допълнителни СМР, като е посочил като непредвидени обстоятелства издадени предписания на компетентните органи за ремонт на кухненския блок в ОДЗ “Зора” и на физкултурния салон в СОУ “Васил левски”, гр. Роман. От приложените доказателства и направената справка в РОП се установи, че възложителят при откриване на предходната процедура по ЗОП е бил запознат с цитираните заключения на компетентните органи, и би следвало да е предвидил допълнителните СМР, при възлагането й. Не са представени доказателства за наличието на непредвидени обстоятелства, които не са били известни на възложителя, при сключването на основния договор. Условие, за да се приеме законосъобразност на настоящата процедура, е наличието на действащ договор, към момента на допълнителното възлагане. Видно от публикуваната информация в РОП, предходният договор е изпълнен в пълен обем на 30.11.2012 г., т.е. преди датата, на която е издадено решението на възложителя за откриване на настоящата процедура - 28.03.2013 г. Обстоятелството, че основният договор е изпълнен без допълнителните СМР, доказва, че те могат да се разделят технически и икономически от предмета му и не са съществено необходими за изпълнението му.
Предвид изложеното считаме, че не са налице достатъчно основания за да се аргументира провеждане на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.