ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Национален осигурителен институт /НОИ/
Адрес София 1303, бул. Ал. Стамболийски 62-64
Партиден номер в РОП 145
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00145-2013-0035
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Избор на предприятие за предоставяне на обществени електронни съобщителни услуги за нуждите на Национален осигурителен институт
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 201 от 14.03.2013 г. на Управителя на НОИ, с което се открива процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В мотивите за избор на настоящата процедура се посочва, че е налице предходна „открита“ процедура за избор на изпълнител на договор със същия предмет. Пояснява се, че тя се обжалва по реда на чл. 120 от ЗОП, поради което е необходимо да се осигури предоставянето на телекомуникационни услуги – фиксирана телефония за системата на НОИ до приключване на производството по обжалване и избора на изпълнител. Необходимостта от неотложното възлагане на конкретния договор се аргументира с обстоятелството, че наличието на фиксирана телефонна услуга, заедно с допълнителния пакет от услуги, които са свързани с осигуряването на достъп до електронните съобщителни услуги, са крайно необходими за дейността на НОИ и неговите 28 териториални поделения. Заявява се, че без фиксирана телекомуникационна връзка с обществената електронна съобщителна мрежа, НОИ не е в състояние да изпълнява ролята си на активен посредник между осигурените лица, осигурителите /работодателите/ и държавата. Посочва се още, че в резултат на обжалването на „откритата“ процедура е налице сериозна заплаха от увреждане интересите, както на НОИ, така и на обществото и че забавянето с времето, необходимо за обжалването, ще причини вреди на НОИ и гражданите, обслужвани от системата на държавното обществено осигуряване. Изложеното според възложителя е основание за откриване на процедура на договоряне без обявление, тъй като е налице необходимост от предприемане на неотложни действия, породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което НОИ, при полагане на дължимата грижа не е бил длъжен да предвиди или да предотврати и за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление.
Според поле V.2) на решението за откриване, покана за участие в процедурата е изпратена до „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД и „М-Тел“ ЕАД.
 
Изводи
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП е свързано с настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди и предотврати и което отговаря на дефиницията в § 1, т. 28а от ДР на ЗОП. Видно от изложените мотиви, в конкретния случай, като събитие от извънреден характер е посочено производство по обжалване на решение за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка за предоставяне на телекомуникационни услуги. Доколкото самият закон регламентира правото на участниците в процедурите за възлагане на обществени поръчки да обжалват решенията на възложителя, считаме че разглежданото събитие e предвидимо по своя характер. Не може и да се приеме, че то отговоря на легалната дефиниция в § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, тъй като процедурата по обжалване не може да се разглежда като природно бедствие, авария, катастрофа или друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. Видно от изложеното, в случая няма настъпило събитие от извънреден характер, т.е. не е изпълнено едно от кумулативните изисквания за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП, поради което считаме за ненужно извършването на преценка относно наличието на останалите условия. В подкрепа на направентото заключение е Решение № 213 от 08.01.2013 г. по адм. д. № 13391/2012 г., ІV отд. на ВАС.
С оглед на изложеното,  прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП в конкретния случай е незаконосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.